Jeg lurte på hvor mye du skal ta hensyn til blodtypedietten når vi spiser kjøtt og fett. Jeg og mannen min er blodtype A. Vi skal bare spise kalkun og kylling og noe fisk som jeg ikke liker. Blir veldig kjedelig å bare spise det, tenker jeg, når du skal spise lavkarbo, lite variert. Vi skal spise korn og grønnsaker og unngå meieriprodukter. Stemmer dette? Blodtype A har lett for å få sykdom som kreft hjerte og karsykdommer, så jeg blir så forvirret av dette. Mvh Line
Dag Viljen Poleszynski svarer:
Hei Line,
D`Adamo har forandret en hel del siden han skrev sine bøker om blodtypedietten.
Det viktigste er å spise varer man tåler, og det merker man ved at man føler seg
bra etter et måltid og ikke har noen intoleranser eller allergier. Det finnes genetiske
forskjeller mellom folk som har ulike blodtyper, og så lenge man er frisk og rask,
ser jeg ingen grunn til slavisk å følge den opprinnelige dietten. Viktigere er trolig
å holde karbohydratinntaket lavt, være i ketose deler av tiden, innføre spisevindu
og/eller periodisk faste, noe som er i tråd med slik jegere og sankere levde før
jordbruksrevolusjon. Vi har skrevet my om dette i Helsemagasinet. Ingen vil lett
pådra seg verken kreft eller hjerteinfarkt ved å spise “steinaldermat”.