Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2013 > Sukkerfritt kakestrø

Sukkerfritt kakestrø


Noe godt

Lyst på noe godt? På denne siden presenterer vi lure tips og andre favoritter for godtemonser. Send gjerne inn din egen oppskrift til [email protected]!

Jeg falt for denne kreative måten å lage fargerikt kakestrø på. Det er lagd av kokosmasse, stevia og naturlige fargestoffer fra bær, grønnsaker og andre matvarer. Tipset og inspirasjonen kom fra Anette Halvorsen, som driver bloggen Mjuuuglys, og jeg har forsøkt noen flere fargestoffer enn de hun foreslår. Bruk fantasien selv! Det endelige produktet smaker ikke mye og blir supert strø til for eksempel hjemmelagd is, muffins eller andre kaker.

Tekst og foto Anne Lene Johnsen

Du trenger:

Ca. 1 dl kokosmasse pr. farge

Annonse:

En klype steviapulver

Eventuelt litt vaniljepulver som smakstilsetning

”Fargestoff” som røres i kokos- og stevia-blandingen.

Slik gjør du:

Bland kokosmasse, steviapulver og eventuelt smakstilsetning, og rør inn fargestoff i ønsket mengde.

Strøet tørkes i en dehydrator på 41 grader eller i stekeovn på svak varme i cirka et døgn. Pass på at strøet er helt tørket og at det oppbevares tørt, ellers vil det mugne.

Forslag til fargestoffer:

Lys rosa: En neve frosne og tinte jordbær eller bringebær. Hell av overflødig væske, mos bærene og bland med kokos og stevia.

Knall rosa: Rødbetesaft presset fra ferske rødbeter og silt. Blandes med kokos og stevia.

Lilla: En neve frosne og tinte blåbær. Hell av overflødig væske, mos bærene og bland med kokos og stevia.

Brunt: En skvett kaffe. Bland i kokos og stevia, eventuelt også litt kakao som smakstilsetning.

Hvitt: Kun kokosmasse og stevia.

Gult og oransje: Gulrotsaft og saft fra rød, gul og oransje paprika. Saften presses i juicepresse og røres i kokosblandingen.

Grønn: Her er det brukt konditorfarge fra Wilton, men hva med å prøve spinat eller grønn paprika?


Oppskriften kommer fra

Anette Halvorsen har ME og er opptatt av å lage næringsrik, naturlig og ren mat som bygger kroppen og ikke bryter den ned mer enn nødvendig. Hun deler sine glutenfrie, sukkerfrie og laktosefrie oppskrifter på bloggen http://mjuuugly.blogg.no/

You may also like
Jevninger
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake
Ikke særlig smart med smartmålere!
Feit hverdagsmat med lite karbohydrat. Nr. 3/2018

Legg igjen et svar