Skip to main content

Vi drikker mer brus hvis vi får gratis påfyll

Det ligger mange gode tanker bak flere av strategiene for å få folk til å innta mindre sukkerholdige drikker. For eksempel ble det i 2012 satt i verk tiltak for å få amerikanske restauranter til ikke å selge brus i glass eller beholdere som inneholdt mer enn en halv liter. Hvorvidt slike tiltak påvirker bruskonsumet negativt, er en annen sak.

I fire eksperimenter testet forskere to ulike strategier som restauranter kunne sette i verk dersom de likevel ønsket å selge mer brus: Å tilby mindre porsjoner om gangen, men med gratis påfyll, og å tilby én stor porsjon brus fordelt i to mindre beholdere.

Hvis deltakerne fikk valget mellom én stor porsjon fordelt på mindre kopper eller bare i én stor kopp, valgte de ofte det siste og var fornøyde med det, og forbruket gikk ned. De drakk rett og slett ikke opp all brusen om de fikk servert en stor porsjon med det samme. Men hvis de fikk servert den første, mindre koppen med løfte om at de kunne få påfyll, gikk forbruket opp. En sannsynlig forklaring på dette er at gjestene ønsket å få ”valuta for pengene”. Dersom de først hadde betalt for ”brus med påfyll”, ville de også sørge for å drikke den, siden den allerede var betalt for. ALJ

LES OGSÅ  Hvorfor gjesper vi?

Kilde:

John LK, Donnelly GE, Roberto CA. Psychologically informed implementations of sugary-drink portion limits. Psychological Science 2017; 31. mars. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28362567


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner