Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2015 > Karbohydrater og depresjon

Karbohydrater og depresjon

Forskere fra USA ønsket å finne ut om totalt inntak av karbohydrat og raffinert sukker kan påvirke risikoen for å utvikle depresjon. Dette ble gjort ved å undersøke data fra en stor, framoverskuende studie av kvinner etter overgangsalderen (Women’s Health Initiative). De fant at jo høyere inntaket var av mat med høy glykemisk indeks, desto større var risikoen for å få depresjon. Jo høyere inntak av laktose (melkesukker), fiber, frukt (unntatt juice) og grønnsaker, desto lavere var risikoen. Jo høyere inntak av hvitt mel, desto større var risikoen for depresjon. Konklusjonen var at kosthold med mye mat med høy glykemisk indeks utgjorde en risikofaktor for å bli deprimert.

Forskerne mener at noen bør gjennomføre et randomisert forsøk der mat med lav glykemisk indeks brukes for å behandle og forebygge depresjon. IM

Kilde:

Gangwisch JE, Hale L, Garcia L mfl. High glycemic index diet as a risk factor for depression: analyses from the Women’s Health Initiative. American Journal of Clinical Nutrition 2015; 102: 454–63. http://ajcn.nutrition.org/content/102/2/454.abstract

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Jevninger
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake

Legg igjen et svar