Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2012 > Fagartikler som markedsføring

Fagartikler som markedsføring

Et stort antall “vitenskapelige” artikler som undersøker hvor effektive og trygge medikamenter er, er i virkeligheten lite annet enn markedsføringsartikler som er utformet for å øke salget. Et nytt eksempel på dette ble nylig avdekket i et ledende medisinsk tidsskrift, som publiserte en studie som undersøkte sikkerheten av et medikament som brukes ved epilepsi, Neurontin (gabapentin). Artikkelen viste seg å være markedsføring forkledd som vitenskap. Markedsføringsavdelingen hos produsenten (Pfizer) hadde nemlig vært tungt involvert i planlegging og utforming av studien. Dette fant forskerne ut først etter å ha fått tilgang til en rekke interne dokumenter fra produsenten i forbindelse med en rettssak hvor disse spørsmålene kom opp. IM

Kilde:

Krumholz SD, Egilman DS, Ross JS. Study of Neurontin: Titrate to effect, profile of safety (STEPS) trial: A narrative account of a gabapentin seeding trial. Archives of Internal Medicine 2011; 171: 1100-7.

You may also like
Når virkeligheten overgår våre villeste fantasier
Epikrise fra en uavklart borreliosepasient
Alene i kampen mot kreft
Sentral grunnbok om energimedisin

Legg igjen et svar