Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2016 > Hvordan å si nei med stil

Hvordan å si nei med stil

Synes du det er ubehagelig å sette grenser? Det er helt naturlig. Men det finnes triks for å klare å si nei uten å føle oss slemme – og fremdeles bli likt!

Tekst Anne Lene Johnsen     Foto Shutterstock

Det kan føles guffent å måtte si nei til noen. For å unngå dette ubehaget velger vi kanskje heller å si ja likevel, og ender opp med å gjøre ting vi egentlig ikke har lyst, tid eller krefter til. Mange av oss – kanskje spesielt kvinner – er mer grenseløse enn vi har godt av til tider. Dette er naturlig og bunner faktisk i en god egenskap: Å si nei innebærer å avvise noen, og det igjen kolliderer med vårt ønske om å være gode og snille mennesker.

– Spesielt mange kvinner har vanskelig for å si nei, sier Cathrine Moestue (f. 1965). Hun er privatpraktiserende klinisk psykolog og opptatt av hvordan vi kan ivareta våre grenser på en sunn måte. – Dette gjelder menn også, men kvinner er i større grad enn menn sosialisert til å være snille og omsorgsfulle, og setter egne behov til side for å prioritere andres, sier hun.

Dette gjør det vanskeligere, men vit at det er helt lov – og også nødvendig – å kunne si nei. Grensesetting er en ferdighet, som å lære å lese, stå på ski eller lage mat. Den første gangen du gjør det, føles det kanskje rart og unaturlig. Jo mer du praktiserer grensesetting, desto bedre blir du – og vi trenger ikke føle skyld for at vi gjør det.

Annonse:

– Tror du den du setter grenser til ville følt skyldfølelse for å sette grenser til deg?, spør Moestue. – Livet kan være tøft for alle, så ikke få skyldfølelse for at du setter nødvendige grenser.

Tips til smarte svar:

Når vi skal trene på å si nei, er det kjekt å ha med noen ferdige svar i bagasjen.

Prøv for eksempel å myke opp ditt ”nei” i ulike situasjoner på måter som foreslått nedenfor.Hvis du blir bedt om å si noe du ikke vil…

  Akkurat det tror jeg at jeg vil holde for meg selv.

Nei, det kan jeg ikke si bort, da er det jo ikke hemmelig lenger!

– Det fikk jeg streng beskjed av min indre direktør ikke å sladre om.

– I en så viktig sak må du nok spørre noen som er mye klokere og flinkere enn meg!

… og apropos å få hjelp fra høyere makter, hva med:

– Akkurat det er nok en sak bare mellom meg og Vårherre.

Hvis du blir bedt om å gjøre noe du ikke vil…– Å søren, det får jeg rett og slett ikke til!

– Takk for tilliten, men jeg trener for tida på å si nei til ting.

– Å, hadde det enda bare vært to av meg!

– Vet du – når jeg får klonet meg, skal jeg sende den nye utgaven for å hjelpe deg.

– Det skulle jeg gjerne, men det får jeg simpelthen ikke til.

Det kan også være greit å kjøpe seg litt mer tid:

– Det må jeg få lov å tenke litt på.

Eller rett og slett bare…

– Nei takk!

Husk også at når du sier nei, trenger du ikke å forklare hvorfor.  Det holder at du gjør det. Du er nemlig helt lov.

You may also like
Oppdatering om stråling fra andre land
5G: Er Ericssons redning folkehelsas dødsstøt?
Epikrise fra en uavklart borreliosepasient
Alene i kampen mot kreft

Legg igjen et svar