Kvalitetsvarer // Fri frakt over kr. 1200,- // Rask levering på lagerførte varer

En måned på steinalderkost – blir du med?

Kostveileder, helsekostinnehaver og blogger Melissa Thelwall Bjargo brenner for å få folk til å spise, trene og leve optimalt. Nå oppfordrer hun alle som vil til å prøve en måned med helt naturlig og ren mat, for derved selv å erfare hva det kan gjøre for helsa.

Tekst Anne Lene Johnsen     Foto Aleksander Bjargo

– Det er altfor mange som sier at de ikke føler seg så bra, forteller Melissa. – Jeg får henvendelser flere ganger om dagen fra mennesker som ønsker å endre noe, men de vet ikke helt hva. De bare føler seg oppblåst, slappe og ”ekle” og har noen kilo for mye.

Derfor har hun sammen med andre kostholdskolleger dratt i gang en utfordring for å få folk til å endre matvarene sine. Målet hennes er både å inspirere folk til å tenke mer på å spise mest mulig naturlig, og også å vise at maten man spiser, kan føre til nettopp de plagene mange klager over. – Jeg har erfaring for at mange får det bedre på en ren steinalderdiett. Kroppen  nullstiller seg med slik mat, og gamle uvaner endres.

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Tips til forberedelser”]Rydd i kjøkkenskapene og fjern all ferdigmat, halvfulle syltetøyglass, ketsjup, majones og annet som har lang holdbarhet. All juice, saft, vin og brus enten kastes, gis vekk eller gjemmes. Skriv liste over alt som tillates i perioden, slik at det er lettere å plukke riktige matvarer når du går i butikken. Skriv ut “JA-lista” og heng opp på kjøleskapet. Sett deg mål! Om du for eksempel ELSKER ost og tror dette blir det vanskeligste å unngå, si til deg selv at du først skal klare 5 dager uten ost, deretter 5 dager til. Små delmål kan være til hjelp. Fortell gjerne venner og familie at du skal leve 30 dager på ren og naturlig mat, og be om forståelse. Sørg for å ha noe nødproviant i tilfelle du blir bedt bort, for eksempel en liten boks nøtter, kokosolje på en liten beholder eller noen oliven.[/gdlr_box_icon]

Den 30. august gikk startskuddet for dem som vil være med. Jo flere som blir med, desto flere blir vi som kan heie på, lære av og inspirere hverandre. “Paleo” går ut på å spise mat som gir kroppen næring slik at den fungerer optimalt. Et slikt steinalderkosthold består av råvarer som ikke er industrielt behandlet. Det bygger på kjøtt, fisk, egg, fjørkre, grønnsaker, frukt, nøtter og bær. Om du vil ned i vekt, opp i vekt, sliter med depresjoner, søvnproblemer, uren hud, blodsukkersvingninger, hormonell ubalanse, hodepine eller liknende, kan dette være det du trenger for å få bedre helse. Maten vi bør spise, skal helst være lokalt produsert, økologisk og hormon- og nitrittfritt. Maten skal være næringsrik og med rikelige vitaminer og mineraler.

Annonse:

Selv om Melissas eget kosthold har vært bra i mange år, skal hun selv være med på utfordringen 100 prosent. Til tross for at hun føler seg sunn og frisk, vil hun se om hun kan oppleve ytterligere forbedringer.  – Jeg tror kroppen min vil ha godt av 30 dager med bare ren og naturlig mat. Jeg hører flere ganger under kostholdsveiledning at mange i ettertid ikke visste at de hadde noen plager før de la om kostholdet. Kanskje jeg rett og slett er i samme situasjon?

Og hun blir tydeligvis ikke alene: – Jeg trodde først det ble rundt tjue, tretti personer som ville bli med, men nå ser det ut som det er godt over hundre!

Melissa anbefaler å ta bilder av deg selv før du starter, så ser du lettere om det er forskjell for eksempel på kroppsfasongen, ikke bare vekta, eller huden. Hun oppfordrer dessuten til å dele erfaringer på bloggen hennes, Facebook og Instagram, Kanskje noen vil merke bedringer på treningsfronten? Vær dessuten oppmerksom på søvnen, om du sover hele natten, klarer å roe deg ned før leggetid eller om du våkner uthvilt.

– Jeg håper dere er med folkens; gå inn på bloggen og følg med!

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Hva kan du spise under utfordringen?”]De fleste kommer til å måtte kutte ut en del matvarer de vanligvis spiser, men frykt ikke:

Det er mye godt du kan spise!

Her er JA-lista: Kjøtt (prøv å holde deg til vilt, økologisk, lokalt og hormonfritt) Fisk (vill er desidert best) Skalldyr Fjærkre (lokalt og økologisk) Egg (økologiske og fra fritt-gående høns) Grønnsaker (alle typer, men velg helst økologisk og lokalt dyrket) Frukt (økologisk og lokalt om mulig) Bær (helst lokale, gjerne egne) Sunt fett (animalsk fett, kokosolje, ghee, avokado, olivenolje, nøtter) Urter og krydder (helst ferske, og pass på at tørrvarer ikke inneholder unaturlige ingredienser/tilsetninger) Nøtter (usaltet og usøtet, men ikke peanøtter, peanøtt- og nøttesmør) Alle former for kokos (nøtt, melk, mel, revet kokos, kokosvann)

Her er NEI-lista: Alle typer sukker og søtningsmidler (husk at det er kun under utfordringen vi kutter ut søtning. Etter 30 dager kan du introdusere litt honning, tørket frukt og stevia) Alkohol Korn (alle sorter) Belgvekster (soya, bønner, erter, peanøtter) Melkeprodukter (til og med upasteuriserte) OBS! Husk at under utfordringen elimineres meieriprodukter. Om du velger å introdusere dette etter hvert, er det opp til deg, men en ”paleo”-utfordring inkluderer ikke kumelk. Ferdigmat (pølser, pizza, posemat, boksemat, kjøttboller, fiskekaker, osv.) Kakaobønner[/gdlr_box_icon]

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Mer informasjon om utfordringen”]Les mer om ”Paleo”-utfordringen på Melissas blogg www.melissaspania.no Se også her: http://whole9life.com/2012/08/the-whole30-program/ Er du på Instagram? Da kan du tagge bildene dine med #paleoutfordringen og gjerne lenke til Melissa på #melissaspania så hun ser bildene deres.[/gdlr_box_icon]

Annonse:
vitamin c - annonse
Del gjerne med dine venner
0
    0
    Din handlekurv
    Din handlekurv er tomTilbake til butikken