Skip to main content

Revolusjon i synet på seksualitet

Seksualitet er en naturlig drift som sikrer overlevelse, men i noen kulturer praktiseres strenge restriksjoner og straffer for dem som avviker fra ”akseptert” seksualatferd. Også i vestlige land har religiøse ledere inntil nylig fordømt dem som syndet mot ”Guds ord” og ikke levde i sølibat (den katolske kirken) og undertrykte sin seksualitet, eller praktiserte sex før og/eller utenfor ekteskapet. I dag er pornografi tilgjengelig med et tastetrykk, og omfattende endringer har skjedd i synet på seksualitet siden Kinsey-rapportene vakte furore i puritanske USA for snart 50 år siden.1 Johan Galtung utdyper endringene i synet på seksualitet siden oldtiden.2

  OBS: Denne artikkelen er eldre enn 2 år. Informasjon kan være utdatert.

Tekst Johan Galtung og Antonio C. S. Rosa     Oversatt/bearbeidet Dag Viljen Poleszynski     Foto Shutterstock

I likhet med den feministiske revolusjonen kan revolusjonen i synet på seksualitet sies å ha  utgangspunkt i USA. De to er relaterte. Forhistorien er en lang og smertefull – fra bruk og misbruk av kvinner kun for mannlig seksuell nytelse, også innenfor ekteskapet, noe som fortsatt skjer – til en oppvåkning som innebærer at det finnes kvinnelig seksualitet, kanskje litt annerledes enn menns, kanskje med flere orgasmer fremfor én stor.3

Biologen og sexologen Alfred C. Kinsey4 (1894–1956) spilte særlig stor rolle. Hans rapporter om seksualatferd i USA var veldig solide, veldig empiriske, store og omfattende og ble bekjempet av noen kirker og uten tvil av noen patriarker. Men vitenskapen vant fram.


Tidligere var en annen halvdel av menneskeheten, akkurat ”den andre halvdelen” i den engelske  betydningen lavere klasse, blitt tildelt en annen seksualitet, men uttrykt rått og brutalt med voldtekt over klasse- og rasegrenser. Hvite ektemenn fra midlere overklasse levde i århundrer med aseksuelle kvinner hvis dyd var truet av menn av lavere klasse og rase, i angst for at deres koner faktisk ønsket det. Mens de selv voldtok, tvang de sine koner til seksuell underkastelse med loven i hånd – til og med beskyttet av Bibelen (I. Korinterbrev 4: 34–35), som formaner kvinner om å tie i forsamlinger.

De siste tiårene utjevnet forestillingene om seksualitet på tvers av kjønn, klasse- og rasegrenser til en menneskehet med seksualitet, med rett til oppfyllelse og plikter til solidaritet, medfølelse, hensyntagen. Samtidig ble trinnene fra bevissthet om noe annerledes, men levende uttrykksformer – bokstavelig talt – enklere, for kvinnelig seksualitet og andre legninger med uttrykk som lesbisk, homofil, biseksuell, transkjønnet, homoseksuell, tokjønnet og til forestillinger om mann-kvinne som yin-yang-seksualitet med bare mann, bare kvinne, verken mann eller kvinne, både mann og kvinne.

Hele det seksuelle landskapet ble mer variert. Forestillingen om hva som er normalt og naturlig, ble utvidet. Uten tvil økte dette toleransen for sosialt kjønn, klasse og rase, der mobilitet og likestilling spilte en stor rolle.

Det samme skjedde med spranget fra en seksualitet til seksualiteter i flertall.

Mangfold av seksuelle legninger

En virkelig symbolsk begynnelse: Stonewall-opprøret (også kjent som Stonewall-oppstanden eller Stonewall-aksjonen) var en rekke spontane, voldelige demonstrasjoner av medlemmer innen homofilimiljøet mot et politiraid som fant sted tidlig om morgenen 28. juni 1969 på Stonewall Inn, en homofil bar i Greenwich Village i New York by.5 Opprørene er allment ansett å være den viktigste hendelsen som førte til den homofile frigjøringsbevegelsen og den moderne kampen for lesbiske-homofile-biseksuelle-transkjønnede rettigheter i USA og i verden for øvrig.

LES OGSÅ  Ikke hjerteinfarkt grunnet seksuell aktivitet

Historisk tilbakeblikk

Mannlig homoseksualitet var normen i oldtidens Hellas,6 hvor menn tilsynelatende var biseksuelle i moden alder og homofile i ungdommen ved at de hadde samleie og kjærlighetsforhold med eldre menn, deres veiledere. Platon, Sokrates, Aristoteles og Alexander den Store er bare de mest kjente eksemplene fra samfunn som valgte en moral som er ganske annerledes enn vår. Kvinner var bare til for reproduksjon, ikke for gledens skyld. Skjønnheten og elegansen til mannskroppen ble steinsatt i greske skulpturer, malerier og  litteratur – den ”unevnelige, greske synden”, som puritanske britiske lærde kalte slik kjærlighet blant menn. Kvinner: nederst på rangstigen uten et sosialt liv.

Over til den moderne Mosuo-kulturen i de kinesiske provinsene Yunnan og Sichuan nær Tibet.7 Den presenterer et matriarkalsk samfunn hvor menn utelukkende brukes for å lage barn i nattlige, hemmelige besøk. Menn er avskåret til egne bosteder og avhenger av kvinnene for alt. De var kjent for å tilbringe sine dager med å røyke og vente på å bli valgt. Det var ingen kjærlighet eller monogame relasjoner å snakke om. Kvinner gjorde alt arbeidet, oppdro barn, regjerte og valgte sine nattlige kompiser. Menn befant seg nederst, uten et sosialt liv.

Vestlig kultur med Abrahams religioner (jødedom, kristendom, islam) framhever som ideal  heteroseksuell praksis og oppførsel, forplantning og familie. Homoseksualitet regnes å være naturstridig, en forbrytelse, en sykdom, en dødelig synd, sosialt skambelagt ved utestengning, umoralsk og til og med dødelig. Noen samfunn fordømmer fortsatt homoseksuelle i dag, i likhet med Hitler og fascister, som sendte dem til konsentrasjonsleire. Både mannlige og kvinnelige homoseksualiteter har vært religiøst, juridisk, sosialt, moralsk og medisinsk uakseptabelt. Mobbing av dem som ble ansett som homoseksuelle, blir sosialt akseptabelt og til og med oppmuntret.

Utelatt fra debatten: seriøs, upartisk forskning på homofile som homoseksuelle i historien, for eksempel i lederroller, vitenskap, litteratur, i religion og åndelighet. For vi kjenner deres bidrag til seksualitetsblinde aktiviteter som kunst, musikk, teater, dans og mote. Fordommer  betyr fordømmelse på forhånd, à priori, og fører blant andre personlige og sosiale avvik til rasisme, homofobi, sexisme og etnosentrisme.

Kjente homofile

Stereotyper: Den britiske matematikeren Alan Mathison Turing (1912-1954), mannen som knakk nazistenes Enigmakode – en krypteringsmaskin8 – var homoseksuell. Han er allment ansett som opphavsmann til datavitenskap og kunstig intelligens og blir kreditert for å ha bidratt til å forkorte 2. verdenskrig med noen år. Til tross for slike prestasjoner ble han i 1952 straffet for homoseksualitet, som da var ulovlig i England. For å unngå fengsel ble Turing enig om å motta injeksjoner av østrogen i et år for å redusere hans seksuallyst i form av kjemisk kastrering. Han døde seinere av cyanidforgiftning i en alder av 41 år, og en etterfølgende etterforskning registrerte det som selvmord.

Prototyper: Leo Varadkar9 (f. 1979), statsminister i Irland og sønn av indiske innvandrere, er homofil. Islands Jóhanna Sigurðardóttir10 (f. 1942) var landets første åpent lesbiske statsminister. Ana Brnabić (f. 1975) tiltrådte som Serbias første kvinnelige homofile statsminister 29. juni 2017. Apple Computers ‘administrerende direktør Tim Cook11 (f. 1960) avslørte at han var homoseksuell. Den kjente tv-verten Ellen Degeneres12 (f. 1958) gikk  offentlig ut med at hun var lesbisk på Oprah Winfrey Show. Forsvarsspilleren Michael Sam (f. 1990) ble den første åpent homofile i NFL. My-King Johnson13 (f. 1996) er den første åpent homofile tenåringsrekrutten i hovedserien innen høgskolefotball. De som oppholder seg i  skapene, kan selvfølgelig ikke medregnes.

LES OGSÅ  Hva kvinner synes er sexy hos menn…

Kultur-, steds- og tidsavhengighet

Poenget er ikke de (u)fordelene til en gitt seksualitet, men anerkjennelsen om at moral, moralister, moralisme, samfunnsnormer, skikker og lover endrer seg med tid, sted og omstendighet. Vestlige religioner har sterk påvirkning, men krigerstater trenger også barn til å erstatte dem som dør i kamp. Det betyr at de trenger heteroseksuell oppførsel/atferd, selv om individer ikke er heteroseksuelle. Borgere tilpasser seg for å unngå straff, helvete eller begge deler. Derfor giftet homofile seg enten med motsatt kjønn eller sluttet seg til et eller annet kloster – for senere å bli pedofile, noe historien i dag har vist.14 Sosiale strukturer, ikke seksuell legning, er problemet.

Slike tankekonstruksjoner bestemmer hva-hvem som har rett/tar feil. Det er ikke noe iboende i atferden, ikke subjektivt [naturlig, medfødt, medfødt], men en konsekvens av faktorene ovenfor [kulturelt og strukturelt spesifikt]. I likhet med tilfellet abort, er de pådyttet  befolkningen i patriarkalske samfunn. Med to ord: sosial kontroll.

Det er et faktum at seksualitet, i like stor grad som hudfarge, øye- eller hårfarge, er medfødt; en person er født med den. Det kan være tilfeller der folk endrer seksualitet fra heteroseksuell til homo eller vice versa, men dette er unntakene. Det samme gjelder transkjønnede som  bestemmer seg for å endre formen på kjønnsorganene etter at de er voksne.

Homoseksualitet kan defineres som tilbøyelighet til å elske noen av samme kjønn. En slik person er ikke i stand til å velge dette på samme måte som man ikke kan velge å elske te eller kaffe, surt eller søtt: man gjør det naturligvis ikke gjennom en beslutningsprosess. Seksualitet er ikke et valg, en preferanse eller livsstil; det er et pålegg fra naturen i likhet med  personlighetstrekk og interessen for musikk, ingeniørfag, sport, skriving og så videre. Spørsmål til heteroseksuelle som er imot homoseksualitet: Har du valgt din egen seksualitet? Eller bare følger du ditt hjerte? Kan du endre det ved et innfall eller til og med etter pålegg?

Patriarkalske kulturer og samfunn krever at menn konkurrerer om kvinner, territorium, dominans, overlegenhet; i livet, i kamp, ​​sport, private og sosiale omgivelser. En mann er ikke ment å skulle elske en annen mann, med mindre han er familie eller en nær venn. Du må ikke elske dine motstandere. Blant kvinner er reglene mer avslappet; de nyter mer frihet til å uttrykke kjærlighet.

Kjærlighetens tre kjennetegn


Grekerne definerte kjærlighet i sine tre aspekter: agapé, ubetinget kjærlighet; philia, broderlig kjærlighet mellom venner; og eros, erotisk eller romantisk kjærlighet. Motsatsen til kjærlighet er fobi, det en mann må føle for en annen mann – ikke biologisk, men sosialt, moralsk.

Dessverre blir sex generelt forvekslet med kjærlighet både i litteratur og i virkeligheten. Sex er en kortsiktig glede av kjønnsorganene – et hvilket som helst kjønnsorgan. Kjærlighet er følelser, energi, synergi mellom to mennesker. Kjærlighet og sex kompletterer, men erstatter ikke hverandre, siden de er helt forskjellige av natur. Derved overskrider kjærlighet, ømhet,  romantikk, lojalitet og engasjement seksualitetsaspektet og er til stede i enhver forening av to personer som elsker hverandre, enten de er homo eller hetero. Biseksuelle nyter det beste av to verdener.

LES OGSÅ  Så mye skjegg liker kvinner

Når man blir eldre, har seksuell lyst og samleie tendens til å blekne og bli uvesentlig. Ikke så med kjærlighet! Poenget er oppfyllelse, lykke, vennskap, samvær, menneskelig varme, respekt, medfølelse, hengivenhet – det som gjør oss mennesker. Det innebærer å elske uten kunstige begrensninger, over såkalte lavere dyr som bare reagerer instinktivt på seksuell opphisselse.

Økende toleranse

I 2012 vedtok Nord-Karolina å tillate ekteskap mellom samme kjønn, i tillegg til 11 land15 (Nederland, 2001,  Belgia 2003, Spania og Canada 2005, Sør-Afrika 2006, Norge og Sverige 2008, Portugal og Argentina 2010 og Mexico by 2009). Verden går videre; i 2017 var listen utvidet til 24 land der ekteskap mellom samme kjønn er anerkjent ved lov, jf. tabellen nedenfor.16

Land der ekteskap mellom samme kjønn er tillatt

Argentina (2010) Danmark
(2012)
Grønland (2015) New Zealand (2013) Spania (2005)
Belgia (2003) England/Wales (2013) Island
(2010)
Norge
(2009)
Sverige (2009)
Brazil (2013) Finland
(2015)
Irland
(2015)
Portugal
(2010)
USA
(2015)
Canada (2005) Frankrike (2013) Luxembourg (2014) Skottland
(2014)
Uruguay (2013)
Colombia (2016) Tyskland
(2017)
Nederland (2000) Sør-Afrika (2006)

Verden går med andre ord videre; den tid er forbi da andre former for seksualitet enn mann-kvinne var uakseptabelt. Likevel har vi et stykke igjen før alle fordommene omkring temaet er overvunnet.

[gdlr_box_icon icon=»none» title=»Om forfatterne»]Professor i fredsstudier Johan Galtung (f. 1930), dr.hc.mult., er grunnlegger av TRANSCEND Nettverk for fred, utvikling og miljø og rektor for TRANSCEND Fredsuniversitet (TPU). Galtung har publisert over 1 670 artikler og bokkapitler, skrevet mer enn 470 ledere for TRANSCEND Media service og har utgitt 170 bøker om fred og relaterte temaer. Av disse er 41 er oversatt til 35 språk, inkludert 50 Years-100 peace and conflict perspectives, utgitt av TRANSCEND University Press-TUP. Han bor i Alfaz del Pi, Alicante, Spania.

Antonio Carlos Silva Rosa (f. 1946 i Brazil) bor i Porto, Portugal. Han bodde i 20 år i USA har en bachelor i kommunikasjon (1988) fra Brazil, en mastergrad i statsvitenskap (1990) og PhD i statsvitenskap/fredsstudier (1994) i USA. Han er redaktør for TRANSCEND Media Service og nær medarbeider av Johan Galtung, sekretær for Internasjonalt styre i TRANSCEND Nettverk for fred, utvikling og miljø (www.transcend.org/) [/gdlr_box_icon]

Kilder:

1. Almås E. Kinsey-rapporten. Store medisinske leksikon 28.1.2026. https://sml.snl.no/Kinsey-rapporten

2. Galtung J. The sexualities revolution. Leder, TMS 17.7.2017.

The Sexualities Revolution

3. Hite S. Hite-rapporten. Om kvinners seksualitet. Oslo: Pax forlag A/S, 1980.

4. https://no.wikipedia.org/wiki/Alfred_Kinsey

5. https://snl.no/Pride_i_Noreg

6. https://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Hellas

7. https://en.wikipedia.org/wiki/Mosuo

8. https://no.wikipedia.org/wiki/Enigma_(krypteringsmaskin)

9. https://no.wikipedia.org/wiki/Leo_Varadkar

10. https://no.wikipedia.org/wiki/Jóhanna_Sigurðardóttir

11. https://no.wikipedia.org/wiki/Tim_Cook

12. https://no.wikipedia.org/wiki/Ellen_DeGeneres

13. https://en.wikipedia.org/wiki/My-King_Johnson

14. Gaylor AL. The scandal of pedophilia in the church. Freedom from religion foundation, 1992. https://ffrf.org/faq/feeds/item/18500-the-scandal-of-pedophilia-in-the-church

15. Benjamin K. 11 countries. where same-sex marriage is legal. 11.5.2012. http://mentalfloss.com/article/30646/11-countries-where-same-sex-marriage-legal

16. Gay marriage around the world. 30.6.2017. http://www.pewforum.org/2017/06/30/gay-marriage-around-the-world-2013/


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…?