Skip to main content

Ring opp-kortkunsten

Har du lyst til å lære noen enkle kortkunster som du kan bruke for å underholde deg selv og dine venner? På denne siden finner du forklaringen til en kortkunst du kan prøve deg på. Lykke til!

Tekst Kurt Bai

Ring opp en venn og be ham finne fram en kortstokk. For ikke å gjøre det for vanskelig ber du ham telle opp 25 kort som han skal arbeide med. Han ser gjennom disse og finner et kort han liker. Det kortet skal han tenke på.

Be ham blande resten av stokken (25 kort) og å holde den med bildesidene opp. Be ham om å legge ut kortene i 5 bunker fra venstre til høyre, ett kort av gangen med forsidene opp. Spør ham så om i hvilken bunke det tenkte kortet befinner seg. Bunkene regnes fra venstre: 1-2-3-4-5. Så snart han sier ”bunke nr. 4”, svarer du:

– Det var leit. Jeg fikk ikke riktig tak på kortet. Vil du være så snill å legge ut kortene i 5 bunker en gang til, og nevn så for meg i hvilken bunke kortet nå befinner seg.

LES OGSÅ  Skap en god leksesituasjon

Gi din venn nå beskjed om å samle kortene igjen slik: Bunke nr. 5 legges oppå bunke nr. 4. Disse to legges på nr. 3, osv. (Bunkene samles fra høyre). Deretter snus hele stokken slik at baksidene kommer opp.

Be din venn igjen dele ut kortene i 5 bunker fra venstre til høyre med bildesidene opp. Denne gangen ligger hans kort for eksempel i bunke 2. Gi ham nå beskjed om å samle kortene slik: Bunke nr. 5 legges på bunke nr. 4. Disse to legges på nr. 3, osv. (Bunkene samles fra høyre).

Deretter snur du hele kortstokken slik at baksidene vender opp.

Du sier: – Kan du nevne ett og ett kort i rekkefølge fra toppen og nedover? Din venn begynner å regne opp kortene fra toppen, og plutselig sier du stopp. – Hva  heter det kortet du tenkte på? Din venn svarer for eksempel ”ruter knekt”, og du fortsetter: – Men det er jo nettopp det kortet du sitter med i hånda! Det stemmer. Merkelig, ikke sant?

Hvordan du gjør det

De 25 kortene deles ut ett om gangen i 5 bunker fra venstre til høyre. Din venn nevner hvilken bunke kortet er i, regnet fra venstre til høyre. Kortet befinner seg for eksempel i fjerde bunke fra venstre. Nå vet du at hans kort neste gang vil være det fjerde kortet fra toppen i den bunken det befinner seg i. Hadde kortet befunnet seg for eksempel i tredje bunke første gang, ville det vært det tredje kortet fra toppen andre gang.

Gi din venn beskjed om å samle kortene igjen slik: Bunke nr. 5 legges på bunke nr. 4. Disse to legges på nr. 3, osv. (Bunkene samles fra høyre). Hele stokken vendes så om slik at baksida kommer opp, og din venn fordeler igjen kortene på 5 bunker fra venstre til høyre. Denne gang ligger hans kort for eksempel i bunke 3.

LES OGSÅ  Pedagogikk ved lærevansker: Systematisk begrepsundervisning

Du vet nå at hans kort er det fjerde kortet i den tredje bunken, og du kan fort regne ut hvilket nummer det får fra toppen når de 5 bunkene igjen samles sammen fra høyre mot venstre, som tidligere. Bunkene 1 og 2 inneholder 2 x 5 kort, til sammen 10 kort. Så følger din venns kort som nr. 4 i neste bunke, altså ligger det som nr 14.

Din venn snur stokken om med bildesidene ned og begynner å dele ut og nevne kortene fra toppen av. Du interesserer deg ikke for de kortene som nevnes, men teller kun hvor mange han leser opp. Så snart han har lest opp det 13. kortet, sier du stopp og forteller ham at det neste kortet er det han tenkte på.


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner