Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2020 > Ønske om mer selvkontroll kan føre til at du får mindre

Ønske om mer selvkontroll kan føre til at du får mindre

Vil du være disiplinert og sørge for at du får til ting? Det kan slå tilbake og gjøre at du får mindre, ikke mer, selvkontroll. Kanskje vil du ned i vekt, legge om kostholdet, jobbe mer jevnt og trutt med skrivearbeidet på jobben eller noe annet. Kanskje sier du til deg selv at du vil bli flinkere til å konsentrere deg om kjedelige oppgaver, eller klare å endre dårlige vaner til noe bedre. Imidlertid hjelper dette lite. Jo mer du selv ønsker å ha kontroll, desto tydeligere blir det for hjernen at du faktisk ikke har oppnådd dine mål, og dermed gir du lettere opp. Oppgaver som ellers var vanskelige å løse, blir enda vanskeligere å gjennomføre hvis vi har veldig lyst til å få dem til. Vi mister simpelthen selvtilliten.

Det er lettere å nå mål som er motivert innenfra, ikke krav eller mål vi er pålagt av andre. Det beste er om vi ikke ønsker å ha så mye selvdisiplin i utgangspunktet, eller at vi klarer å si til oss selv at selvkontroll er en formbar egenskap. Dermed er det ikke ”bevist” at vi har feilet, selv om vi ikke ennå ikke har oppnådd de målene vi har satt oss. ALJ

Kilde:

Uziel L, Baumeister RF. The self-control irony: Desire for self-control limits exertion of self-control in demanding settings. Psychology Bulletin 2017; 43: 693–705. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28903642

Legg igjen et svar