Skip to main content

Fagartikler som markedsføring

Et stort antall “vitenskapelige” artikler som undersøker hvor effektive og trygge medikamenter er, er i virkeligheten lite annet enn markedsføringsartikler som er utformet for å øke salget. Et nytt eksempel på dette ble nylig avdekket i et ledende medisinsk tidsskrift, som publiserte en studie som undersøkte sikkerheten av et medikament som brukes ved epilepsi, Neurontin (gabapentin). Artikkelen viste seg å være markedsføring forkledd som vitenskap. Markedsføringsavdelingen hos produsenten (Pfizer) hadde nemlig vært tungt involvert i planlegging og utforming av studien. Dette fant forskerne ut først etter å ha fått tilgang til en rekke interne dokumenter fra produsenten i forbindelse med en rettssak hvor disse spørsmålene kom opp. IM

Kilde:

Krumholz SD, Egilman DS, Ross JS. Study of Neurontin: Titrate to effect, profile of safety (STEPS) trial: A narrative account of a gabapentin seeding trial. Archives of Internal Medicine 2011; 171: 1100-7.


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


LES OGSÅ  Hva døde egentlig Atkins av?
Del gjerne med dine venner