Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2014 > Leserbrev nr. 1 2013

Leserbrev nr. 1 2013


Fra innboksen

Leserbrev med spørsmål og kommentarer kan sendes til leserbrev@vof.no. Vi driver ikke personlig medisinsk veiledning, men svarer på spørsmål av allmenn interesse.

Plagsomme drømmer

Jeg har en klient som drømmer mye. Han har gjort det hele livet og er nå voksen. Mannen blir utslitt av drømmene. Han har melkeintoleranse og sannsynligvis glutenintoleranse og er på vei over til nytt kosthold som allerede har gjort ham mye bedre. Men drømmene sliter ham ut… Han sier at han drømmer ”hele natta”. Det er svært kaotisk, og han er helt gåen hver morgen etter dette... Er det noen kostholdsgrep, tilskudd eller annet jeg kan foreslå? Line

VOF: Hadde det vært omvendt, altså at vedkommende ikke drømte eller rettere sagt ikke husket drømmene, ville det vært lettere å komme med anbefalinger. Imidlertid skal man huske på at det tar lang tid (gjerne et halvt år eller lengre) før hjernekjemien og den elektriske aktiviteten normaliseres etter omlegging til et gluten- og kaseinfritt kosthold. Det betyr at i månedene som kommer, kan drømmemønsteret muligens endre seg uten andre tiltak. Uansett kan det være gunstig å optimalisere mage-/tarmfunksjonen og tarmens mikrobiota, hvor det dannes mange metabolitter som påvirker hjernefunksjonen. Dessuten kan lavkarbokosthold, gluten- og kaseinfri diett, lavoksalatdiett og probiotika bidra til bedre søvn, og muligens kan melatonin hjelpe ham til å sove dypere. For øvrig har det mot søvnproblemer vært brukt en rekke andre naturpreparater med varierende effekt, bl.a. kar-/fotbad med epsomsalt (MgSO4), l-tryptofan, 5-HTP, inositol og adoptogene urter. Sist, men ikke minst, bør man forsøke en periode uten kaffe, skjerming av soverommet mot elektromagnetisk stråling og jordingslaken. Kanskje finner du noen andre nyttige tips på nettsia Social consciousness.com: http://www.social-consciousness.com/2012/09/lucid-dreaming-7-tricks-you-didnt-know.html. JLB/DVP


Fett og  karbohydrater?

Annonse:

Er det fett i karbohydrater, eller er sukrose det eneste karbohydratet som inneholder fett?

Allan

VOF: Det finnes ikke fett i karbohydrater, det er to forskjellige stoffer. Derimot kan sukkermolekylene i karbohydratrike matvarer omdannes til fettsyrer og deretter kobles sammen med glyserol til fett eller det som kalles triacylglyseroler. Dette kan enten skje direkte i leveren, slik som med fruktose, eller etter flere trinn (fra glukose) hvor glykogenlagrene (animalsk stivelse) først fylles opp, og deretter lagres overskuddet av glukose etter omdanning til fettsyrer i fettvev. Ta en titt på Ernæringsskolen i VOF for mer informsjon. DVP


Kaffefilter

Av og til dukker det opp snutter om at det er sunnere med kaffe som er traktet gjennom papirfilter enn metallfilter. Er det den generelle fettskrekken som gjør seg gjeldende?

Hildegunn Ligaard

VOF: Et argument som har vært oppe til fordel for filterkaffe (framfor kokekaffe), er at kokekaffe ser ut til å kunne øke konsentrasjonen av blodkolesterol, mens filterkaffe ikke gir slik økning. Årsaken antas å være at kaffe inneholder ca. 0,6 prosent av et molekyl kalt cafestol, som har omtrent samme struktur som kolesterol. Studier har imidlertid ikke vist økt risiko for hjerte- og karsykdom av å drikke kaffe, som ser ut til å beskytte blant annet mot diabetes og Parkinsons sykdom. Som våre lesere vet, er vi ikke bekymret for verken fett eller kolesterol, og flere av VOFs medarbeidere drikker kaffe med kremfløte eller kokosfett. En diskusjon av temaet finner du her: http://www.drweil.com/drw/u/QAA401225/Does-Coffee-Raise-Cholesterol.html. DVP


Om matintoleranse

Jeg spiste tidligere endel egg og tålte dette fint helt til jeg fikk problemer med helsa. Da opplevde jeg at det til tider ubehag når jeg skulle svelge maten. Jeg tok derfor en blodprøve hos fastlegen, som påviste intoleranse for egg, gluten og soya, som han anbefalte meg å kutte ut. Nå har det gått tre måneder siden den prøven, og nyere blodprøver viser kun intoleranse for gluten og soya, ikke  for egg. Jeg tok i tillegg (for å være sikker) en matintoleransetest (York-test) som heller ikke påviste intoleranse mot egg. Ved lavkarbokosthold er egg en viktig proteinkilde, og jeg synes også det er veldig godt, men er det “trygt” å spise egg når man tidligere har fått påvist intoleranse for dette? Er det noe man kan gjøre for å tåle egg bedre? (Jeg har ME-diagnose og lavt stoffskifte type 2.)

Susanne Lund

VOF: Intoleranse eller allergier mot for eksempel egg, skalldyr eller nøtter er ikke uvanlig og kan ha sammenheng med “lekk tarm” og en ubalansert tarmflora. Det kan også skyldes at man ikke har fått slike matvarer i små doser tidlig i livet (som spedbarn), noe som kan motvirke seinere intoleranse. Tegn på matvarintoleranse kan forsvinne etter at man en stund har holdt seg unna den aktuelle matvaren fordi tarmen i mellomtida kan ha blitt reparert, eller fordi tarmfloraen har endret seg. Vi anbefaler ikke et lavkarbokosthold med mye protein, men med mye fett. Derfor følger vi anbefalingene til den polske legen Jan Kwaśniewski om å spise 4-6 eggeplommer daglig, men bare å inkludere 3-4 hviter, som består av kun protein. Eggeplommer er fullverdig mat som inneholder de fleste vitaminer, mineraler og fettsyrene vi trenger, unntatt vitamin C (som fugler selv kan lage), og som anbefales såfremt man ikke er allergisk eller intolerant. DVP

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Kollagen
Jevninger

Legg igjen et svar