Kategorier
Brenner for norsk fiskeolje
Siden oppstarten av firmaet Ambo Europe AS i 2006 har Peter Buraas jobbet for å tilby den mest optimale varianten av omega-3-fettsyrer fra fisk til det norske markedet. Her forteller han om produktet Omega Cure, selskapets historie og utvikling, og hvorfor han valgte å gå fra en direktørstilling i Øvrevoll galoppbane til helsekostmarkedet.
Tekst Birthe Storaker Foto privat
OBS: Denne artikkelen er eldre enn 2 år. Informasjon kan være utdatert.
Peter Buraas (f.1951) bestemte seg en dag i 2006 for at han ville satse på å selge omega-3-fettsyreproduktet Omega Cure, utvunnet av villfisk i Lofoten. Han sa opp stillingen han hadde hatt de fem siste årene på Øvrevoll galoppbane, for å satse på et helt nytt omega-3-produkt i Norge.
Fra oljemegler til galoppdirektør
Spranget var stort fra det som tidligere hadde vært hans levebrød. Det var riktignok også oljebransjen, men innen råolje og raffinerte petroleumsprodukter. Som oljemekler gjennom mange år i både inn- og utland møtte han mange interessante mennesker med spennende opplevelser, og han hadde mange gode år.
– Overgangen fra oljebransjen til hestesport var en følge av at jeg fulgte min store lidenskap, sier Peter. – Jeg var hesteeier på 1980-tallet og hadde alltid vært fasinert av hestesport. Via galoppsporten og et bekjentskap fra min tid i militæret førte tilfeldigvis til at jeg havnet i fettsyrebransjen.
Ny oljebransje
Omega Cure er utviklet av den norske legen Bo Martinsen og Anne-Marie Chalmers, hans amerikanske kone, som også er lege. De bor i Sarasota i Florida og arbeider der med Omega Cure. Paret forsto tidlig hvor viktige lange omega-3-fettsyrer er for menneskers helse, men for å teste sine teorier utviklet de først et omega-3-produkt for hester. Målet var å undersøke om det kunne være sammenheng mellom ytelsen til hester og andelen omega-3-fettsyrer i dietten. Ved en tilfeldighet oppdaget Martinsen at hans gamle kollega fra militæret var sjef for Øvrevoll galoppbane i Bærum. Han tok kontakt med Peter for å se om han kunne bidra med noen kontakter i sitt nettverk innen hestesporten for å teste effekten av omega-3-tilskudd på hest. Resultatene var svært overbevisende.
– I tillegg til de gode resultatene på hester ble min psoriasis, som hadde plaget meg i mange år, 90 prosent bedre etter noen måneders tilskudd av Omega Cure. Dette overbeviste meg om at dette produktet var noe å satse på. I 2006 sluttet jeg derfor som daglig leder for Øvrevoll galoppbane og valgte å satse fullt og helt på Omega Cure.
Omega3 Innovations
Gitt deres medisinske bakgrunn visste legene Bo Martinsen og Anne-Marie Chalmers at omega-3-fettsyrer kan forbedre pasienters helse dramatisk, men fant ut at pasienter slet med å ta anbefalte omega-3-tilskudd. Folk liker ikke å drikke olje som smaker vondt, svelge håndfuller med kapsler eller rape fiskesmak hele dagen.
Paret syntes at folks innvendinger var så viktige at de begynte å utvikle et nytt omega-3- produkt. I prosessen oppdaget de det lite kjente faktum at ren, fersk fiskeolje ikke hadde vond smak eller luktet. På markedet fantes ikke et eneste virkelig friskt omega-3-tilskudd. De stiftet derfor selskapet Omega3 Innovations i 2006 og utviklet Omega Cure, en fullspektret omega-3-olje med minimale oksidasjonsnivåer sammenliknet med de fleste fiskeoljeproduktene på markedet. Siden da har legene gått videre og lagd patenterte produkter som Omega Cookie, Omega Heaven, og Omega Passion sjokoladeprodukter, som kombinerer kliniske doser av omega-3-fiskeolje med glutenfri havrefiber.
I dag er Omega3 Innovations banebrytende innen omega-3-bransjen med sitt fokus på friskhet, styrke og brukervennlighet.
Utvikling og produksjon
– Neste skritt i prosessen var å finne noen som kunne fremstille det ekteparet Martinsen mente var den optimale omega-3-fettsyrebaserte oljen fra fisk. Det var spesielt viktig å finne fram til en olje som var ekstrahert fra ferske råvarer og dermed uten smak eller lukt av fisk. Oljen måtte dessuten gi riktig mengde av de viktige omega-3-fettsyrene slik at folk kunne få de helsemessige gevinstene som tilskudd av omega-3-fettsyrer kan gi.
Riktig dosering av oljen er avgjørende fordi vårt kosthold er blitt fattig på fisk med omega-3-fettsyrer samtidig som det inneholder for store mengder omega-6-fettsyrer. Siden markedet oversvømmes av ulike produkter som i stor grad består av harsk olje som har liten eller ingen positiv effekt, var det enkelt å velge Omega Cure. Denne oljen er fersk, velsmakende, fri for fiskesmak og ettersmak. Oljen er produsert fra villfisk fanget i Lofoten og framstilt i Ålesund etter en helt ny og skånsom metode. Den spesielle metoden som benyttes i framstillingen av Omega Cure, innebærer at oljen ikke utsettes for luft og beholder den organiske strukturen på de 30 opprinnelige fettsyrene, slik at kroppen evner å ta opp nesten 100 prosent. Luft fører til at oljen oksiderer, noe som gir vond lukt og smak.Framstillingen er en avansert prosess som gjør at renheten i fiskeoljene bevares, samtidig som den ikke blir oksidert (harsk). Oljen fryses ned helt fersk og eksporteres til europeiske land og USA. – Å drive med Omega Cure er spennende og gir en rekke belønninger, sier Peter.
Helsegevinster
Som oljemegler fikk han aldri ros dersom en kunde tjente bra på noe han anbefalte; derimot vanket det som regel en skyllebøtte om markedet ikke reagerte som forventet.
– Tilbakemeldingene fra kunder som har opplevd helsegevinst ved å ta Omega Cure, er langt mer givende, fortsetter han. – Mange ringer for å takke for at produktet har hatt så god effekt og vil rose Omega Cure. De fleste har opplevd betydelig forbedring på mange områder. De gode tilbakemeldingene har dreid seg mest om reduserte leddplager og bedre hud, men også om barn med konsentrasjonsvansker eller ulike sosiale utfordringer som er blitt bedre, fortsetter han. – Det som varmet meg mest, var da en mor ringte og bestilte olje til sønnen på 7 år, forteller han videre. Sønnen hadde en rekke ulike utfordringer og hadde aldri sovet sammenhengende en hel natt. Han kunne sysle med lekene sine i bare 10–15 minutter før han fikk et voldsomt raseriutbrudd. Vi sendte en flaske, og resultatene kom raskt. Mora ringte tilbake etter bare tre uker, før den første flasken var tømt. Det var en helt ny tilværelse både for henne og sønnen. For første gang på sju år sov han nå hele natten og kunne leke med lekene sine i over to timer før han ville gjøre noe annet.
– En slik tilbakemelding varmer og er selvsagt langt hyggeligere enn at Shell tjente enda mer penger takket være noen gode råd om hvor vi mente bensinprisen lå i framtida.
Oljer for menneske og hest
Peter Buraas er adm. dir. i Ambo Europe AS, et norsk datterselskap til Omega3 Innovations, som ble grunnlagt av legene Anne-Marie Chalmers og dr.med. Bo Martinsen i USA i 2006. Selskapet markedsfører omega-3-produktene Omega Cure for mennesker og Wellpride for hester. Omega Cure utvinnes fra leveren til vill Lofoten-torsk, som umiddelbart etter fangst sendes nedkjølt til en fabrikk i Ålesund, og er markedets eneste ferske omega-3-produkt fra fisk. Forholdet mellom fettsyrene EPA og DHA i Omega Cure er 1:1, og to teskjeer gir 2 000 mg. Oljen kan oppbevares 8 måneder i fryseren uten å harskne, tre måneder uåpnet i kjøleskap og 6–7 uker etter at flasken er åpnet.
Ambo Europe AS holder til i Vollsveien 76 på Jar i Bærum og kan kontaktes via telefon 67 16 75 50, nettside www.omegacure.no (se også www.omega3innovations.com/omega-cure/)
Valg av tilskudd
Utfordringen for Omega Cure-entusiastene er at de møter skepsis i markedet. Folk er vant til harsk olje, og mange er tro mot gamle vaner og holdninger. Andre er blitt ofre for mer eller mindre useriøse selgere. – Vi belager oss i stor grad på at fornøyde kunder skryter av Omega Cure, sier Peter fornøyd. – Dette gir produktet troverdighet og fungerer som et salgsargument. All markedsføring krever tålmodighet, men når tilbakemeldingene er så positive, er ikke det vanskelig.
I dag foregår salget på nettet, i noen helsekostbutikker og ved at ulike terapeuter og fagpersoner anbefaler Omega Cure til sine pasienter og kunder. Kiropraktorer, fysioterapeuter, personlig trenere, skjønnhetssalonger og frisører bidrar til en stadig økende kundemasse.
– Å megle råolje var spennende, å drive med galoppsport likeså, men å være ansvarlig for et så godt produkt med så mange fornøyde kunder, overgår de begge, avslutter Peter Buraas.