Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2015 > Leserbrev nr. 4 2015

Leserbrev nr. 4 2015


Fra innboksen

Leserbrev med spørsmål og kommentarer kan sendes til [email protected] Vi driver ikke personlig medisinsk veiledning, men svarer på spørsmål av allmenn interesse.

Kokosolje og blodtypedietten

Apropos nyhetsbrev fra Helsemagasinet 20. april, som tar for seg kokosolje: Ifølge d’Adamo http://www.dadamo.com/typebase4/depictor5.pl?2 er kokosolje klassifisert som ”unngå”-mat  for alle blodtyper unntatt ”O ikke-utskiller”. Noe å tenke på? Ida Solheim

VOF: Vi har vært oppmerksomme på D´Adamos advarsler om bruk av kokosfett siden slutten av 1990-tallet, men mener at han trolig tar feil når det gjelder helsevirkningene av rent kokosfett. Kokoskjøtt inneholder lektiner som potensielt kan irritere tarmene, men ekstrahert olje behøver ikke å inneholde slike lektiner og kan derfor ikke ha samme virkninger som kjøttet. Kokosolje har vært brukt av øyboere i Stillehavet i uminnelige tider, og alt tyder på at de har hatt meget god helse. Fettsyrene i kokosolje (særlig laurinsyre) virker antibakterielt, motvirker sopp (virker antifungalt), har antioksidative egenskaper og blir absorbert fra tynntarmen direkte til leveren, som danner ketoner. Vi trenger heller ikke galle for å absorbere kokosfett fordi fettsyrene lett opptas gjennom tarmveggen.

Så vidt vi vet, finnes det godt dokumenterte gunstige virkninger av kokosfett, men få og forbigående negative effekter, jf. http://paleoleap.com/is-coconut-an-optimal-source-of-fat/. Siden kokosfett verken inneholder vitamin B12, K, kolesterol, vitamin A eller omega-3-fettsyrer, gjør man klokt i også å inkluderer andre fettkilder i kostholdet. DVP

Annonse:

Reversering av skeive tenner og tannråte

Kan man reversere skeive tenner og hull med kosthold og kosttilskudd? Tenker da på Weston A. Price sin bok Nutrition and physical degeneration. Her dokumenterer han skeive tenner og generelt dårlig tannhelse grunnet dårlig kosthold. Fungerer det slik den andre veien også, altså at det ordner seg om man gjenoppretter god ernæringsstatus? Robin

VOF: Det er trolig vanskelig å rette opp feil tannstilling uten regulering, og her finnes ulike alternativer. Iherdig tygging og bruk av kjevemusklene vil påvirke fasongen på kjevene i positiv retning, men store avvik fra det optimale kan neppe rettes opp. Som vanlig er forebygging beste strategi.

Når det gjelder tannråte, kan man ved omlegging til et optimalt kosthold bidra til at karies ikke utvikler seg videre, og en viss remineralisering av mindre hull kan finne sted. Dersom du har smerter i tennene, er nok reparasjon det beste. Som ellers er forebygging best. Erfaringer viser at jegere og sankere i fortidsmiljøet sjelden var rammet av tannråte, som ikke skyldes verken mangel på fluorider eller tannbørster. I samfunn hvor de fleste spiser mye karbohydrat, er derimot renhold etter hvert måltid et viktig virkemiddel for å unngå karies. DVP


Fordeling av animalsk fett

Har dere noen anbefaling på hvilken fordeling man bør ha av ulike dyrefett? Det jeg lurer på er om det er av betydning om man spiser dyrefett fra smør, egg, gris, okse, and etc. forutsatt at det er frittgående økologiske dyr som har spist sitt naturlige kosthold?

Når det gjelder beinmarg, skjønner jeg at det blir litt mer med det med tanke på innhold av for eksempel DNA og RNA. Kan det bli for mye beinmarg, eller kan man fint bruke dette som hovedfettkilde? Robin

VOF: Vi anbefaler å spise ulike animalske produkter som egg, kjøtt, fisk, fugl (kylling, kalkun, and, villfugl) og sjømat, fortrinnsvis økologiske produkter og vilt om man får tak i det. Da behøver man ikke tenke på fordelingen av de ulike fettsyrene, siden dyr naturlig inneholder omtrent samme fettsyrefordeling som mennesker.

Du kan gjerne bruke beinmarg som hovedfettkilde, dersom du liker det. Vi anbefaler villfisk for å få optimale mengder ferdigdannede, flerumettede fettsyrer som EPA og DHA. DVP


Diabetes og ME

Er det noen sammenheng mellom årsakene til diabetes- og ME-symptomer?

Selv opplever jeg 8 av 10 symptomer som skal være vanlige ved diabetes: Jeg er alltid trøtt, tissetrengt, sulten, har sår som ikke gror, er nummen i tær og fingre, alltid tørst og har også synsforstyrrelser/fluer, ”tåke” osv. i synsfelt.

Jeg har gått opp i vekt etter jeg begynte på lavkarbo, men ingen av symptomene er blitt bedre. Har dere noen gode råd for hvilken utredning man bør gjøre for å kartlegge diabetes?ME-syk

VOF: Vi anbefaler deg å oppsøke en erfaren terapeut som kan kartlegge hva du gjør galt, siden et optimalt lavkarbokosthold burde gjøre at du føler deg mye bedre. Diabetes type 2 (såkalt aldersdiabetes) skyldes i hovedsak et kosthold med for mye høyglykemiske matvarer, eventuelt forsterket av kronisk stress over lang tid. Mange av symptomene kan minne om dem ME-pasienter opplever, men årsakene kan være ulike. DVP


Laktosefri melk og lavt jernnivå

Jeg gikk for et års tid siden over til å bruke laktosefri melk fordi jeg tenkte at laktosefri melk kanskje var mindre belastende for fordøyelsen. For en del år tilbake hadde jeg problemer med magen, og etter legens råd kuttet jeg ut melk i en periode og ble bra igjen. Deretter gikk jeg gradvis tilbake til å bruke melk.

Er laktosefri melk gunstigere i forbindelse med kolesterol og hjerte- og karsykdommer? Jeg bruker melk til frokostblanding/havregrøt hver morgenen og ellers i middagsretter som supper, sauser, desserter mv.

Mange har lavt jernnivå i blodet i forbindelse med overgangsalderen. Jeg har lest at kaffe er negativt for kroppens opptak av jern. Jeg tar jerntilskudd i form av Floradix og jerntabeletter sammen med appelsinjuice som anbefalt. Påvirker kaffen jernopptaket hele døgnet, eller er det nok å unngå kaffe rett før/etter inntaket av jern? Er det koffeinet som er problemet slik at koffeinfri kaffe ”løser” problemet? Irene Ormestad

VOF: Vi anbefaler generelt ikke å drikke melk for dem som ikke tåler proteinet beta-kasein. De som tåler dette, men ikke tåler laktose, kan gjerne bruke laktosereduserte melkeprodukter i maten, men ikke som drikke. Vann er som kjent den beste tørstedrikken. Vi anbefaler ikke juice fra appelsiner eller epler fordi det kun inneholder sukker og vann, altså 100 prosent av energien fra sukker.

Studier viser at kroppen regulerer kolesterolnivået etter det man spiser. Kolesterol er ikke en årsaksfaktor for hjerte- og karsykdom, noe du kan lese mer om i Tor Ole Kjellevands kronikk på sidene 12–15.

Den beste metoden for å øke jernopptaket er å spise rødt kjøtt. Dersom du har lave jernlagre og lav Hb, kan du ta tabletter med hemjern, som ikke krever vitamin C for godt opptak. Ikke-hemjern hemmes av melk, kaffe og te, men opptas om man inntar slike drikker en time før et måltid, jf. Morch TA, Lych SR og Cook JD. Inhibition of food iron absorption by coffee (American Journal of Clinical Nutrition 1983; 37: 414-20). Opptaket av ikke-hemjern øker med samtidig økende inntak av vitamin C, som kan tas som pulver eller tabletter. Så vidt vi har bragt på der rene, hemmes ikke hemjern av verken kaffe eller te. DVP


Vitamin E

Ser at vitamin E-tilskudd som inneholder alle åtte formene av vitaminet, er sjeldent og dyrt. Tenkte jeg i stedet skulle ta dette i form av mat og da tenkte jeg hovedsakelig på rød palmeolje, men jeg finner ingen oversikt over vitamin E-innhold av de ulike formene slik at jeg ikke vet hvor mye og om dette er en god erstatning. Kan dere komme med en slik oversikt, og hva anbefaler dere når det gjelder mengder av hver form, bør det for eksempel være en overvekt av gamma-tokoferol? Robin

VOF: Det er korrekt at naturlig vitamin E består av åtte ulike isomerer, hvorav de viktigste trolig er alfa- og gamma-tokoferol. De kanadiske legebrødrene Evan (1905–78) og Wilfrid E. Shute (1907–82) var pionerer i terapeutisk bruk av vitamin E og brukte konsentrert hvetekimolje, mens industrien seinere begynte å lage isolater av d,l-alfa-tokoferol. L-formen er unaturlig og har mindre gunstige virkninger. Hvis du ønsker en repetisjon av den terapeutiske bruken av vitamin E, kan du søke på vår stikkordliste som du finner på vof.no. Da vil du finne at vi tidligere har publisert 9 artikler som omhandler vitamin E. Her vil du trolig få svar på det meste.

Komplett naturlig vitamin E er for øvrig ikke dyrt i USA og kan kjøpes på nett (med risiko for å bli stanset av tollen i Norge). DVP

You may also like
Muggsoppgifter i innemiljøet
Myseprotein
Bikarbonat
Kollagen

Legg igjen et svar