Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2017 > Fedon Lindberg om tarm i balanse

Fedon Lindberg om tarm i balanse

 

Indremedisineren Fedon Lindberg (f. 1962) har i år utgitt en bok med spesifikt fokus på tarm og tarmhelse der han viderefører tanker fra sine tidligere bøker om kosthold.

Tekst Dag Viljen Poleszynski     Foto Shutterstock

 

Helsemagasinet har i årenes løp skrevet tallrike artikler om betydningen av tarmfloraen for vår helse, inkludert hvilken rolle den spiller for å holde normal kroppsvekt. I 2016 anmeldte vi tre velskrevne bøker om temaet: legene Martin J. Blasers bok Missing microbes (norsk versjon: Mikrobemangel)1 og Giulia Enders´ velskrevne bok Sjarmen med tarmen,2 samt hjerneforsker David Pearlmutters ”pensumbok” Sunn tarm – klart hode.3

Lindberg (f. 1962) skal berømmes for ”å hoppe etter Wirkola”4 når han utgir nok en bok om tarmen, den 15. fra hans hånd inkludert Naturlig slank med kost i balanse i 2000. Boka Naturlig slank med tarm i balanse representerer lite nytt i forhold til tidligere, selv om det er prisverdig at han vektlegger betydningen av tarm og tarmfloraen.

Selv om Lindberg har tonet litt ned fettfobien fra sin første bok, anbefaler han fortsatt magre melkeprodukter og advarer mot ”for mye fett”. En slik tautologi, kombinert med hans mange motstridende råd og detaljerte menyforslag med fem måltider per dag, viser at han verken har tatt konsekvensen av forskning som viser at naturlige fettkilder ikke er farlige, men at det tvert imot kan være svært helsebringende å innta ¾ eller mer av matens energi fra naturlige fettkilder. Dessuten er det for de fleste ikke gunstig å fylle magen så ofte – den trenger hvile. Forskning og erfaringer viser klart nytten av lange spisepauser, gjerne 18–20 timer om man ønsker å redusere sin kroppsvekt.5 Faste i mange ulike varianter, inkludert periodisk faste på døgnbasis, forlenger ikke bare livet, men kan bidra til å helbrede en rekke akutte og kroniske sykdommer.

Annonse:

Jeg, meg og mitt

Lindberg starter boka med å fortelle om sine bøker, og bare på forordets første side bruker han uttrykk som ”jeg”, ”min”, ”mitt” hele 11 ganger. Stilen fortsetter med ”du vil få vite”, ”du vil bli gjort kjent med” og ”du vil få hjelp” ad nauseam6 (til det kjedsommelige). En slik personfokusert skrivestil kan enkelte reagere negativt på fordi boka fokuserer på forfatterens fortreffelighet i stedet for å løfte fram det faglige budskapet på mer ”nøytral” måte. Videre inkluderer hans forslag til ”gode valg” egne produkter som Fedon proteinpasta, SmartSweet, Fedon-barer (plater), Fedon fullkornbrød, Fedon-kjeks og Fedon-soyanøtter.

Bokas råd står i strid med det evolusjonært baserte kostholdet han fremmet som medforfatter i en kronikk i Legeforeningens tidsskrift i 2009,7 der vi blant annet skrev at ”Sammenliknende studier viser dessuten at lavkarbohydratkosthold med mer fett gir størst vektreduksjon og bedre helse enn kosthold basert på bare planter eller mye høyglykemisk, fettfattig mat.” Selv om han fremmer et lavglykemisk kosthold med proteinrik mat, utelater han helt forskning som viser gunstige virkninger av høyfettkosthold med lite protein og svært lite karbohydrat. Lindberg utelater derfor opplysninger om kosthold som har vist seg helsebringende, og er innen rammen av det jegere og sankere spiste.

I sin nye bok anbefaler Lindberg tre måltider og 1–2 mellommåltider per dag, protein til alle måltider, levende mat, sunt fett, fullkornsprodukter og belgfrukter – ikke akkurat steinalderkosthold, selv om dette rådet er bedre enn slik mange mennesker spiser i dag. Hans råd om fett virker dessuten lite gjennomtenkte og til dels motstridende. Hans ”Fase-1”-kosthold innebærer (side 114) ”å spise mindre enn 50–60 gram fordøyelige karbohydrater, tilstrekkelig protein og moderat med sunt fett.”

Noen tåler imidlertid ikke engang 50 gram karbohydrat daglig og kan med fordel spise under 20 gram per dag (hvilket er i tråd med våre forgjengeres kosthold under istidene). Lindberg  angir ingen variasjonsbredde for fettinntaket, som trolig for de fleste er optimalt i området 70–85 prosent av matens totale energi. Han har tidligere brukt biokjemikeren Barry Sears´ (f. 1947) anbefaling som mal (også ved bruk av en håndflate for å illustrere størrelsen på et optimalt kjøttstykke), det vil si et inntak på 30/30/40 av energien fra fett/protein/karbohydrat.8

Lindberg advarer mot ”store mengder” mettet fett, men legger til at slikt fett ikke ”er farlig eller skadelig”. Ifølge ham fortrenger det ”sunnere fett fra planter”. Dette kan muligens være et problem om man spiser svært lite fett, men de av oss som inntar 80–85 prosent av matens energi fra fett, får i oss mer enn nok flerumettede fettsyrer.

Fortsatt mager kost

Boka anbefaler mager yoghurt, proteinrik kesam med 1 prosent fett i stedet for rømme og crème fraîche (med deilig 38 prosent fett). Han advarer ( i likhet med Barry Sears) mot rødt kjøtt og eggeplommer fordi de inneholder arakidonsyre og hevder at ”for mye mettet fett” i kroppen kan føre til høyere konsentrasjon av LDL-kolesterol (som han kaller ”dårlig” kolesterol). Han hevder at insulinresistens er arvelig, noe som ettertrykkelig er tilbakevist blant annet med sammenliknende studier av Pima-indianere i USA og Mexico.9 Selv om indianerne er genetisk like på begge sider av grensa, er forekomsten av type 2 diabetes i dag vel fem ganger høyere i USA enn i Mexico, en sykdom som var ukjent begge steder omkring 1890. Etter at USAs regjering startet å subsidiere stammens matvarer – hvorav mye besto av sukker og hvitt mel – startet en eksplosjonsartet vekst av fedme og diabetes.

Det er riktig at epigenetiske faktorer kan videreføres til neste generasjon, men trolig feil at fedme, diabetes type 2 eller andre kroniske lidelser generelt skyldes ”genfeil”, slik forfatteren skriver.

Naturlig slank med tarm i balanse inneholder en stor detaljrikdom om tarmbakterienes funksjon, om matvarer, oppskrifter og spisevaner, og bokas 294 sider inneholder 24 sider med vitenskapelige studier. Dessverre er studiene ikke koblet direkte til teksten med noter, men listet opp for hvert kapittel. Boka mangler dessuten stikkordregister, noe som gjør det vanskelig å lete opp temaer man ønsker å studere nærmere.

Positivt nok nevner forfatteren at sittestillingen på do spiller stor rolle ved forstoppelse, men han forklarer ikke hvorfor, slik vi har gjorde for 1½ år siden.10 Lindberg legger mest vekt på kostholdet og anbefaler 30 gram fiber per dag, inkludert loppefrøskall, som han mener ”er spesielt gunstig… for tykktarmen” (s. 266).

Positive bidrag

Vi er ikke i tvil om at Fedon Lindberg ønsker å bidra til bedre folkehelse, og tilbakemeldinger fra fornøyde pasienter etterlater ingen tvil om at han er en empatisk og dyktig kliniker som har hjulpet mange. Hans innspill i ”brøddebatten” i forbindelse med lansering av den første boka satte også spor etter seg og førte til at mange revurderte myndighetenes kosthold og begynte å eksperimentere med ulike varianter av lavkarbo-/høyfettkosthold.

Etter vår oppfatning er det synd at en så belest og erfaren kliniker ikke har vist større evne til å fornye seg, men stort sett fremmer det samme budskapet han gjorde for 17 år siden: spis mange måltider hver dag, følg et gresk Middelhavskosthold som ideal, unngå mye mettet fett og spis rikelig med olivenolje og protein.

 

Forfatter: Fedon A. Lindberg

Tittel: Naturlig slank med tarm i balanse. Veien til en sunnere livsstil.

Utgiver: Kagge Forlag AS

Utgivelsesår: 2017

ISBN: 978-82-489-1968-1

Pris: kr 399; innbundet, 294 sider (www.kagge.no)

 

Kilder:

1.  Mysterud I. Manglende mikrober kan gi kroniske lidelser. VOF 2016; 7 (6): 50–1.

2.  Mysterud I. Sjarmerende bestselger om tarm. VOF 2016; 7 (6): 52–3.

3.  Johnsen AL. Perler om tarmens betydning for psyken. VOF 2016; 8 (2): 81.

4.  https://no.wikipedia.org/wiki/Bjørn_Wirkola

5.  Poleszynski DV. Er det lurt å spise frokost? VOF 2017; 7 (4): 66–8.

6.  https://no.wikipedia.org/wiki/Ad_nauseam

7.  Poleszynski DV, Mysterud I, Lindberg FA mfl. Myndighetenes ernæringsråd bør revideres. Tidsskrift for Den norske legeforening 2009; 129: 2382–4. http://tidsskriftet.no/2009/11/kronikk/myndighetenes-ernaeringsrad-bor-revideres

8.  Sears B. Finn din sone. Oslo: Hilt & Hansteen AS, 2000.

9.  ICMN staff. Mexico vs. Arizona Pima Indians. 2.12.2010. https://indiancountrymedianetwork.com/news/mexico-vs-arizona-pima-indians/

10.  Poleszynski DV. Er sittestillingen på do årsaken til sykdommer i mage og tarm? VOF 2016; 7 (2): 54–9.

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Kollagen
Jevninger

Legg igjen et svar