Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2014 > Mye eller lite fett og vekttap

Mye eller lite fett og vekttap

Brasilianske forskere ønsket å sammenlikne effekten av høyfettkosthold med maksimalt 50 g karbohydrater per dag, med et tradisjonelt lavfettkosthold der man begrenser energiinntaket til mindre enn 30 prosent av energien fra fett. Hvor effektivt virker de ulike diettene på vekttap over tid? De foretok en litteraturstudie der de registrerte randomiserte, kontrollerte studier hvor forsøkspersonene var fulgt opp i 12 måneder eller mer. Deretter ble dataene fra de ulike studiene slått sammen i en såkalt metaanalyse. Analysen viste at de som levde på høyfettkosthold over lengre tid, gikk mer ned i vekt enn de som fulgte et lavfettkosthold. Forskerne konkluderte derfor at høyfettkosthold kan være et bedre valg mot fedme enn lavfettkosthold. IM

Kilde:

Bueno NB, de Melo ISV, de Oliveira SL mfl. Very-low-carbohydrate ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of randomised controlled trials. British Journal of Nutrition 2013; 110: 1178-87. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23651522

You may also like
Myseprotein
Jevninger
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake
Feit hverdagsmat med lite karbohydrat. Nr. 3/2018

Legg igjen et svar