Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2011 > Sinktilskudd mot forkjølelse

Sinktilskudd mot forkjølelse

Forskning viser at tilskudd av mineralet sink både kan forebygge og dempe forkjølelse.

Tekst Iver Mysterud     Foto Shutterstock

Forkjølelse forårsakes oftest av rhinovirus. Man vet at sink hemmer formeringen til rhinovirus, og dette er bakgrunnen for at sink er gitt i kontrollerte forsøk ved forkjølelse. I 1984 ble det publisert en liten studie om at sinktilskudd kan være nyttig. Denne studien ble imidlertid kritisert for dårlige metoder, og i årene etterpå har en rekke forskere forsøkt å etterprøve effekten av sink ved forkjølelse. Nå har det anerkjente Cochrane-instituttet gjort opp status ved å se denne forskningen samlet. Konklusjonen er at sink kan være nyttig ved forkjølelse.1

Forskerne fant 15 randomiserte, kontrollerte studier som samlet omfattet 1360 deltakere i alle aldersgrupper, der sink var sammenliknet med placebo (ingen sink). Det ble funnet at sink i form av sugetabletter eller sirup var gunstig når det gjaldt å redusere varighet og alvorlighet av forkjølelse hos ellers friske personer, forutsatt at det ble inntatt 24 timer etter at forkjølelsessymptomene inntraff.

Forsøket viste at det var mindre sannsynlig at folk som tok sink, hadde symptomer lenger enn sju dager etter at behandlingen startet. Sinktilskudd i minst fem måneder reduserte forekomsten, fraværet fra skolen og forskrivningen av antibiotika til barn med forkjølelse. 

Annonse:

Selv om antibiotika uansett ikke er egnet ved behandling av virusinfeksjoner, blir det i en del tilfeller gitt fordi man ikke alltid vet hva slags mikroorganisme(r) som forårsaker plagene.

Bivirkninger og forbehold

Det ble funnet at de som tok sugetabletter med sink, men ikke sink tilsatt sirup eller i tablettform, hadde større risiko for å oppleve bivirkninger, inkludert dårlig smak i munnen og kvalme. Sink i form av nesespray ble ikke vurdert av forskerne. Ingen studier hadde undersøkt effekten av sink hos grupper som er ekstra sårbare for forkjølelsessymptomer, som for eksempel folk med astma og en del kroniske lidelser, og forskerne er derfor tilbakeholdne med å anbefale sink til slike grupper.

De vurderte studiene var kun utført i land med høye inntekter, og både dosene på tilskudd, tilskuddenes form og tiden sink ble inntatt, varierte. Derfor mente forskerne det trengs mer forskning før sink på generelt grunnlag kan anbefales som behandling av forkjølelse.

Vår vurdering

Det er lett for forskere å be om  flere og mer grundige studier hvis eksisterende data ikke avklarer alt man lurer på. Hva gjør vi som forbrukere mens vi venter på enda mer og bedre forskning? Forkjølelse kommer jo hvert år, med topper på seinhøsten og vinteren. Siden legene ikke kan tilby noen effektiv kur mot forkjølelse, og både forskning og klinisk erfaring tilsier at sinktilskudd kan være effektivt både i forbygging og behandling, er det liten grunn til ikke å bruke det. Bivirkningene er uansett ikke farlige, selv om de kan være ubehagelige.

I tillegg til sink finnes en rekke andre naturmidler som kan være hensiktsmessige enten for å forebygge eller behandle forkjølelse. Eksempler er store doser vitamin C, solhatt, hvitløk, svarthyllekstrakt og kokosfett.

Husk også på at fysisk aktivitet generelt bidrar til å stimulere immunsystemet og dermed til å styrke infeksjonsforsvaret. Dette skjer blant annet gjennom mobilisering av lymfocytter i blodet. I forkjølelsessesongen er det ekstra viktig med nok søvn og hvile, og i tillegg bør man innen rimelighetens grenser gjøre det man kan for å redusere stressnivået i dagliglivet.

Kilder:

1.  Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011; nr. 2: CD001364.

You may also like
Myseprotein
Jevninger
Trådløse nettverk? Ikke i skoler og barne- hager på Kypros
Oppdatering om stråling fra andre land

Legg igjen et svar

Bitnami