Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2013 > … og noen av oss drikker te

… og noen av oss drikker te

Jeg er veldig glad i te. Hjemme har jeg akkurat nå et helt lager av forskjellige typer, pent sortert etter funksjon (funksjon, ja) i den største kjøkkenskuffen. Under benken ligger en reservebeholdning. 

Tekst Anne Lene Johnsen     Foto Shutterstock

Jeg har te til enhver tenkelig anledning: Som oppkvikker, til avslapping, mot forkjølelse, løvetannte og te for å stresse ned. Jeg har te plukket fra ekte kinesiske trær, kinesisk apete (!), gresshoppete, kjerringrokk og chai. Det finnes grønn, svart, hvit og attpåtil rød te. Videre finnes te til morgenbruk, kaffeerstatning, sjokoladete, immunforsvarste, te for enhver årstid, naturligvis en egen julete og … eeh.. afrodisiakte. Da jeg kjøpte den, spurte jeg det søte paret bak disken i helsekostbutikken om den virket. De rødmet, og dermed var den teen solgt.

Jeg har te med og uten koffein, økologisk og motsatt, billige og dyre varianter som er kjøpt i tebutikk, på nett, i Østen og en på Rema. Jeg har også en IQ-te. Det er ikke den fra Rema, den er kjøpt et sted hvor de lager te av urter som heter gotu kola og ginkgo biloba. Nå finnes det trolig en lov som forbyr å fortelle at disse og andre ingredienser i teen antas å ha en positiv effekt på hjernen og våre kognitive evner, så det skal jeg ikke gjøre. Jeg kan heller slå et slag for te som styrke- og hjernedrikk rent generelt.

 Mange typer te er bra for oss. Kanskje er det ekstra lurt å drikke te i jula, en tid hvor mange spiser mye fett uten å være vant til det? Kineserne drikker i hvert fall te både før, under og etter måltider fordi det hjelper kroppen til å spalte fettet bedre. To til fire kopper te daglig sies dessuten å kunne forebygge beinskjørhet, bidra til å holde blodtrykket nede, til å styrke hjertet, virke allergihindrende og kan antakelig også motvirke senilitet. Dessuten har te null kalorier, for den som tenker på denslags.

Annonse:

Te inneholder flavonoider, som har en rekke helsefremmende og foryngende egenskaper som styrking av huden og blodårene. Te inneholder kraftige antioksidanter, noe som gjør at det for eksempel kan være lurt å ta en kopp etter trening, når kroppen skal gjenoppbygge skadene som er påført (hvis ikke du visste det, er muskelnedbrytning under trening lurt, siden kroppen etterpå bygger sterkere muskler for bedre å tåle slik belastning neste gang). Antioksidantene i teen vil da nøytralisere de frie radikalene som er blitt frigjort i kroppen under treningsøkta.

Videre lages det te av urter, krydder og andre planter som i seg selv har gunstige virkninger på kroppen generelt og på hjernen spesielt. Bær er et godt eksempel. Her er en oppskrift: Trekvart kopp grønn te med solbær, blandet med (usukret) tranebærsaft, kanskje litt eplesaft for smakens skyld, isbiter og noen sitrondråper for full utnyttelse av egenskapene i den grønne teen.

Og det er naturligvis lov å spise sjokolade også til te.

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Jevninger
Trådløse nettverk? Ikke i skoler og barne- hager på Kypros

Legg igjen et svar

Bitnami