Kategorier
Gjør fysisk aktivitet med mål og mening
Tenk deg at du skal lære å sykle. Du må øve en del for å bli god, men så forstrekker du en muskel. Da er det vel ikke så lett å få øvd? Det samme gjelder med hodet: Du kan ha en fysiologisk eller biokjemisk ubalanse i kroppen som hindrer deg i eller gjør det vanskelig å lære å lese, regne, huske ting og mye annet. En som sliter med læring av skolefag, viser ikke det som kan være «forstrukket»: Andre ser bare dårlige resultatet, som ofte forklares som lese- og skrivevansker, konsentrasjons- eller atferdsvansker.
OBS: Denne artikkelen er eldre enn 2 år. Informasjon kan være utdatert.
Det er viktig å være klar over at hjernen og kroppen samarbeider. Ikke bare kontrollerer hjernen kroppen, men kroppen kan også trene hjernen. Den mottar alle sanseinntrykk, inkludert hørsel, syn, lukt, smak og nerveimpulser fra huden samt den proprioseptive sansen (muskel- og leddsansen). Hjernen og resten av nervesystemet bearbeider alle disse sansestimuleringene. Hvis sansene eller nervesystemet ikke fungerer optimalt, kan det føre til vansker med å oppfatte og tolke det som sanses.
Hvis skoleelever har biokjemiske eller fysiologiske ubalanser, vil det kunne forklare hvorfor eleven sliter med å sitte stille, konsentrere seg over tid, lese slik det forventes til ulike tider, forme bokstavene lett og riktig, stave korrekt, skrive tall og regne. Får man derimot korrigert ubalansene, vil det være lettere for mange å lære mer. Til noe av dette trenger dere hjelp av fagfolk, mens andre ting kan man selv jobbe med hjemme.
Tips!
Møkkalekser! 101 grep som hjelper barnet ditt å lære lettere kan bestilles fra hjernefabrikken.no eller andre nettbokhandlere. Med boka følger en videoserie med introduksjon til hvert kapittel, 10 undervisningsvideoer hvor vi viser flere av grepene fra boka i praksis, samt som ekstrabonus 3 tips som ikke er med i boka.
Næringsrik bevegelse
I vår nye bok Møkkalekser! 101 grep som hjelper barnet ditt å lære lettere (Alven, 2020) setter vi blant annet fokus på hvordan vi kan tilrettelegge for at barnets kropp er i best mulig stand til å lære. En av dem som har bidratt med tips, er lærer Kjell-Christian Markset. Han er opptatt av alt som gir næring til kropp og sjel, inkludert det han selv kaller næringsrik bevegelse. Med dette mener han aktiviteter som stimulerer flere sanser samtidig.
I tillegg anbefaler han at man setter mål med selve aktiviteten utover å være aktiv: Aktiviteten bør være så oppslukende at vi ikke tenker på at vi trener eller beveger oss. Treklatring er et fint eksempel: Hvis vi klatrer opp i et tre for eksempel for å hente en frukt, har klatringen et klart mål. Et annet eksempel er å klatre i en vegg fordi det er gøy og vi har lyst til å mestre selve aktiviteten. Hvis vi til sammenlikning skulle ta armhevinger kun for treningens skyld, måtte vi hatt mye mer selvdisiplin. Alt går lettere når det er lystbetonet.
Kjell-Christian brenner også for å bruke naturen som arena for læring og har ofte uteskole med elevene. Mange av aktivitetene han anbefaler, kombinerer lek, samarbeid og stimulering av flere sanser på én gang. Her er én av dem:
Gå to og to sammen. Finn en trestokk å balansere på, stå på stokken i hver deres ende og kast kongler til hverandre. Å kaste ting til hverandre krever samarbeid og skaper bånd, og å balansere er en utfordring i seg selv.
Et annet tips:
Hender det at dere kaster ball sammen? Mange barn synes det er vanskelig både å kaste og ta imot en ball. Andre er redde for ballen og skvetter unna, men istedenfor en ball kan dere bruke et tau dere knytter sammen! Kjell-Christian bruker gamle hoppetau fra gymtimene. Knyttede tau er lettere å kaste og ta i mot enn en ball, og dessuten slipper man at ballen spretter og ruller avgårde når man mister den.
Du finner flere tips til utetrening som stimulerer læring på Kjell-Christians nettsider skogsgym.no og athletesforfarming.no.
Om forfatteren
Anne Lene Johnsen (f. 1968) driver Hjernefabrikken og Alven Books AS. Hun har gitt ut elleve bøker om læring og god hjernefunksjon på Kagge og Panta forlag, inkludert Hvordan fatte matte (Panta, 2017) og Møkkalekser! (Alven, 2020) som hun har skrevet sammen med spesialpedagog Elin Natås. Forfatteren er Handelsøkonom/MBM fra OHH/BI (1993) med en BA i psykologi (Argosy universitet, 2007), og har studert kognitiv psykologi (masternivå) og sosialpsykologi (PhD-nivå).