Skip to main content

Hvordan fatte matte-suksess: Tegn på stor læringsvilje og at metoden virker!

Fjoråret var et travelt, men veldig gledelig år fordi Hvordan fatte matte kom ut i februar og gikk rett til topps på bestselgerlista for generell litteratur og holdt seg der i 35 uker. Det norske opplaget var i desember 2017 på 36 000, og rettighetene var i solgt til 9 andre land, inkludert Russland, Polen, Brasil, Finland, Sverige og Japan – hvor den blant annet skal utgis som tegneserie. Dette betyr at mange barn, unge og voksne i tre verdensdeler får glede av de effektive metodene til Magne Nyborg (professor i pedagogikk) og Ragnhild Nyborg (spesialpedagog), samt av erfaringene og kompetansen til spesialpedagog og ”eks-dyslektiker” Elin Natås (f. 1955). En ekstra fjær i hatten er at Finland – landet ”alle viser til” for å lære pedagogikk – var først til både å kjøpe rettighetene og publisere boka. Der kom den ut 23. januar, og Elin er invitert for å holde foredrag på en stor lærerkonferanse.
Vi har mottatt en rekke tilbakemeldinger fra lesere som har fått nyttige innsikter og håp om egen mestring og er blitt inspirert til å skrive en ny bok om hvordan fatte norsk. Hvorfor er en bok om spesialpedagogikk og matematikk blitt en bestselger innen sakprosa? Én faktor er at behovet for hjelp til å forstå matematikk er stort, en annen at boka er skrevet i et enkelt, lett tilgjengelig språk, ikke på ”fagspråk for spesialpedagoger”. Det viktigste er imidlertid at den tilnærmingsmåten vi presenterer i boka, tar opp underliggende problemer som gjør at en elev ikke forstår matematikk selv om lærere og foreldre har forklart temaene gang på gang. Vi har brukt Nyborgs begrepsundervisning for å bygge opp grunnlaget alle trenger for videre læring, uansett alder, fag eller hvor på kloden de bor. Det er først når vi finner en metode som fikser det som faktisk er problemet, at den virker.
I en fersk artikkel i Trends in Cognitive Sciences presenterer professor Aron Barbye ved Universitetet i Illinois noen tanker som forklarer mer om hvorfor begrepsundervisningen vi jobber med, virker. Artikkelen bekrefter at vi skriver om nettopp det som skal til for å utvikle gode tenkeevner og forutsetninger for læring. Barbye påpeker hvor viktig det er å bygge opp en begrepsforståelse via elevens sanser og bruk av et bevisst språk som gjør hjernen i stand til å bli mer fleksibel, huske, abstrahere og sette sammen informasjon også når det blir mye av den. Han skriver at vi for å kunne identifisere informasjon, først må kunne klassifisere den. Det innebærer både at vi oppfatter informasjon gjennom sansene (for eksempel via øynene), at vi har tilegnet oss en grunnleggende begrepsforståelse samt og lært å behandle informasjonen vi mottar. Etter hvert som vi samler informasjon, blir den også mer abstrakt og generell. Vi må altså både lære å analysere ved hjelp av begreper og å kunne gå fra konkret informasjon til det abstrakte. Hvor effektivt alt dette jobber sammen, forklarer i hvilken grad vi kan utvikle vår intelligens, sier han.
Nettopp dette gjør vi med den undervisningsmodellen vi skriver om i «Hvordan fatte»-bøkene, og som vi underviser i på nettkurs og bruker med våre elever. Ved hjelp av Nyborgs systematiske begrepsundervisning lærer elevene hvordan de kan klassifisere begreper slik at de blir fleksible og kan abstrahere, lagre og nyttiggjøre seg mer informasjon. Da er veien åpen for å lære både matematikk og norsk – og egentlig alt mulig.
Om forfatteren
Anne Lene Johnsen (f. 1968) driver Saft Suse! og Hjernefabrikken. Med Elin Natås har hun skrevet Hvordan fatte matte (Panta, 2017). Hun har dessuten utgitt Mer moro med matte (Kagge, 2011), Du er smartere enn du tror (Kagge, 2005), Barnas store IQ-bok (Kagge, 2007), Den skikkelig gøyale hjernetrimboken (Panta, 2017) og Alt står på spill (Panta, 2017).
Anne Lene er Handelsøkonom/MBM fra OHH/BI (1993), har en BA i psykologi (Argosy universitet, 2007) og har studert kognitiv psykologi (masternivå) og sosialpsykologi (PhD-nivå).
Kilde:
Barbey AK. Network neuroscience
theory of human intelligence.
Trends in Cognitive Sciences 2018; 22: 8-20.
http://www.cell.com/trends/
cognitive-sciences/fulltext/S1364-
6613(17)30221-8

LES OGSÅ  Gjør fysisk aktivitet med mål og mening

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner