Skip to main content

Den årlige skremselskampanjen om vaksinering mot influensa

Amerikanske helsemyndigheter har utarbeidet planer for å skremme folk til å la seg vaksinere.

Tekst Iver Mysterud   Foto Shutterstock

Amerikanske helsemyndigheter var bekymret over vaksinedata fra 2003 som viste at nesten 65 prosent av befolkningen ikke ble vaksinert mot influensa. Dette omfattet nesten 47 prosent med kroniske sykdommer og 78 prosent av barn og unge i alderen 6-23 år. Derfor ønsket de seg en ny strategi i 2004 for influensasesongen 2004-05.2, s. 185 Strategien ble utarbeidet av Glen Nowak, assisterende kommunikasjonsdirektør i Det nasjonale vaksinasjonsprogrammet ved Senteret for sykdomskontroll og -forebygging (CDC).17

Den viktigste delen av programmet er utformet som en metode for å overbevise allmennheten.2, s. 185 Språket i presentasjonen klargjør hensikten til helsemyndighetene og deres samarbeidspartnere i farmasøytisk industri. Målet er å ta i bruk de viktigste mediene (nyhetsbyråer, fjernsyn, radio) til å sende fastlagte, fryktbaserte beskjeder for å overbevise den intetanende allmennheten om at influensavaksine er nødvendig og å motivere dem til å kreve den av sin lege. Slike kampanjer er ensbetydende med millioner av dollar i gratisreklame for produsentene av influensavaksine. Her følger de viktigste argumentene i en sjupunktsplan.

LES OGSÅ  MMR-vaksine og autisme

Punkt 1. Start å diskutere influensa i begynnelsen av «vaksinasjonssesongen». Plakater, brosjyrer og materiale for mediekampanjer sendes generelt til nasjonale og statlige helsemyndigheter og kontorer for helseomsorg i midten av august. Dette skal «plante frøene» i sinnet til pasientene slik at de etterspør influensavaksinen når den ankommer.

Punkt 2. Mediene vil begynne å skrive at de nye variantene av influensa som forventes det gjeldende året, vil være forbundet med alvorlig sykdom som vil kunne få alvorlige konsekvenser.

Punkt 3. Oppbygningen vil fortsette gjennom hele den tidlige delen av høsten, etter hvert som lokale og internasjonale medisinske eksperter og offentlige helsemyndigheter offentlig (f.eks. via media) uttaler sin bekymring og alarm (ved å forutsi skjebnesvangre utfall) og på det sterkeste anbefale vaksinering mot influensa.

Punkt 4. Rapporter fra medisinske eksperter vil bli brukt til å definere influensafaren på måter som vil motivere til å la seg vaksinere. Språket som vil bli brukt, inkluderer ord som «veldig alvorlig», «mer alvorlig enn forrige eller tidligere år» og «dødelig». Forberedelsene til influensasesongen omfatter hvert år utsagn som at «dette kan være den verste influensasesongen noen sinne», «influensa dreper 36 000 mennesker hvert år», «ikke bli lurt, influensaen kan være dødelig» eller «influensavaksine er den beste måten å forebygge influensa på». Bruken av slik språkbruk og slike beskjeder blir systematisk planlagt.

Punkt 5. Fortsett å frigi rapporter fra helsemyndigheter i mediene om at influensaen forårsaker alvorlig sykdom og/eller påvirker mange mennesker. Dette skal hjelpe til med å fremme oppfatningen at mange mennesker er sårbare for å oppleve et alvorlig tilfelle av influensa.

LES OGSÅ  Senskader av koronavirus versus vaksiner – hva er verst?

Punkt 6. Gi synlige og håndgripelige eksempler på alvorligheten av influensaen. Dette kan skje ved å vise bilder av syke barn og berørte familier som er villige til å stå fram med sine historier. Vis bilder av mennesker som blir vaksinert, først for å motivere, deretter for å forsterke budskapet.

Punkt 7. List opp henvisninger til og ha diskusjoner om den omfattende influensaen. Gjenta stadig betydningen av vaksinasjon.

Les også:

Styr unna influensavaksiner

Møt influensaen med styrket immunitet


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner