Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2017 > Blåbæryoghurt à la ”Biola”

Blåbæryoghurt à la ”Biola”

Sensommeren er tiden for bærplukking. Yoghurtsesong er det derimot hele året, og da er det fint å ha massevis av blåbær i fryseren. Da kan du lage din egen ”Biola”. Yoghurten er lagd  med FOS (FruktoOligoSakkarider), eller inulin, et vannløselig kostfiber som er næring for tarmbakteriene. En liten dæsj av denne hver morgen er godt for fordøyelsen! Ingrediensene er litt dyre, men da kan du til gjengjeld lage mange runder yoghurt.

Tekst og foto Anne Lene Johnsen   

Du trenger:

3 bokser kokosmelk à 2,5 dl (cirka 7,5 dl til sammen).

3 ss FOS – fås i helsekostforretninger.

Annonse:

Innholdet fra 3 kapsler probiotika – jeg får best resultat med Udo´s Choice Probiotika Super 8, men det finnes sikkert andre som virker bra.

1–2 never blåbær – gjerne frosne.

Slik gjør du:

Ha kokosmelk, FOS og innholdet fra probiotikakapslene (altså ikke selve kapselen) i et stort glass, for eksempel et Norgesglass, og rør lett sammen. Legg lokket løst på eller dekk åpningen med et håndkle og la glasset stå i romtemperatur et døgns tid til blandinga har skilt seg og du ser at det er godt stykke blank væske i bunnen av glasset. Rør i yoghurten og sett glasset i kjøleskap. Nå kan du velge å blande i blåbærene med det samme. Bruk gjerne saften i tillegg, så får du en deilig, lilla farge på yoghurten. Eventuelt kan du oppbevare yoghurten ”naturell” og tilsette bær etter smak og ønske ved servering.

Tips:
Lag chiagrøt til frokost ved å ha en porsjon yoghurt i en skål og rør inn en spiseskje chiafrø. La blandinga stå en halvtimes tid før du spiser den.

You may also like
Muggsoppgifter i innemiljøet
Myseprotein
Bikarbonat
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake

Legg igjen et svar