Skip to main content

Lavkarbo opprettholder vekttap

[wcm_restrict]

En ny studie fra USA viser at lavkarbokosthold motvirker jojo-slanking, altså at man går opp igjen i vekt når man etter en slankekur går tilbake til sitt vanlige kosthold. Forskerne fulgte over 200 personer som i utgangspunktet ble satt på et kosthold som gjorde at de gikk 12 prosent ned i vekt. Deretter begynte den sentrale delen av studien: Hva skjer når de etter loddtrekning blir satt på ett av tre kosthold med ulikt innhold av karbohydrater? 

I den første gruppa fikk deltakerne 60 prosent av energien fra karbohydrater, altså et standard høykarbokosthold av den typen helsemyndighetene anbefaler. I gruppe 2 fikk de 40 prosent av energien fra karbohydrater og i lavkarbogruppa 20 prosent. Under en slankekur kan kroppens energibruk bli mindre. Dette er en hensiktsmessig reaksjon. I studien så man at lavkarbokostholdet økte energibruken etter ”slankekuren”, noe man ikke fant skjedde da deltakerne levde på høykarbokosthold. I tillegg var nivået ved lavkarbokosthold lavere av hormonene ghrelin og leptin, noe som betyr at magesekken ga signal om mindre sult (ghrelin) og at hypotalamus ble mer følsomt for fettcellenes signal om ikke å øke inntaket av mat. Alt i alt viste studien at et lavkarbokosthold gjør det lettere å beholde vekta etter en slankekur enn om man har slanket seg på høykarbokosthold. IM

LES OGSÅ  Hva har vi lært om trening siden 2010?

Kilde:

Ebbeling CB, Feldman HA, Klein GL mfl. Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial. BMJ 2018; 363: k4583. https://www.bmj.com/content/363/bmj.k4583

/wcm_restrict]

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner