Skip to main content

Spis mer egg!

En ny studie underbygger noe Helsemagasinet har gjentatt mange ganger: Det er sunt å spise egg, og den polske legen Jan Kwaśniewski (f. 1937) anbefaler 4–6 eggeplommer per dag!

På tross av hva enkelte andre fagfolk lenge har hevdet, øker inntak av egg ikke risikoen for å få hjerte- og karsykdom. I en ny studie har forskere fra Australia studert hvordan mennesker med prediabetes (forstadium til diabetes) eller diabetes type 2 påvirkes av et varierende inntak av egg samtidig som de spiste et energiredusert kosthold for å gå ned i vekt (2,1 MJ eller 502 kcal per dag). De spiste på denne måten i tre måneder og ble fulgt opp i ni måneder etter dette. De som hadde et høyt inntak, spiste mer enn 12 egg i uka, mens de med et lavt inntak spiste mindre enn to egg i uka. Det var ingen forskjeller i risikoen for å bli rammet av hjerte- og karsykdom mellom dem som hadde spist mye eller lite egg. Dette er nok en bekreftelse på at egg ikke er forbundet med sykdomsrisiko, noe man heller ikke kunne forvente fordi egg har vært spist siden tidenes morgen. IM

LES OGSÅ  Usunne produkter  – inneholder solsikkeolje

Kilde:

Fuller NR, Sainsbury A, Caterson ID mfl. Effect of a high-egg diet on cardiometabolic risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) Study-randomized weight-loss and follow-up phase. American Journal of Clinical Nutrition 2018; 107: 921–31. https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqy048/4992612


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner