Skip to main content

Fra Soma til Midsona

Soma har siden starten i 1997 jobbet for at kosttilskudd og ”supernæring” bør inngå i det vi spiser. Høsten 2014 solgte gründerne Lars Ranes (f. 1952) og Kevin Bekkevold (f. 1971) selskapet til Midsona AS. Her forteller de om selskapets historie og utvikling og hvorfor de solgte selskapet til en større aktør.

Tekst Birthe Storaker     Foto Soma

[gdlr_box_icon icon=»none» title=»Helsekostgründere»]I denne spalta presenterer vi våre langsiktige annonsører og støttespillere. Når og hvorfor ble firmaene dannet, hvilke produkter selger de, og hvilken filosofi baserer de seg på? Først ut er Soma Nordic AS, som har støttet Helsemagasinet siden oppstarten.[/gdlr_box_icon]

Det hele begynte en novemberkveld i 1997. Kevin Bekkevold og Lars Ranes sto med hvert sitt eksemplar av stiftelsesdokumentet i hånden, og selskapet Soma Nordic AS var etablert. Visjonen var et nordisk selskap som skulle formidle kunnskap om helse og selge kosttilskudd av høy kvalitet.

Aksjekapitalen var på 100 000 kroner, og for å spare penger hadde de hvert sitt hjemmekontor. Gjesterommet til Kevin ble ombygd til lager, forteller han. – Der stuet vi selskapets produkter og urter som Lars hadde med seg fra en tidligere virksomhet. Snart duftet leiligheten som en eksotisk krydderbod i Kabul!

Etter arbeidstid syklet Lars til Kevin, der de pakket dagens forsendelser. Lars leverte pakkene på posten på vei hjem på en gammel damesykkel som han hadde arvet fra sin tante. Den hadde kurv på styret, stort bagasjebrett og fungerte perfekt til formålet. I begynnelsen fikk dagens forsendelser plass i kurven, men etter hvert måtte flere poser balanseres på hver side. Så ble bagasjebrettet tatt i bruk. Snart gikk de sammen til posten, Lars på sykkel mens Kevin støttet pakkene. Ikke lenge etter sto Kevins bil for tur – en liten, hvit Peugeot 309 han hadde fått billig av en snill bestefar. Den passet perfekt inntil den en dag var så tynget av pakker at det omtrent ikke var klaring mellom dekkene og karosseriet. Da var det på tide å sette bort lageret til profesjonelle!

Varespekteret var i starten ganske ulikt dagens, forteller Kevin. – Det gikk først og fremst i det vi kaller terapeutprodukter med høy brukerterskel på grunn av pris og brukervennlighet. Mange utrensningsprodukter kan gi kraftige avgiftningsreaksjoner, og det var ikke uvanlig med lange telefonsamtaler for å lose kundene trygt gjennom disse. Vi hadde Bob Beck-pulserere, elektriske apparater som man festet på armen over pulsåra. Den sendte en frekvens inn i blodårene for å ta livet av parasitter. Vi solgte Hulda Clark avgiftningskurer og avanserte vannrenseapparater samt et par produkter som fortsatt er med oss: Bitterstern og Citrosept.

Med unntak av sistnevnte avviklet vi alt til fordel for produkter som var mer salgbare. Vi kan med smil om munnen mimre om tida da vi blandet urter og fylte kapsler med en manuell maskin for å lage Hulda Clark-kurer.

Det store gjennombruddet

Fra en vanlig hustelefon hadde vi pumpet nesten alle pengene vi tjente, inn i selskapet og kjøpt en profesjonell telefonsentral med seks direktelinjer. Vi hadde faks og en diger kopimaskin som kom godt med. Sensommeren 1999 satt vi i stua med radioen på og hørte med spenning på P4. I programmet ”Tid for Tangen” skulle vår terapeutvenn Grethe Wauer Eriksen snakke om Udo´s Choice og slanking: Det var ikke egentlig et tema vi mente passet for et omega-3-tilskudd, men erfaringer hadde vist at mange gikk ned i vekt når de tok denne olja. Da Tangen til slutt spurte Grethe: – Hva heter denne olja da?, så vi på hverandre og jublet – vi hadde fått gratis radioreklame! – Dette høres for godt ut til å være sant, sa Tangen, og han ønsket å teste den. Hver dag i en uke skulle han ta to skjeer, og så skulle han veie seg igjen. Plutselig begynte telefonen å ringe. – Fram til da hadde det vært dønn stille på vår nyinnkjøpte sentral. Idet jeg løftet av røret, begynte det å ringe på linje 2, så 3, deretter 4, 5 og 6….

LES OGSÅ  Nasaleze Virus Blocker

Fra da av ringte det fra morgen til kveld – vi hadde knapt tid til å gå på do, for alle ville ha Udo´s Choice! Toppen ble nådd da Tangen etter en uke veide seg og sa han hadde gått ned et par kg – nesten for godt til å være sant, men én liten ”detalj” hadde vi glemt: vi hadde knapt nok varer til å dekke forespørselen fra de 20 første telefonene. I 2-3 frustrerende måneder hadde vi lange ventelister uten mulighet til å få tak i nok olje – ingen hyggelig situasjon verken for kunder, butikker eller oss. Til da hadde vi hver måned solgt noen få hundre flasker, som alle fikk plass i et gammelt, lite rødt Gram-kjøleskap. I løpet av uka mottok vi bestillinger på over 5 000 flasker. Siden Udo´s Choice er et ferskvareprodukt med lang produksjons- og frakttid, satt vi litt i saksa, men det løste seg.

Riktig timing

Det kan være vanskelig å være for tidlig ute med en produktlansering. For eksempel var vi veldig tidlig ute med et flytende kolloidalt mineraltilskudd Anasazi, oppkalt etter indianerstammen som oppdaget det. Markedet var tydeligvis ikke modent. Det smakte heller ikke godt, så vi måtte trekke produktet. Planteoljer hadde derimot ingen hatt suksess med før vi slo gjennom med Udo´s Choice. Før det var bare fiskeoljer tingen. Vi var også først til å introdusere begrepet omega-3, -6 og -9 i markedsføring og har brukt det aktivt siden.

Med Cocosa kokosoljer hadde vi perfekt timing ved at vi var først ute, litt tidlig kanskje, men vi var godt posisjonert da folk fikk opp øynene for produktet gjennom artikler i Norsk Ukeblad. Vi solgte nesten ikke noe av råkostproduktet Optigreen i årevis, men så kom supermat-/råkostbølgen og satte fart på salget. Hva som blir det neste store, blir spennende å se.

Gasellebedrift

Betegnelsen gasellebedrift ble innført av Dagens Næringsliv for norske bedrifter med ryddig økonomi og jevn omsetningsøkning over flere år. Av alle aktive bedrifter med omsetning over 1 million kroner får kun cirka 5 prosent denne betegnelsen hvert år. Soma har oppnådd betegnelsen flere ganger, noe de er veldig stolte av.

Det første året omsatte Soma for 1,2 mill. Deretter doblet de omsetningen i flere påfølgende år og måtte ansette stadig nye medarbeidere.

Tøffeste periode

Kevin og Lars ville unngå den klassiske feilen gründere ofte begår, ved å fortsette i driften som primus motorer for lenge. I 2004 omsatte de for 17 millioner kroner og begynte å fristille seg fra bedriften. De besluttet å få på plass et profesjonelt styre og å slippe til nye ansatte. I 2006 ansatte de ny daglig leder. Da var begge slitne etter å ha drevet seg selv hardt i flere år. Dessverre feilet flere av ansettelsene, og det så en tid mørkt ut. Begge ble sykemeldt, og daværende daglig leder og styreformann leide inn flere personer via vikarbyrå for å ta unna arbeidsoppgavene. Det skulle bli skjebnesvangert. Stillingen som midlertidig regnskapsfører ble besatt av en person med ekspertise innenfor svindel og bedrag. Etter tre måneder hadde han tappet selskapets bankkonto for cirka to millioner kroner. Den utro tjeneren etterlot seg rot, ubetalte regninger og en syltynn økonomi.

Den reddende engel

LES OGSÅ  Bedre immunitet med kosttilskudd

En av de som lojalt støttet opp i den tøffe tiden i kjølvannet av svindelsaken, var Eli Rudshagen, som ble ansatt i 2006 som markedskoordinator. Lars og Kevin øynet håp om at hun en dag kunne overta som daglig leder.  – Da hun i januar 2007 fortalte at hun og mannen hadde kjøpt hus i Moss og ønsket å flytte fra Oslo, foreslo vi å flytte selskapet og å bygge det videre ut der, dersom hun etter hvert overtok som daglig leder. Det aksepterte hun etter litt betenkningstid, og i august 2007 var vi på plass i nye lokaler i Moss. Ikke lenge etter ble Eli ny daglig leder. Soma Nordic AS har under hennes ledelse vokst seg stadig større og består i dag av en flott gjeng med dyktige ansatte. Vi takker alle terapeuter og butikker som har hatt troen på oss og våre produkter, ikke minst alle tusenvis av trofaste brukere i vårt langstrakte land!

Udo’s choice og Cocosa

Å stadig bli bedre på fett gjenspeiles i produktspekteret med Udo’s Choice og Cocosa-serien. Det startet med foredragene med Udo Erasmus, noe som ble en stor suksess og samlet mange terapeuter og helsekostbutikker. Et temahefte om fett oppsummerte kunnskapen formidlet i disse foredragene. Dette har terapeuter og helsekostbutikker distribuert i flere hundre tusen eksemplarer.

Grunnen til at Udo’s Choice ble en bestselger, er at mange opplever gode resultater med dette tilskuddet. Udo’s Choice inneholder essensielle fettsyrer av beste kvalitet. Oljene skal inntas kalde, være ubearbeidet, komme fra økologiske kilder og ha optimal balanse mellom omega-3- og -6-fettsyrer.

Siden Udo’s Choice ikke er egnet til steking, var det naturlig å følge opp med det beste alternativet til stekeolje. De funksjonelle mettede fettsyrene i kokosnøttolje tåler lys, luft og varme, i motsetning til solsikke- og soyaolje. Etter å ha samlet inn og smakt på vareprøver fra åtte store produsenter, valgte vi råvarene som skulle bli Cocosa-serien. Da var lavkarbobølgen i sin spede begynnelse, men stadig flere skjønte at mettet fett ikke er så galt som myndighetene hevdet. Cocosa-fettsyrene er gunstige for forbrenninga og immunforsvaret og har mange spennende utvortes bruksområder. Vi fikk god drahjelp av en positiv Cocosa-reportasje i Norsk Ukeblad og holdt seinere seminar i Oslo med Bruce Fife, en kjent ekspert på kokosnøttolje.

I Soma har vi alltid jobbet langsiktig og ikke gitt opp produkter vi tror på. Når et produkt treffer en ”nerve” i markedet, kan man trygt legge mer penger i markedsføring, men ikke på nylanseringer som vi har liten erfaring med. Cocosa og Udo’s Choice har vært bestselgere i mange år i helsekost.

Valg av sortiment

En gylden regel er at nye kosttilskudd skal vekke entusiasme og inspirere oss til å bruke dem selv. Når vi kommer i kontakt med kostholdseksperter og produsenter som vil noe mer enn bare å tjene penger på kosttilskudd, tilsvarende Udo Erasmus, blir vi engasjerte og ønsker å distribuere disse tilskuddene. Blant annet har vi et godt samarbeid med den norske legen Andreas Hammering, som er utdannet innen naturmedisin og produserer både Bitterstern og basepulveret Urbase. Det var også gledelig å overta stafettpinnen fra Agnar Nordeide, som bygde opp agenturet for algetilskuddet Sun Chlorella. Vi har et godt samarbeid med den tyske legen Jacob Ludwig, som driver et eget ernæringsinstitutt og har patentert metoder for å fermentere den antioksidantrike juicen fra granateple med produktet Dr. Jacobs Granateliksir.

Immun-  og antiforkjølelsesproduktet Citrosept grapefruktkjerneekstrakt er en klassiker som vi har hatt gleden av å selge i Norge fra dag én. Vi var først ute med stevia før Mattilsynet satte foten ned, men de tok til fornuften i 2012 og åpnet opp for salg igjen. Da sto vi beredt med Steviosa-serien, som omfatter alt fra rent pulver til Steviosa-sukker med erytritol. Etter hvert kom også andre produkter fra Udo Erasmus: grøntproduktet Optigreen, som nå er supplert med vårt eget hvetegressprodukt (Himmelsk Hvetegress) og probiotika som Udo Erasmus har sitt navn på.

LES OGSÅ  Naturlige midler mot smerter

Butikk- eller nettsalg?

Stadig mer av helsekostsalget skjer via nett, så dette er viktig for alle leverandører å følge med på hvis de skal opprettholde sitt kundegrunnlag. Kjedene har også eget nettsalg. Samtidig kan vi ikke overby med rabatter på eget nettsalg og dermed konkurrere på ulike vilkår med egne kunder: helsekostkjedene som selger til veiledende priser. Vårt nettsalg er derfor primært fokusert på produkter som ikke er så etablerte i helsekostbutikkene.

Egne merkevarer i helsekostkjeden

Helsekostkjedene trenger flere bein å stå på og de ønsker alternative produkter til lavere pris og av lavere kvalitet, spesielt generiske produkter som selger bra. Det kan imidlertid bli et problem for helsekostfaghandelen og markedet som helhet hvis kjedene på grunn av stadig større krav til lønnsomhet forsaker langsiktig tenkning og framhever egne merkevarer på bekostning av leverandører som står for innovasjoner og unik markedsføring. Dette kan være lønnsomt for dem på kort sikt, men leverandørene trenger også penger til å drive innovasjon og markedsføring. Verken staten eller kjedekontorene sponser vår omfattende kurs-  og foredragsvirksomhet, og vi legger ned mye arbeid i et godt kundemagasin. Det er gjerne leverandørene som har originale og unike produkter som er blitt kjent fordi de har god effekt, noe som gjør at brukerne får tillitt til bransjen og kommer tilbake til helsekostbutikkene. Hvis helsekostkjedene ikke gir oss gode nok rammer til å drive innovasjon og unik markedsføring, går det ut over bransjens tillit i markedet og helsekostfaghandelens framtid.

Kursvirksomhet

Det statlige mantraet om at ”bare du spiser et sunt og variert norsk kosthold, holder du deg frisk og får leve lenge i landet”, er en bløff. I løpet av levetida pådrar 90 prosent av befolkninga seg hjerte- og karsykdom, kreft eller blir demente, og bruker da gjennomsnittlig 4–5 reseptpliktige medikamenter daglig. Helsekost og naturmedisin eller ”vanlig norsk mat” og legemiddeldosett på livstid, er spørsmålet jeg stiller på kursene vi holder. Mange er opptatt av helse og å spise sunnere, og det foregår definitivt en oppvåking. Det er behov for alternativer til statens kostholdsråd og Puls på NRK. Vi hadde en klar helsemisjon da vi startet for 17 år siden. Publikum er takknemlig og møter opp på våre foredrag.

Midsona overtar

Kjedemakten er blitt større i tråd med utviklinga i dagligvare. Konkurransen er hardere, inkludert fra helsekostkjedenes egne merkevarer. Det betyr at kostnadskutt og flere distribusjonskanaler også er aktuelt for oss. Vår nye eier Midsona er et børsnotert selskap med visjon om å bli størst på helse og velvære i Norden. De har store, gode systemer innen logistikk, regnskap og salg og distribuerer i mange kanaler. Derfor kan vi ha gjensidig nytte av mange synergieffekter. Midsonas mål er å satse sterkere på helsekost og naturterapeutene, og de ser Soma-konseptet som et utmerket utgangspunkt for dette.

Gründernes fortsetter med de samme arbeidsoppgavene. Det blir mindre bør på skuldrene når vi ikke er eiere. Vi har tillit til at Midsona vil videreføre den gode gründerånden og at selskapet verdsetter kompetansen og de menneskelige ressursene i Soma. – Det er god stemning og mye positivitet på våre nye, felles produkt- og salgsmøter, så det lover bra! avslutter de to gründerne fornøyd.


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner