Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2014 > Et lite tankeeksperiment

Et lite tankeeksperiment

”En torsdag, nesten to tusen år etter at en mann hadde blitt spikra fast til noen treplanker fordi han mente at det ville være en god idé om folk var snille med hverandre, satt det en jente på en liten kafé i Rickmansworth og skjønte plutselig hva som var galt og hvordan verden kunne gjøres om til et godt og lykkelig sted. Denne gangen stemte alt, det kom til å funke og ingen trengte å bli spikra fast til noe som helst. Men dessverre, før hun kom seg til en telefon for å fortelle dette videre, skjedde det en forferdelig og tåpelig katastrofe som førte til at ideen gikk tapt for alltid.” Douglas Adams – Haikerens guide til galaksen (1988)

Tekst Pål Jåbekk     Foto Shutterstock


Bloggernes hjørne

I denne spalta får ulike bloggere ordet om noe de har på hjertet. Denne gangen slipper vi til Pål Jåbekk, som har bloggen ”En kjøtteters bekjennelser”.

Jåbekk,-PålTenk om det fantes en metode å gå ned i vekt på som var ”den riktige” måten og  som alltid virket! I moderasjonens navn, la oss si den virket bare for 90 prosent av tilfellene, siden den  fine statistikken noen ganger kan  ødelegges av merkelig sykdom. La oss følgelig runde av oppover til 90 prosent.

Forestill deg deretter  at denne metoden allerede finnes og at den har eksi-stert i århundrer, og at selv om mange har hørt om den, vet svært få  at akkurat dette er den beste løsningen.

Annonse:

La oss så tenke oss at denne metoden som nesten alltid virker, i praksis er basert på  et kosthold med mye animalske produkter,  en del grønnsaker, lite av moderne, høyt bearbeidete matvarer, et høyt fettinntak og et lavt inntak av karbohydrater. Det er bare én løsning for alle, men vi vet ikke om  den alltid virker fordi for få av oss ser på detaljene og for mange fokuserer på hva som gjør dette kostholdet annerledes.

I vektreduksjonsstudier går deltakere ned i vekt ved hjelp av ulike  metoder, hvorav ingen er vellykket i 100 prosent av tilfellene. Alle går noe ned i vekt,  noen mer enn andre, og innimellom går noen faktisk opp i vekt. Men uansett metode ser man at tapt vekt ofte kommer raskt tilbake. Disse resultatene har fått forskere til å tro at varig vektreduksjon i seg selv er nærmest umulig og at lavkarbo- og lavfettkosthold er akkurat like mislykket.

Men kan det være at vi har blir lurt av disse resultatene fordi vi ikke så på detaljene?

Tenk deg at du begynner å følge et ketogent kosthold. Du går ned mye i vekt de første dagene. Optimismen er på topp, alt går din vei, dette er jo enkelt! Men så begynner du å føle deg uvel. Du har ikke like mye energi. Du blir lett svimmel når du endrer stilling og reiser deg opp. Du er trøtt, får hodepine og har ikke  samme utholdenhet som før når du er fysisk aktiv.

Derfor  bestemmer du deg for å øke karbohydratinntaket. Symptomene forsvinner raskt, og du føler deg bedre i løpet av bare en dag, men den tapte vekten kommer også tilbake. Fra det øye-blikket blir du en av dem som sier de har forsøkt alt, men at ingenting fungerer. Lavkarbokosthold, magert kosthold, Fedons metode, Atkins´ lavkarbokosthold, supermat og råkost. Ingenting fungerte over tid, for du gikk  alltid opp igjen i vekt etter en viss periode.

Men tenk deg at en av metodene du forsøkte, faktisk var ”den rette”, den du burde fulgt livet ut og som ville gjort at vekten hold seg konstant. Tenk deg at denne gangen kom det til å funke, men en forferdelig, tåpelig katastrofe gjorde at ideen gikk tapt for alltid.

Du hadde glemt å salte maten.

Salt kan være veldig viktig om man forsøker et ketogent kosthold, og ofte må inntaket økes mye. En slik dum, liten detalj  kan være alt som skiller mellom suksess og nederlag. Det kan ta fra deg sjansen til å lykkes en gang for alle.

Mange slike små faktorer kan  lett  være til hinder, selv om man har de grunnleggende prinsippene på plass.  Dermed kan de ødelegge hele opplegget. Salt kan være én slik faktor. Andre kan være stress, mangel på sollys, for mye gluten, for lite søvn eller til og med noen ganger for lite karbohydrat.

Det handlet altså ikke bare om karbohydrater og fett.

Tenk deg at den rette løsningen allerede er her, men at vi er blindet av vår søken etter raske resultater, vår manglende evne til å dedusere ut ifra erfaringer, eller vår mangel på kunnskap.

Da jeg første gang lærte om karbohydratbegrensning, hørtes det så enkelt ut. Jeg trodde alle ville gå ned i vekt bare de kunne de grunnleggende prinsippene. Jeg har endret oppfatning nå. ”Djevelen” befinner seg i detaljene.

Den store tragedien er at de fleste vektreduksjonsmetoder  mislykkes  for mange mesteparten av tiden. Man kan da  ikke vite om det mislykkede forsøket skyldtes  at det var noe galt  med de grunnleggende prinsippene eller om man traff riktig , men bommet på en liten detalj.


Pål Jåbekk

Pål Jåbekk (f. 1982) har en  mastergrad i idrettsvitenskap fra Norges Idrettshøgskole  i Oslo og jobber på Høgskolen i Oslo og Akershus. Han skriver til daglig på ”En kjøtteters bekjennelser”, en blogg med fokus på kosthold, trening og helse.

Du kan lære mer om Pål ved å besøke hans hjemmeside www.paljabekk.com.

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Jevninger
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake

Legg igjen et svar