Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2018 > Sulten før menstruasjon

Sulten før menstruasjon

De 3–4 dagene før jeg venter menstruasjonen er jeg ekstremt
sulten og vil helst ha karbohy-drater.  Finnes det noe logisk forklaring på dette? Det er fryktelig irriterende! Karianne

VOF: Opplevelsen av sult før mensen er ikke uvanlig, og flere hypoteser er lansert som forklaring. De månedlige periodene er forbundet med hormonelle endringer som har sammenheng med manglende befruktning. Rett før eggløsningen stiger nivået av luteniserende hormon (LH) raskt og faller deretter raskt. Dette skjer også med follikkelstimulerende hormon (FSH) og østradiol, som under eggløsningen faller kraftig. Deretter øker konsentrasjonen av progesteron og østradiol og faller igjen kraftig rett før neste menstruasjon. Slike hormonelle endringer skjer for å forberede en befruktning, og når dette ikke skjer, for å ”rense” livmora slik at den kan forberede seg på en ny mulighet til befruktning.

En mulig forklaring på inntak av søtsaker er at de øker nivået av serotonin og dopamin i hjernen, to signalstoffer som bidrar til bedre humør og tilfører energi. Dessuten kan noen bli påvirket av oppfatning av sjokolade virker som trøst eller lindrer stress. En undersøkelse av 89 kvinner med 180 menstruasjonssykluser fant imidlertid at de ikke fikk økt lyst på salt og søppelkassemat (Brown SG mfl. Women Health 2008; 48: 429–44).

Kvinner opplever sine månedlige sykluser ulikt. Noen kan unngå søtsug ved å spise mer fett og mindre karbohydrater og å drive regelmessig mosjon. Meditasjon og dyp pusting kan også hjelpe.DVP

Legg igjen et svar