Skip to main content

Barnevaksinasjon og spedbarnsmat

[wcm_restrict]

Leserbrev

Leserbrev med spørsmål og kommentarer kan sendes til leserbrev@vof.no. Vi driver ikke personlig medisinsk veiledning, men svarer på spørsmål av allmenn interesse.

Jeg har fått barn og lurer på om jeg bør vaksinere henne eller ikke. Anbefaler dere å følge vaksinasjonsprogrammet for barn? Bør barnet få alle vaksinene, noen av dem eller ingen?

Det er ubehagelig å føle at helsepersonell ser skeptisk på foreldre som vurderer flere sider forbundet med vaksinasjon. Vi ønsker jo å gjøre det beste for barnet og ikke bare velge vaksiner fordi alle andre gjør det. Er de virkelig så nødvendige som myndigheten sier? Usikker mor

VOF: Jeg foreslår at du leser artik–lene vi har skrevet om vaksinasjon og deretter gjør deg opp din egen mening. Du finner en del av dem her: https://vof.no/?s=vaksine.

Hvis man velger å utelate vaksiner, bør man sørge for at barnet lever på lavkarbo-/høyfettkosthold uten søtsaker/brus og får tilført vitamin C i flere doser hver dag (1 g/d per år i alder inntil 8–10 g/d vedlikehold) pluss rikelig med jod (les mer om dette på vår nettside).

LES OGSÅ  Hva skal vi gi barna å spise?

Det finnes mye god faglitteratur som aldri kommer fram i en polarisert, ensidig debatt. Som nevnt, anbefaler vi at du leser artiklene vi har skrevet i Helsemagasinet om temaet. DVP

Replikk: Jeg vil gjerne følge et slikt kosthold for min datter. Hvordan gjennomføres dette i praksis? Vitamin C og jod gjennom kosttilskudd og naturlige matkilder? Kan dosene oppnås bare gjennom mat?

1 gram/dag per år i alder, det vil si at min datter trenger litt under 1 gram vitamin C per dag nå (hun er snart 7 måneder). Jeg har begynt med fast føde og kan gjerne trappe opp med vitamin C-rike matvarer. Jeg gir henne bare frukt og grønnsaker hittil. Koker og moser deretter i blender. Usikker mor

Sluttreplikk: Vi anbefaler generelt et bredspektret tilskudd til alle, særlig til vordende mødre. Hvis du får i deg rikelig med næringstett mat, gjenspeiles det i morsmelka. I tillegg anbefaler vi vitamin D (gjerne noen dråper eller 10–20 mikrogram direkte til babyen), at du selv inntar ekstra jod (minst 1000 mikrogram/d), som delvis vil skilles ut i melka, i tillegg til vitamin C (pluss 1 g/d/år til barnet). 

Hun bør ikke få frukt og grønnsaker i tillegg til morsmelk, men samme mat (most) som du spiser (høyfett-/lavkarbokosthold med optimal balanse mellom omega-6- og omega-3-fettsyrer, det vil si i forholdet omkring 1:1-2). Frukt inneholder mest sukker, men moste grønnsaker tilsatt naturlig fett er fint i tillegg til kjøtt, fugl, fisk og eggeplomme (ikke hver dag).

Mengden mat som gis i tillegg til morsmelk fra 4–6-månedersalder bør trappes opp i takt med nedtrapping av amming. Hvis man kan, er det fint å amme i 2 år (eller mer), men ett år er også utmerket. De som har lite melk, bør gi en optimal morsmelkerstatning inntil barnet er omkring et år. At man ammer barnet, betyr ikke fullamming, men at man gradvis nedtrapper amming etter hvert som babyen får mer fast føde. Lengre tids amming er helsemessig gunstig for både mor og barn. Barnet får tilført immunstoffer fra mor og får dermed et mer effektivt immunforsvar. Mor får dessuten en mer optimal hormonbalanse når hun ammer, noe som blant annet reduserer risikoen for at hun utvikler brystkreft seinere i livet. DVP

LES OGSÅ  Hvilke kilder kan vi stole på i helse- og ernæringsdebatten?
/wcm_restrict]

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner