Skip to main content

Med sterke ambisjoner etter 27 år

– Helt siden jeg startet opp Helseriet i Førde i 1991, har jeg gradvis bygd opp selskapet. Ved å jobbe møysommelig og grundig, ved å legge stein på stein, så har vi etter hvert opparbeidet en solid kundemasse. Vi bor i en liten by, og det er viktig å møte kundene med produkter som gjør at de blir fornøyde. Uten gode kundereferanser ville vi aldri ha overlevd, sier Gjervik.

Helsekostbutikken ligger sentralt i Førdes mest trafikkerte handelshus, Amfi Førde. Den viktigste investeringen er likevel de ansatte. De har en genuin interesse og kompetanse for akkurat denne jobben. – Uten dem hadde vi ikke fått så gode tilbakemeldinger fra kundene. Faktisk er forholdet til kundene langt på vei viktigere enn omsetningstallene. Gode og fornøyde kunder er målet på om vi gjør en god nok jobb, sier Gjervik. Hun viser til at etter at hun utvidet sortimentet med det amerikanske, prisvinnende selskapet The Synergy Company, og hudpleieserien, MyChelle, har utviklingen skutt fart. Produktene fra The Synergy Company kommer kun fra rene økologiske råvarer.

– Etter at vi introduserte disse vel 20 produktene, som inneholder urter, mineraler og vitaminer, har det åpnet seg en stor dør. Tilbakemeldingene er veldig positive fordi produktene har hatt ønsket effekt på brukerne, og det har gitt oss enda flere fornøyde kunder. I sortimentet er det også fermenterte vitaminer/mineraler og et unikt B-kompleks. Målet til grunnleggeren Mitchell May er «å skape bare de reneste og mest potente bioaktive ekstraktene ved hjelp av deres økologiske, innovative SUPER PURE ekstraheringsprosess», forteller Gjervik. Synergy Company utviklet denne prosessen fordi de forkaster bruk av kjemiske løsemidler eller tilsetningsstoffer. Selskapet har forpliktet seg til å utvikle sertifisert økologiske, GMO-frie, helt rene botaniske ekstrakter fra frø til ferdig kapsel.

LES OGSÅ  Naturmidler i Sverige på hell?

Produksjonsprosessen er trygg og god for din helse, men også for miljøet. – Når tilbakemeldingene fra kundene våre blir gode, gir det oss som står i butikken, en ekstra drivkraft og ydmykhet til å gjøre det enda bedre og ikke minst til å hjelpe enda flere i «ånden» til Mitchell May, forteller Gjervik videre.

Sammen med tre ansatte har Gjervik og butikken i Førde også ansvar for importen av disse produktene til Norge, og driver også salg via nettbutikken. Hun opplever at også andre butikker i Norge ønsker å selge disse produktene, og de stiller gjerne opp der for å sikre at kunnskapen og kompetansen blir ivaretatt. De vil kun selge disse produktene gjennom butikker der grunnholdningen til de ansatte sammenfaller med deres egne. – Det viktigste i denne bransjen er å legge til rette for å kunne få gode tilbakemeldinger fra kundene. Hvis ikke bli vi raskt avslørt, sier Gjervik, som hoppet av en mulig frisørkarriere for å satse på helsekostbransjen.

– Jeg er utdannet legesekretær, men var under utdanning til frisør da jeg i årsskiftet 1991–1992 startet opp Helseriet AS, noe jeg ikke har angret en dag på. Framtiden for selskapet ser lysere ut nå enn den har gjort i perioder tidligere. Denne positive utviklingen avhenger av at vi driver ærlig og at vi beholder et godt renommé blant kundene våre, sier Gjervik.

Utviklingen av nye produkter gjør framtiden spesielt interessant for Gjervik. Det dukker stadig opp noe nytt, og hun har store forhåpninger til flere av de nye produktene som kommer fra The Synergy Company.  – Kundene våre etterspør kvalitet, og vi må etterkomme dette, forteller hun. Hun sier videre at hun tror at fermenterte B-vitaminer og andre vitaminer og mineraler som i tillegg inneholder naturlig jod, vil kunne bli svært viktige framover. Jod er stor mangelvare hos mange mennesker i dag. Vi ser at det er knallhard konkurranse om å utvikle nye produkter i bransjen, så vi må sørge for å holde topp kvalitet, understreker Gjervik. – Dette er ikke hyllevare, og vi er opptatt av å overføre kunnskapen våre til kundene. I denne bransjen handler det om å utgjøre den lille forskjellen. I vår butikk tenker vi alltid at det viktigste er service, kunnskap og gode produkter.

LES OGSÅ  USA: Ingen døde av kosttilskudd i 2020

Gjervik driver også nettbutikk, og på samme måte som ved butikksalget ønsker hun å gi kundene gode kunnskaper om produktene. Målet er å hjelpe de som har behov, og det gjør de best ved å ha en tett dialog med kundene. – Først da kan vi finne ut hva som kan være det riktige produktet, sier Gjervik og viser til at etter mer enn 25 år i bransjen, så er neste dag full av muligheter.

– Gjennom dette arbeidet får jeg bruke meg selv, og ikke minst hjelpe andre som har behov for hjelp. Og da er det ikke vanskelig å glede seg til neste arbeidsdag, avslutter 54-åringen i Førde.

 

Helseriet v/Rose Gjervik

Amfi Nord, Førde

Nausdalsvegen 4, Førde

https://helseriet.no/

E-postadresse: post@helseriet.no


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner