Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2020 > Er det naturlige fettet i kaffe sunt eller usunt?

Er det naturlige fettet i kaffe sunt eller usunt?

Jeg følger et lavkarbo-/ketogent kosthold der det inngår mye fett i kosten. Generelle ernæringsråd peker mot at filterkaffe er sunnere enn espresso fordi man fjerner det naturlige fettet som finnes i kaffebønner. Er fettsyrene som finnes i kaffe, mettet fett, og er dette bakgrunnen for at de av noen anses å være farlig/mindre fordelaktige? Eller er det andre grunner til at fettet i kaffebønnene oppfattes som mindre sunne? Hvis kaffefett er sunt, mettet fett, burde det jo være å foretrekke og ikke filtrere det vekk? Vegard

VOF: Vi har ikke skrevet om fettet i kaffebønner, som består av fettsyrene C18:0, C18:1t, C18:1c, C18:2 (linolsyre), C20:0 og C18:3 (alfalinolensyre). Kaffedrikkere har generelt bedre helse enn andre, og forestillingene om at fettstoffene i kaffebønner øker kolesterolnivået og dermed risikoen for hjertesykdom, er generelt tilbakevist. Et høyt kolesterolnivå er generelt gunstig for å motvirke infeksjoner, inkludert koronavirus, og eldre med et høyt kolesterolnivå i blodet lever lengre enn de med lavt. Dr.med. Uffe Ravnskov (f. 1934) har skrevet en rekke artikler og bøker som har vært omtalt i Helsemagasinet.

Norske forskere har framhevet at kokekaffe kan øke kolesterolnivået i blodet, men det er ikke vist at kaffe øker sykdomsrisikoen. Tvert imot ser kaffe ut til å beskytte mot Parkinsons sykdom, type 2 diabetes, leversykdom-/kreft, hjerteinfarkt og hjerneslag. Noen kan få høyere blodtrykk av å drikke mye kaffe, mens andre sover dårligere hvis de drikker kaffe sent på dagen. Alt i alt er det enighet om at kaffe generelt ikke er skadelig, kanskje snarere tvert imot. De som vil vite mer om sammensetningen av lipider i kaffetypene Arabica og Robusta, kan lese artikkelen “The lipid fraction of the coffee bean” av Karl Speer og Isabelle Kölling-Speer i Brazilian Journal of Plant Physiology 2006; 18: 201–16. DVP

Legg igjen et svar