Skip to main content

Quinoa-chips

[wcm_restrict]

Tekst og Foto Anne Lene Johnsen

Dette er godt med salt snadder. Hva med å lage dine egne chips av quinoa? Kokt quinoa inneholder cirka 23 prosent karbohydrat per 100 g, og chips av quinoa kan være et alternativ til potetgull. Frøene inneholder 65 prosent vann, hvilket betyr at de inneholder omtrent 68 prosent karbohydrat av faststoffet. Med tilsatt olivenolje blir karbohydratandelen noe lavere, men disse chipsene er ikke lavkarbomat. Imidlertid kan man dynge på med deilig, feit dyppe, rømme eller annet fett. Spiser man halvparten, får man i seg totalt under 12 g karbohydrat.

Oppskriften er fra boka Tarmstyrkende lavFODMAP-mat (Gyldendal, 2018) av Julianne Lyngstad. Server dem for eksempel med guacamole eller salsa som ”dyppe”, altså noe som gir fett.

Du trenger:

100 g ukokt quinoa + 2 dl vann

2 ss chiafrø + 1 dl vann

2 ss olivenolje

1 ts Real Salt

Slik gjør du:

Mål opp og skyll quinoa under springen i et dørslag med små hull. Ta fram en kjele og ha i quinoa og vann. Kok den under lokk på middels varme i 10–12 minutter før du trekker kjelen av varmen og lar quinoafrøene trekke videre i 10 minutter.

LES OGSÅ  Bærkrem

I mellomtida tar du fram en liten bakebolle. Bland sammen chiafrø og vann og la frøene svelle til quinoaen er ferdig kokt. Bland deretter sammen bløtlagte chiafrø, kokt quinoa og olivenolje. Bruk en stavmikser og bland til en smidig deig.

Sett steikeovnen på 150 grader varmluft og dekk to steikebrett med bakepapir. Fordel deigen på de to brettene. Legg et bakepapir over deigen og kjevl ut deigen til den er 1–2 millimeter tykk. Strø over litt salt og sett brettene i ovnen. Etter cirka 7 minutter tar du ut steikebrettene og kutter opp til passe store chips ved hjelp av et pizzahjul. Sett brettene tilbake i ovnen og steik videre i cirka 15 minutter. Følg med underveis og bytt plass på de to brettene slik at chipsen blir jevnt stekt. Avkjøl dem på rist.Julianne Lyngstad er ernæringsrådgiver med master i samfunnsernæring og kan hjelpe dem som sliter med irritabel tarm til å redusere plagene ved hjelp av kost- og livsstilsendringer. Hun driver nettsiden godtformagen.com, har skrevet tre bestselgende bøker om IBS og lavFODMAP-dietten, og gir pasienter via nettkurs tett oppfølging.

[gdlr_box_icon icon=»none» title=»»]Julianne Lyngstad er ernæringsrådgiver med master i samfunnsernæring og kan hjelpe dem som sliter med irritabel tarm til å redusere plagene ved hjelp av kost- og livsstilsendringer. Hun driver nettsiden godtformagen.com, har skrevet tre bestselgende bøker om IBS og lavFODMAP-dietten, og gir pasienter via nettkurs tett oppfølging.[/gdlr_box_icon]

/wcm_restrict]

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner