Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2014 > Leserbrev nr. 8 2014

Leserbrev nr. 8 2014


Fra innboksen

Leserbrev med spørsmål og kommentarer kan sendes til leserbrev@vof.no. Vi driver ikke personlig medisinsk veiledning, men svarer på spørsmål av allmenn interesse.

Hypotyreose type 2?

Jeg har drevet med avgiftning i snart 7 måneder på grunn av avgasser fra oljebeis/-maling fra spann som ikke har vært lukket skikkelig. De har stått like ved der jeg har sovet i fire år. Jeg har ikke merket lukt, men hatt dårlig helse og har blant annet vært ekstremt følsom for sukker.

Min morgenkroppstemperatur er lav, jf. slik dere har skrevet om i VOF nr. 8/2012, og den indikerer jeg lider av hypotyreose type 2. Magetoleransen for vitamin C har ligget på cirka 50g/d de første 3 månedene med avgiftning uten nevneverdig stress i hverdagen og er nå redusert til cirka 10g/d.

I starten av avgiftningen tålte jeg mye kosttilskudd og spiste det jeg ville av sunn mat uten å føle meg dårligere, men etter hvert er jeg blitt mer og mer følsom for tilskudd. Nå tar jeg bare magnesium og holder meg unna kål, da jeg ellers blir kvalm/svimmel og generelt dårlig.

Annonse:

Skyldes mine reaksjoner at kroppens eget avgiftningssystem fungerer bedre og bedre, slik at det vil bli for effektivt om jeg tar tilskudd av antioksidanter eller spiser kål? Er dette tegn på at prosessen snart er over, eller er mine reaksjoner en del av symptombildet ved hypotyreose type 2?

I Helsemagasinet 7/2014 anbefaler dere tilskudd av jod. Hvor kan jeg finne trygge jodtilskudd? Hvilke former anbefaler dere å ta mineraltilskuddene i? Robin

VOF: Det er ikke mulig å gi en sikker diagnose på bakgrunn av dine opplysninger. En indikasjon på hypotyreose er at kroppstemperatur om morgenen er under 36,6 grader under armhulen eller under 37 grader rektalt. Man bør måle 2–3 dager for å få et sikkert resultat.

Generelt tåler man mer vitamin C hvis man er stresset fysisk og/eller psykisk. Din reduserte magetoleranse indikerer at du gradvis er avgiftet og nå er utsatt for mindre fysisk stress. Dine reaksjoner skyldes neppe at kroppens avgiftningssystem er ”for effektivt”, men kan skyldes at du nå skiller ut giftstoffer fra vev som kommer ut i blodbanen. En strategi mot dette er å innta kosttilskudd hver annen dag, inkludert jod, som mobiliserer giftstoffer til blodbanen, og annenhver dag inntar havsalt i vann, noe som gjør at giftstoffene skilles raskere ut.

Når det gjelder ulike metoder for og reaksjoner på avgiftning, kan det være nyttig å lese det vi skrev om temaet i VOF 4/2012. Du finner utførlige opplysninger om jod og avgiftning i Lynn Farrows utmerkede bok The iodine crisis, som vi anmelder annet sted i dette magasinet. DVP


Uklart om hormoner

Hormoner er et interessant tema, og mange tolkninger og synspunkter som presenteres i media, ser ut som om de er basert på fri fantasi! Blant annet har jeg sett påstander om at man ved å tygge tyggegummi kan redusere nivået av “stresshormonet” kortisol, slik at man føler seg mindre stressa. Jeg trodde at kortisol var et hormon som skulle være til hjelp når nivået av stress i kroppen ble for stort. Kan dere hjelpe meg å forstå dette. Unni H. Nergaard

VOF: Artikkelserien ”Hormonskolen” omtalte kortisol i VOF nr. 2/2013. Her forklarte vi forskjellene mellom hormonet adrenalin, som utløses i en akutt stressituasjon, og kortisol, som dannes i binyrebarken og produseres i store mengder ved kronisk fysisk og/eller psykisk stress. Alle tiltak som reduserer kronisk stress, reduserer utskilt kortisol. Aktuelle tiltak er å påta seg færre oppgaver, avslutte et konfliktfylt forhold, bytte jobb, eller finne metoder for å redusere dagliglivets stress med meditasjon, regelmessig trening og samvær med venner og familie.

En gruppe japanske forskere undersøkte effekten på kortisolnivået av å tygge tyggegummi i minst 10 minutter etter å ha vært utsatt for stress. De testet 14 friske menn som først utførte forskjellige regnestykker for å bygge opp stressnivået, og deretter tygget i 5, 10 eller 15 minutter eller ikke i det hele tatt. Forsøkspersonenes kortisolnivå i spytt var lavere etter 15 minutters tygging enn etter 5 minutter eller ingen tygging. Her er studien:

Tasaka A, Takeuchi K, Sasaki H mfl. Influence of chewing time on salivary stress markers. Journal of Prosthodontic Research 2014; 58: 48-54. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1883195813001333

Denne gangen var det nok noe i det mediene rapporterte om. Tyggegummi er imidlertid ikke å anbefale til personer med mange fyllinger eller til små barn, som kan sette dem i halsen. Vi anbefaler selvsagt heller ikke tyggegummi med sukker. DVP

You may also like
Muggsoppgifter i innemiljøet
Bikarbonat
Jevninger
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake

Legg igjen et svar