Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2018 > Bikarbonat

Jeg er ivrig leser av Helsemagasinet og leste omtale av en bok av Mark Sircus om natron i nr. 5/2015. Her lovprises dette, men jeg har fått beskjed fra min alternative behandler at inntak av natron ikke er bra. Her er hva hun svarte på spørsmål om dette var bra for å holde kroppen basisk og en god tarmfunksjon:

Nei, bikarbonat er ikke bra – tar bort saltsyra i magesekken, som skal holde magen sur for at ikke skadelige bakterier skal ta over, samt behøves saltsyra for å bryte ned proteinet. Uten saltsyre skjer ikke det, med forstopping, for lav skjoldkjertelfunksjon, ingen aminosyrer til å bygge signalstoffer og hormoner av (inkl. tyroksin)… Derimot skal resten av kroppen være basisk – det gjør du gjennom

å spise agurk/sitron samt koke

vann 5 minutter som du drikker som det er i stedet for vanlig vann – detta uten at saltsyra ødelegges ...

Hva mener Helsemagasinet

Annonse:

om dette?

Camilla Ramberg

VOF: Bruken av bikarbonat kan være gunstig eller ugunstig, avhengig av under hvilke omstendigheter det brukes og hvor mye man inntar. Vi har skrevet om bikarbonat eller natron i nr. 6/2012: ”Bikarbonat som treningshjelp”, nr. 5/2015: ”Er natron et unikt helbredelsesmiddel? og nr. 8/2016: ”Bruk av kosttilskudd under trening og konkurranser”. Vår konklusjon er at bikarbonat kan motvirke akkumulering av melkesyre i musklene i øvelser der man overstiger syretoleransen, men doseringen må tilpasses slik at man unngår kvalme eller oppkast.

Dersom man generelt har lite magesyre, er det neppe gunstig å innta bikarbonat, særlig ikke i forbindelse med måltidene. Mange eldre har for lite magesyre og kan ha god effekt av å tilføre saltsyretabletter i forbindelse med måltider.

Bikarbonat tar ikke bort magesyre, men nøytraliserer den. Baser tilfører imidlertid elektroner og kan bidra til å holde kroppens reduksjonspotensial oppe, men de bør ikke inntas sammen med mat. Sitronvann er også gunstig og kan inntas med mat fordi sitron virker nøytralt på magesyra. DVP

You may also like
Muggsoppgifter i innemiljøet
Myseprotein
Kollagen
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake

Legg igjen et svar