Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2017 > Bli mer interessant ved å snakke om kjente ting

Bli mer interessant ved å snakke om kjente ting

Du tror kanskje du blir interessant å omgås hvis du stadig forteller vennene dine om nye, eksotiske opplevelser som de ikke har hørt om før, og at spennende historier gjør at de vil sitte fjetret og spente og lytte til deg? Hvis dette er din sedvanlige fortellerform, bør du kanskje revurdere, i hvert fall hvis du vil glede vennene dine. Ifølge en serie eksperimenter som er publisert i Psychological Science, liker vi best å høre historier om ting vi kjenner til fra før.

Hvis våre venner – eller andre – forteller om noe som er helt nytt og fremmed for oss, synes vi derimot ofte at det kan være kjedelig å høre på, eller vi kan bli forvirret og overveldet. Mange opplevelser er nemlig såpass komplekse at de kan være vanskelige å fortelle om på en måte som gjør at det er lett for tilhøreren å følge med. Dessuten er de fleste av oss ganske utrente fortellere og behersker denne kunsten ganske dårlig, blant annet ved å utelate masse informasjon som er nødvendig for at tilhørerne skal få med seg hele bildet. Hvis vi derimot har fått informasjon om saken i forkant, er det lettere å fylle inn hullene mens den andre snakker. Da er det også lettere å forstå og følge med, og det hele blir i det hele tatt mye mer morsomt og interessant. ALJ

Kilde:

Cooney G, Gilbert DT, Wilson TD. The novelty penalty. Psychological Science. 2017; 28: 380–94. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28140768

Legg igjen et svar