Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2020 > Resistent stivelse

I et av de siste bladene hadde en leser et spørsmål om ”resistent stivelse”, altså om vi som spiser lavkarbo, kan spise poteter, ris etc. etter at matvaren har vært kokt og så avkjølt igjen. Svaret var vel at det kan man fordi stivelsen da er blitt resistent eller mindre tilgjenglig for opptak i blodet. Jeg har forsøkt å finne noe mer om dette på internett, men finner bare useriøse artikler om ”høykarbodietter” hvor man kan spise potetgull, etc.

Likevel er jeg svært opptatt av dette for egen del. Hvis stivelsen i for eksempel ris blir resistent etter avkjøling, betyr det at jeg kan spise sushi, kald potetsalat, eventuelt poteter som er kokt, avkjølt å så stekt igjen?

Leseren spurte også om pasta. Jeg syntes det var litt underlig, siden pasta er lagd av mel. Svaret fra Helsemagasinet var noe uklart.

Beate Myrvold

VOF: For det første behøver men ikke å spise null karbohydrat om man lever på lavkarbomat. Hvis man holder seg til grønnsaker som vokser over jorda, kan man spise så mye man vil uten å få høyt blodsukker. For det andre blir stivelsen i en del matvarer etter nedkjøling permanent resistent, det vil si at glukosen frigis svært langsomt fra tarmen og derfor ikke gir en sterk blodsukkerstigning. Det skulle ikke være noe i veien for å spise rester av poteter som er kjølt ned og så stekt igjen. Et bedre alternativ er imidlertid søtpoteter, som har lav glykemisk indeks. De som ønsker å leve på høyfett-/lavkarbomat, holder seg stort sett unna poteter, melvarer og ris og finner bedre alternativer som inneholder flere næringsstoffer og ikke fører til noen betydelig blodsukkerstigning. De som gjerne vil ”skeie ut” av og til med litt potet, ris eller andre stivelsesholdige matvarer, kan gjerne gjøre det uten at det ødelegger for et ellers optimalt kosthold. Det er heller ikke noe i veien for å spise rester, men et bedre alternativ er naturligvis å spise matvarer som inneholder flere næringsstoffer. DVP

Annonse:

Legg igjen et svar