Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2018 > Oj, så mye verdifullt vi har, eller…?

Oj, så mye verdifullt vi har, eller…?

Har du noen gang prøvd å selge et eller annet du eier, og opplevd at folk ikke har lyst til å betale så mye  som du synes det er verd? Hvis noen tilbyr seg å kjøpe noe av deg, er det stor sjanse for at de mener at verdien av sakene er mye lavere enn du selv synes. De har nok rett. Vi mennesker har nemlig en mental tilbøyelighet til å tillegge ting vi selv eier, mye større verdi enn det den reelle verdien er. Det skjer rett og slett noe i det øyeblikket vi kjøper noe: Når vi selv har valgt noe – hva enn det måtte være – og betalt for det, synes vi plutselig at tingene er skikkelig bra saker. Dette gjør vi for å komme i kognitiv balanse: jeg har gjort noe som er lurt!

Vi priser følgelig ting vi eier, høyere enn ting vi ikke eier – i betydningen at vi setter en høyere verdi på dem enn tingene egentlig er verd, og i hvert fall mer enn andre ville vært villige til å betale for dem.

Dette kalles ”eie-effekten” på norsk og er noe av forklaringen til at vi på loft og i garasjer i årevis samler på det mange andre vil synes er skrot. Det er selvfølgelig ofte berettigete, følelsesmessige grunner til å ville beholde ting, eller at vi verdsetter ting høyere enn andre fordi noe har større sentimental verdi for oss enn dem. Vi feiler imidlertid altså ofte i å vurdere den riktigere kroneverdien på tingene vi selv eier. Med mindre du er en superkjendis, noe som gjør at akkurat dine ting ville vært supre salgsobjekter som fansen gladelig ville betalt for, er overprisingen av tingene dine nok heller et resultat av at du rett og slett eier dem.

Kilde:

Morewedge CK, Shu LL, Gilbert DT mfl. Bad riddance or good rubbish? Ownership and not loss aversion causes the endowment effect. Journal of Experimental Social Psychology 2009; 4: 947–51.

Annonse:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022103109001279?via%3Dihub

Legg igjen et svar