Skip to main content

Lurt å planlegge en rampete dag for å nå målene dine

Hvis du har et mål du skal nå, kan det være en utfordring å holde på motivasjonen over lengre tid, for eksempel om du skal legge om kostholdet, trene til en konkurranse eller spare penger til noe bestemt. Det er ikke enkelt å holde på en streng selvkontroll over lenger tid, og hvis vi prøver for hardt på det, risikerer vi å sprekke ganske kraftig. ”Medisinen” for å holde på motivasjonen kan være å planlegge med en fast og kontrollert ”sprekk”: Forskere har ihvertfall funnet ut at mennesker som skulle over på en annen diett, lettere klarte å holde på motivasjonen over lengre tid hvis de fikk en dag i uka hvor de ikke behøvde være like strenge. Hvis vi derimot prøver å være perfekt flinke over for lang tid, kan det lede til at hele selvkontrollen bryter sammen. Kjernen i en ”sprekk-dag” er at den er planlagt. Hvis vi sprekker uten å ha planlagt det hele, vil  det derimot gjøre at vi føler vi har feilet, noe som igjen bidrar til mindre motivasjon.

LES OGSÅ  Et aktivt sosialt liv holder oss mentalt klare

Kilde:

Coelho de Vale R, Pieters R, Zeelenberh M. The benefits of behaving badly on occasion: Successful regulation by planned hedonic deviations. Journal of Consumer Psychology 2016: 26:17–28. http://www.sciencedirect.com/science/journal/10577408/26/1


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner