Kvalitetsvarer // Fri frakt over kr. 1200,- // Rask levering på lagerførte varer

Matglede i hjemmet

Firmaet Sunt Hjem består av tre entusiaster som reiser hjem til folk, rydder i skapene og lærer dem å lage middag. Mat skal være gøy og godt og bør ikke ta for mye tid.

Tekst Birthe Storaker     Foto sunthjem.no

– Når vi gir individuell kostholdsveiledning, gjør vi det i klientenes eget kjøkken fordi vi da lettere kan se hva som er de daglige utfordringene, forteller Siv Hauge. – Vi har erfart at det er lettere å gjøre livsstilsendringer når hele familien er til stede og får samme informasjon. Vi har ulike pakketilbud for enkeltpersoner, små og store familier. En Sunt Hjem-pakke har et tidsperspektiv på fem-seks uker hvor vi foretar tre hjemmebesøk. Ett av besøkene foregår i en matbutikk hvor vi går gjennom hele butikken, hylle for hylle og veileder i jungelen av matvarer.

– Vi starter alltid en Sunt Hjem-veiledning med å kartlegge dagens kosthold, fortsetter Siv.

  Klientene fyller ut to skjemaer, et for hvilke matvarer som inntas og et for symptomer på sykdom eller dårlig helse. Med dette som utgangspunkt og med de opplysningene vi får ved å snakke med klienten på første besøk, lager vi en kostplan som er tilpasset hver enkelt person og familie.

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Sunt Hjem”]Sunt Hjem ble etablert i 2010 av naturopat og ernæringsterapeut Siv Hauge (f. 1974). I dag driver hun Sunt hjem sammen med bioingeniør, ernæringsterapeut, NLP–veileder og personlig trener Bjørg-Elin Finstad (f. 1976) og ernæringsfysiolog og ernæringsterapeut Ann-Kristin Rolland (f. 1975).

Annonse:

Jentene i Sunt Hjem brenner for mat og helse. Samtlige er  opptatt av å holde seg oppdatert på ny forskning særlig innen fagfeltet ernæring. Deres kostholdsprofil er først og fremst hel, ren og naturlig mat. Dette betyr i praksis mat som er karbohydratredusert. Dyrevelferd, økologi og matkultur er også temaer jentene er opptatt av.[/gdlr_box_icon]

– Konseptet ”Sunt hjem rydder opp” er utgangspunktet for en kostomlegging og passer for dem som trenger ny inspirasjon til å legge om. Det vil si de som ikke sliter med helseproblemer, men bare ønsker mer kunnskap om hva de bør spise. På et slikt besøk rydder vi opp i matskapene ved at vi fjerner alt som ikke burde være der og forklarer hvorfor. Mange skjulte ”sukkerbomber” og mye ferdigmat virker tilsynelatende sunne, men ved nærmere lesning av ingredienslisten holder de ikke hva de lover. Vi hjelper folk til å bli bevisste på hvilke dagligvarer de kjøper og putter i kroppen. Man kan si dette er et lite privat minikurs i matkunnskap og matbevissthet.

– Vi ønsker å bidra til bedre folkehelse, miljøbevissthet og dyrevelferd i oppdrettsnæringa ved å inspirere og motivere folk til å velge matvarer som er bra for helsa, miljøet og for matproduksjonen. Vi vet at vi kan utgjøre en forskjell hvis vi blir store nok. Vårt ”hårete” mål er en dag å bli større og bedre enn Roede-konsernet, som vi mener har bidratt til å gi mange et usunt forhold til mat ved å telle kalorier og veie maten i stedet for å lytte til kroppens signaler. De lærer heller ikke sine mange kursdeltakere om matkvalitet eller at matvalgene får konsekvenser for miljøet og for dyrevelferden i oppdrettsnæringa. Vi vil hjelpe folk til å komme i kontakt med de naturlige instinktene vi har til mat og spising, og det gjør vi ved å gi dem kunnskaper om kroppens signaler, vaner/uvaner og hvordan ulike matvarer virker i kroppen.

– Vår kost- og livsstilsveiledning foregår i klientens eget kjøkken, hvor vi møter enkeltpersoner eller hele familier under ett. I forkant av det første besøket fyller klientene ut noen skjemaer som kartlegger deres kosthold og helsetilstand. Ved første besøk har vi først en samtale hvor vi blir kjent med dem vi skal hjelpe, går gjennom skjemaene og kartlegger delmål og langsiktige mål. Deretter ser vi gjennom matskapene og tar ut alt som vi mener ikke bør være der og forklarer hvorfor ved å lese innholdsfortegnelser og forklare matens virkninger. Mange får aha-opplevelser når vi jobber på denne måten, da det blir tydelig hva kostholdet faktisk består av. Mange tror at de spiser sunnere enn de i virkeligheten gjør. Mange raske og enkle løsninger er ofte en del av daglige vaner i stedet for unntak ved spesielle anledninger. Folk glemmer lett hva de putter i munnen, og det er svært virkningsfullt å få det servert på denne visuelle måten. Vi oppfordrer generelt ikke til å kaste mat, men finner vi margarin eller matoljer av dårlig kvalitet, anbefaler vi å kaste det. Slike produkter bør man ikke engang gi til en nabo man ikke liker.

– Basert på de opplysningene vi da har fått, utarbeider vi en plan med oppskrifter som de skal følge til neste besøk som foregår i en matbutikk – enten der de alltid handler inn, eller vi prøver å få til et besøk i en velassortert butikk for å vise dem mangfoldet av gode, norske, økologiske og sunne matvarer. Mange tror at god og sunn mat er dyrt og velger derfor å handle i lavprisbutikker. Dette er en misforståelse vi jobber mye med for å avlive. Det er ikke dyrere å kjøpe sunn mat, men man må se på det totale budsjettet og ikke på om en økologisk kylling koster mer enn en konvensjonell industrikylling. Vi oppfordrer folk til å bruke mer penger på kvalitet og mindre på kvantitet. Vi har mange eksempler på klienter som ikke har økt matbudsjettet ved å legge om til et kosthold med hel, ren og naturlig mat.

– Vi gir teoretisk og praktisk kostholdsveiledning og følger opp våre klienter nøye over tid. Etter en handlerunde lager vi mat sammen slik at klienten får en grunnleggende og grundig innføring i sitt nye kosthold. Det går omkring en uke mellom hver av de første tre besøkene, og da kan klienten ringe eller sende e-post til veilederen underveis. Erfaringer viser at mange av og til møter situasjoner hvor de ønsker å spørre om råd. Vi er veldig opptatt av å ta godt vare på våre klienter, og det er vår jobb å sørge for at de lykkes i sine forsetter.

– Vår erfaring viser at det er lettere å lykkes når man får veiledning i eget kjøkken. Alt blir lettere å gjennomføre hvis teoretisk og praktisk undervisning går hånd i hånd. En annen fordel er at hele familien er med og får samme informasjon og veiledning. Både barn og ektefeller har tendens til å høre mer på en utenforstående enn kona/mamma når det gjelder hva man skal spise.

  Hvor kompromissløse vi kan være, varierer, men generelt tar vi utgangspunkt i våre klienters forutsetninger, kunnskapsnivå og ambisjoner. Vi er veldig opptatt av å bevisstgjøre våre klienter på at deres matvarevalg påvirker egen helse, miljøet og hvordan de som produserer kjøtt, behandler dyra. Men det er også viktig å forstå at for mange dreier det seg om å komme bort fra bare å spise ferdigmat og halvfabrikata og i stedet lage maten selv. Dessuten har mange begrensede midler. I slike tilfeller fokuserer vi først og fremst på å ta tak i gleden ved å lage mat av naturlige råvarer, og å bruke feite produkter og ikke magre. Når det er på plass, tar vi det hele ett steg videre og fokuserer mer på matkvalitet.

– Det er viktig å ta hensyn til at folk er forskjellige, og at det er mye følelser knyttet til mat og matvaner. Dette må vi respektere, slik at vi trår varsomt og tar én ting av gangen. Vi er imidlertid kompromissløse når det gjelder fettkilder og sukkerinntak. Der forteller vi rett ut hva et inntak av slike produkter kan føre til og anbefaler på det sterkeste å bytte ut margarin med smør og dårlige matoljer med kvalitetsoljer. Sukker og mat med mye skjult sukker må ut av kostholdet med det samme!

Annonse:

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Retningslinjer for sunnere matvalg”]Minimer: • Juice med eller uten tilsatt sukker • Magre melkeprodukter • Sukrede melkeprodukter • Lys pasta, ris og brød • Margariner • Ferdigprodukter (inneholder ofte dårlig fett, sukker og kunstige tilsetningsstoffer)

Bruk heller: • Hele og feite melkeprodukter • Syrnede melkeprodukter som kefir, Biola, yoghurt (særlig russisk med 17 % fett), etc. • Grove brød/knekkebrød uten gluten, helst hjemmelagde • Meierismør • Kaldpressede planteoljer (oliven, raps, avokado, helst uraffinerte og økologiske) • Masse grønnsaker! • Mer fett (smør, svine- og gåsefett, oljer, feit fisk, fett kjøtt, nøtter, frø, kjerner, avokado)[/gdlr_box_icon]

– I vår kundegruppe har vi alle typer klienter, alt fra unge single til storfamilier med mange barn i forskjellig alder. Vi har både ressurssterke klienter som kan mye fra før, men som er ute etter å optimalisere kostholdet, og klienter som tar kontakt fordi de er henvist fra fastlegen på grunn av kostholdsrelaterte sykdommer og plager eller overvekt. Mange finner oss på nettet og tar kontakt for å få individuell kostholdsveiledning eller for å melde seg på et av våre matlagingskurs. Mange trenger dessuten hjelp til å legge om til et kosthold uten gluten og/eller melk og synes det er vanskelig å gjøre dette på egenhånd. Det er jo en jungel der ute hvor ”guruer” gir ”magiske” kostholdsråd, og aggressiv markedsføring av matvarer som påståes å være sunne, bidrar også til at mange er forvirret. Vi gjør kostholdsveiledning enkelt.

– De som har bestemt seg for å få hjelp av oss, er veldig ærlige og åpne om sine kostholdsvaner. Vi bruker ikke pekefingeren eller kommer med formaninger, men lærer folk om matens betydning for helsa, hvor den kommer fra og hva kroppen trenger. Ofte skal det bare små justeringer til for at kostholdet blir mye bedre, og vi er veldig opptatt av å gjøre hele prosessen positiv og motiverende. De fleste gjør så godt de kan ut fra det kunnskapsnivået og innsatsviljen de har. De som klarer dette best, har lært å være snille og gode mot seg selv og innser lett at de må sette av litt ekstra tid til å ta vare på sin egen helse ved å lage sunn og god mat. Andre er litt selvdestruktive og er ikke flinke til å prioritere eget kosthold. Dette er problemstillinger vi gir mye oppmerksomhet når vi veileder våre klienter.

– Det fjerde besøket er en siste oppfølging hvor vi ser om delmål og mål er nådd, hvilke utfordringer som gjenstår og hva som ikke fungerer. Hver familien må ofte prøve og feile litt før de finner fram til retter og ingredienser som passer best for dem. Vi tilbyr alltid ekstra oppfølging for dem som føler at de trenger det. Mange kommer på kurs hos oss for å holde motivasjon og inspirasjon oppe.

– Vår erfaring er at sunne vaner integreres bedre i det daglige med denne måten vi jobber på, nettopp fordi vi følger klientene over tid og gir dem alle verktøyene de trenger for å klare det. De vet hva de skal putte i handlevogna, hvordan de skal lage mat fra grunnen av og hva signalene fra kroppen betyr.

Ukeplan

– For å kunne lage næringsrike middager i tidsklemma er det mye tid å spare på å ha lage en plan. En ukeplan gir grunnlag for storinnkjøp én gang i uka, noe som er langt mindre stressende enn å handle i panikk etter jobb med sultende unger på slep. Gode rutiner er viktig. Det er også tidsbesparende å lage store porsjoner og putte i frysen. Da kan man servere en fantastisk middag på null komme niks hvis man har tatt ingrediensene ut av fryseren om morgenen. Dessuten kan man lage veldig mange gode retter like raskt som det tar å steke en Pizza Grandiosa eller å røre ut suppepulver i vann. Med litt drahjelp og mer selvtillit på kjøkkenet kan alle klare å spise sunn og velsmakende mat hver dag. Vi ser ofte at selv de dårligste kokkene kan bli superflinke til å lage mat, og liker det, avslutter en engasjert kostholdsveileder.

[gdlr_box_icon icon=”none” title=”Sunt hjem”]Sunt hjem A/S stiftet i 2010. Tilbyr kostholdskurs, kostholdsveiledning og mental trening. Tlf. 414 77 727; e-post info@sunthjem.no; http://www.sunthjem.no[/gdlr_box_icon]

Del gjerne med dine venner
0
    0
    Din handlekurv
    Din handlekurv er tomTilbake til butikken