Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2018 > Bedre helse med kostomlegging

Bedre helse med kostomlegging

Tekst Nina Husø Foto Shutterstock

 

Første gang Per (51) kom på kontoret hadde han nesten gitt opp. Han er 175 høy og veide 110 kg. – Det er nå eller aldri, sa han.

Per drev tidligere aktivt med svømming og styrketrening, men vekta økte gradvis med årene. Han har vært mye plaget med stølhet i muskler og ledd, nedstemthet og lite energi. I tillegg sov han dårlig. Per våknet flere ganger hver natt og følte seg ofte uopplagt når klokka ringte om morgenen. Dårlig nattesøvn førte til at han hadde problemer med å holde seg våken etter at han kom hjem fra jobb. Per kunne sovne på sofaen og noen ganger sove helt til kvelden.

Han følte seg sjelden eller aldri sulten. Per spiste stort sett to ganger hver dag, lunsj og middag. I tillegg drakk han en del Cola.

Bekymringsfulle blodprøver

Annonse:

Før timen hadde Per vært hos en privat lege og fått rekvirert blodprøver. Prøvene viste en del næringsmangler og andre ubalanser. Han hadde blant annet veldig lite vitamin D, noe som er viktig for beinbygning og muskler i tillegg til immunforsvaret. Lave verdier kan også føre til nedstemthet. Verdiene til Per lå like over referanseområdet, som ligger over 50 (og inntil) 150 nmol/l.

Ferritinnivået (jernlagerne) var sterkt forhøyet. Dette kan forårsakes av for høyt inntak av jern i kostholdet eller pga. tilskudd. Pasienter med forhøyde jernlagre er ofte overvektige. Verdiene øker ved infeksjoner og betennelser i kroppen, som har en mekanisme for å redusere mikroorganismers tilgang på jern.

Per hadde forhøyet mikro-CRP, en indikator for betennelse i kroppen. Betennelser er igjen et kjennetegn ved en lang rekke sykdommer, blant annet hjerte- og karsykdom.

Høye triglyserider er en type fettstoffer vi ikke bør ha for mye av i blodet. Den viktigste årsaken til høye triglyserider er et høyt inntak av karbohydrater, noe som igjen kan føre til overvekt. Særlig fettet som ligger rundt magen regnes å være skadelig. Høye blodfettverdier er også forbundet med hjerte- og karsykdom.

Et høyt nivå av c-peptider (et restmolekyl av insulin) indikerer metabolsk syndrom, en tilstand som innebærer insulinresistens. Tilstanden er ofte forbundet med blant annet diabetes type 2 og hjerte- og karsykdom.

ALAT er en forkortelse for alanin aminotransferase, et enzym som er spesifikt for leveren. Har man forhøyete verdier, kan det tyde på skade eller sykdom i leveren. I dette tilfellet hadde legen gitt diagnosen fettlever – en tilstand som tidligere stort sett var forbeholdt alkoholikere, men som i dag er mer og mer utbredt på grunn av et høyt inntak av sukker, særlig fruktose.

På sparebluss

Kroppen til Per gikk litt på ”sparebluss”, noe som trolig var grunnen til at han aldri følte seg sulten. Kroppstemperaturen var en grad under normalen, en indikator på hypotyreose (for lavt energistoffskifte).

Per uttrykte allerede på den første timen at at alt var veldig vanskelig. Han var redd han måtte gi opp alt. – Jeg håper du ikke setter meg på bare grønnsaker, for det orker jeg ikke, sa han. Jeg lovte at det skulle jeg ikke, men at jeg heller ville anbefale ham masse god mat. Uansett var Per veldig villig til å prøve. – Bare si hva jeg skal gjøre, så gjør jeg det. Jeg vet at jeg ikke har noe valg, sa han med et sukk.

Vi ble enige om at han måtte kutte ut raffinert sukker og ”raske” karbohydratkilder som brød, pasta og ris. Han kuttet også ut poteter og de fleste rotgrønnsakene. Når så mye karbohydrater tas bort, er det viktig å erstatte med gode fettkilder. I tillegg la jeg vekt på at han skulle spise rene råvarer og ha bedre balanse mellom fett, protein og karbohydrat. Vi ble enige om tre måltider hver dag.

Per ble godt informert om reaksjonene han kunne oppleve ved å gjøre disse endringene. Det tar tid for kroppen å venne seg til å bruke fett som energi. Vi snakket jevnlig sammen den første tida. Verst var hodepinen, men ellers syntes han det gikk bra. Jeg rådet ham til å spise litt mer karbohydrat om det ble veldig ille, men han var bestemt på å greie dette ”uten å jukse”, som han sa. Ekstra salt og nok vann hjalp. Per ble også anbefalt å ta ekstra tilskudd av noen vitaminer og mineraler i tillegg til en god kilde til omega-3-fettsyrer.

Nå går alt bedre

Etter tre måneder viste nye målinger at nivået av både ferritin, mikro-CRP, triglyserider og c-peptid var gått ned. Nivået av vitamin D hadde økt fra 64 til 98 nmol/l.

Per hadde mye mer energi, sov bedre og følte seg gladere. Han hadde heller ikke vonde ledd og sa det var mye lettere å komme seg opp av senga. Vekta hadde gått ned til 100 kg, altså en nedgang på 10 kg på tre måneder.

Nå er det over ett år siden han var hos meg første gang. Per er fremdeles flink med kostholdet, men det hender han skeier ut. Energien er fremdeles på topp, søvnen god og vekta nede i 92 kg, totalt 18 kg mindre enn ved første time. Han er dessuten helt kvitt ryggproblemene som han hadde slitt med tidligere.

You may also like
Muggsoppgifter i innemiljøet
Myseprotein
Bikarbonat
Kollagen

Legg igjen et svar