Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2018 > Kan man få ”bråkete” hjerte av Bulletproof-kaffe

Kan man få ”bråkete” hjerte av Bulletproof-kaffe

Jeg har vært en stor entusiast av fettkaffe nå i snart 2,5 år – cirka 2,5 dl kaffe med Brain Octane Oil (2 spiseskjeer) + en god klunk smør uten salt. Kaffen blir inntatt om morgenen og bare da (min eneste kaffekopp gjennom døgnet). Jeg faster 16–18 timer i døgnet med unntak av denne kaffekoppen og spiser to måltider per dag. Den siste tida har jeg fått relativt intens hjerterytme (bråk) som holder meg våken om nettene. Noen tips i henhold til ovennevnte mottas med stor takk. Bekymringen ble ikke mindre av å lese denne artikkelen: https://www.mygenefood.com/bulletproof-coffee-blame-high-ldl. Kan det være slik at vi har genetiske forskjeller som gjør at denne typen kaffe ikke er for alle?

Carl F.

VOF: Jeg har sett raskt på lenken som er vedlagt, og der står det mye fornuftig. Toleransen for koffein varierer utvilsomt fra person til person, og siden ingen er genetisk like alle andre, kan man ikke utelukke at noen reagerer annerledes enn dem. De som avgifter koffein langsomt for eksempel pga. liten enzymkapasitet i leveren, bør trolig redusere inntaket av koffein og eventuelt holde seg til kaffe uten koffein (gjerne Bulletproof) og eventuelt te (som inneholder mindre) med fett. Hvorvidt man kan få økt hjertefrekvens av mellomlange fettsyrer, har jeg ikke studert i detalj, men man kan ikke utelukke at noen gjør det. Muligens er dette forbigående fordi ketoner er effektive i produksjonen av ATP.

En mer aktuell problemstilling kan være at du utelater salt (NaCl) i smøret du putter oppi. De som lever på lavkarbokosthold trenger faktisk mer natrium enn de som spiser mer karbohydrat. En bivirkning av for lavt natriuminntak er forhøyet puls, noe jeg selv har opplevd etter å ha levd på natriumfattig kost i mange år. Vi skal belyse temaet grundig seinere i 2018 og gi mer konkrete anbefalinger for daglig saltinntak, basert på forskning, men kan antyde at et inntak på 10–12 g per dag er optimalt for de fleste – og salt er ikke en hovedårsak til høyt blodtrykk!

Poenget med kostholdet er generelt å finne det som fungerer optimalt for hver enkelt, ikke slavisk å følge andres råd eller eksempel. Jeg takker for fin lenke, som jeg skal følge opp når tiden tillater det. DVP

Annonse:
You may also like
Myseprotein
Jevninger
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake
Ikke særlig smart med smartmålere!

1 kommentar

  1. Grete Gaarder

    Jeg er logget inn, abonnerer på bladet, og vil se på artikler fra den siste utgivelsen på nett, siden jeg ikke har fått bladet i poaten. Men jeg kommer ikke inn på artiklene, får bare beskjed om at hvis jeg ikke er logget inn! Hvordan kommer jeg inn da?

Legg igjen et svar