Kvalitetsvarer // Fri frakt over kr. 1200,- // Rask levering på lagerførte varer

Kornfritt brød

Mange ønsker eller er nødt til å spise glutenfritt, og kanskje spesielt i en overgangsfase (men også ellers!) kan det være godt med et ”lovlig” brød som kan brukes til frokost, lunsj eller tilbehør til middag i blant.

Tekst Anne Lene Johnsen     Foto Fra boka

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Noe godt”]Lyst på noe godt? På denne siden presenterer vi lure tips og andre favoritter for godtemonser. Send gjerne inn din egen oppskrift til birthe@vof.no![/gdlr_box_icon]

da8528b1-7c5a-445a-b74d-026e4719a08c_20160822115030898Dette brødet er fra boka Ekte brød uten gluten og ferdige melmikser (Cappelen Damm, 2016). Forfatteren lover at det holder seg mykt og godt i mange dager, er proteinrikt, tåler både å fryses og tines, og at det også smaker godt!

Du trenger:

100 g kikertmel 2 dl kaldt vann 1 ss eddik 50 g eller 4½ ss linfrø, grovmalte 2 egg 2 eggehviter 2½ ss kokosmel 1½ ss loppefrø ½ ts salt ½  ts tørket rosmarin, knust i morter eller malt i krydderkvern 1 ts natron Olje eller smør til brødformen

Slik gjør du:

Trinn 1: Bland kikertmel, malte linfrø, vann og eddik. Dekk til og la stå i minst 12 timer, gjerne et helt døgn.

Trinn 2: Sett stekeovnen på 180 grader.

Rør alle ingrediensene sammen i en bolle og ha deigen over i en smurt liten brødform (1 liter). Sprut med vann og glatt til toppen med en slikkepott. Stek på nederste rille i cirka 40 minutter, pluss 10 minutter uten form. Avkjøl brødet på rist. Det holder seg fint i noen dager i romtemperatur, men kan også fryses i skiver og tines ved behov.

Tips: Stek vafler av brøddeigen, og server med valgfritt pålegg!

Del gjerne med dine venner

Oppskrifter

0
    0
    Din handlekurv
    Din handlekurv er tomTilbake til butikken