Skip to main content

Vil ta industrien ut av maten

 

Jørgen Harsem (32) etablerte Dyrket.no i slutten av 2015 for å tilby netthandel med kvalitetsprodukter ved å kutte fordyrende mellomledd mellom produsent og forbruker. Han fikk fort med seg flere gründere med stor interesse for entreprenørskap og mat samt erfaring fra etablering av bedrifter og restaurantvirksomhet.

Tekst Birthe Storaker      Foto Liv Seiff/Varingen og privat

–Vi tror at kortreist og gjennomsiktig matproduksjon gir trygghet for forbrukeren, høyere næringsinnhold og den beste smaken, sier Jørgen.

I dag blir de små produsentene og butikkene enten utkonkurrert av masseprodusert mat, eller sitter igjen med brøkdelen av salgsprisen i butikkhyllen. – Vi mener at de som jobber med grønnsakene i åkeren, som avler kyllingene eller trekker fisken, skal sitte igjen med overskuddet, sier han videre.

Fra bonden til kjøkkenbenken

Forretningsideen bak selskapet er «Fra bonden til kjøkkenbenken» eller «bondens marked på nett». – Vi kutter fordyrende mellomledd og lar forbrukere handle direkte fra produsentene, forteller Jørgen. De tar forbrukerne tilbake til gamle dager ved bruk av ny teknologi. I gamle dager gikk man til den lokale slakteren, bakeren og fiskeren. Dyrket.no lar forbrukeren gjøre nettopp dette med noen få tastetrykk. – Vi har over 100 småprodusenter i systemet og får nye hver uke, sier Jørgen fornøyd. 70 prosent av det kundene betaler til Dyrket.no går rett tilbake til de som lever og ånder for å produsere god mat. Det hele er en vinn-vinn-situasjon. De som lager maten, får bedre betalt, og kundene får ferskere og bedre råvarer på kjøkkenbenken. Dette er etter Jørgens mening «helt logisk».

LES OGSÅ  Markedsstyrt bruk og kast i husdyrproduksjonen

Driften har gått veldig bra siden oppstarten i 2015. Nye kunder kommer til hver uke, og de har en motivert og entusiastisk gruppe ansatte som virkelig bryr seg om selskapets verdier og forretningsmodellen. Vareutvalget vokser stadig med flere produsenter. I dag har selskapet omtrent 900 varer hvorav omtrent 70 er økologiske og kortreiste.

Levde dobbeltliv

Selskapet har hatt sine utfordringer underveis, slik veldig mange nye selskaper har. I starten hadde de ikke nok kapital, og alle jobbet i tillegg andre steder. – Jeg husker veldig godt tiden da vi kjørte hjem varer til kundene i privatbiler, forteller Jørgen. Det var litt av et dobbeltliv de levde. – Man må virkelig jobbe alle timene døgnet har å by på, det hører med når man starter et nytt selskap, forteller han videre. – Det tar tid å bygge gode relasjoner til kunder og produsenter, samt finne nøkkelansatte.

Ansatte i Dyrket.no har klare kriterier for vareutvalget de tar inn. Det må være av høy
kvalitet, hensyn til dyrevelferd må være ivaretatt, maten skal være dyrket eller produsert lokalt, og den skal være økologisk der det er mulig. De ønsker også at forbrukerne skal slippe å gå i en vanlig dagligvarebutikk, så de sørger for et ganske bredt utvalg av dagligvarer og selger alt fra fisk til øl. De er også bevisste på å levere varene med minimum av emballasje.

Satser økologisk

Økologisk er et viktig kriterium i vareutvalget. I Dyrket.no prioriteres produsenter som driver bærekraftig og tar vare på jorda, vannet og luften vi puster. I produktsortimentet finnes et bredt utvalg av økologiske varer og ingen syntetiske sprøytemidler, antibiotika, veksthormoner eller kunstige tilsetningsstoffer av noe slag. Alle råvarene er rene, usminkede og ikke minst velsmakende.

LES OGSÅ  Hva skal bonden leve av?

Direkte fra bonden til kjøkkenbenken

Kundene går inn på nettsiden og bestiller det de ønsker, og produsentene og bøndene får ordrebestillingen om morgenen dagen etter. Logistikksystemet sørger for at varene blir hentet og kommer inn til sorteringslageret før klokka 11. Deretter pakkes varene, og til slutt kjøres varene hjem til forbruker mellom klokka 16 og 20. Kundene får levert varene dagen etter at de har bestilt – direkte fra bonden til kjøkkenbenken.

Nisjemarked og spesialforretninger

Ser man overordnet på dagligvaremarkedet, har noen få dominerende aktører over 90 prosent av markedet. Norge har et av Europas mest konsoliderte dagligvaremarkeder. Det er veldig få aktører med enorme markedsandeler. I resten av Europa er konkurransesituasjonen en annen, med mange flere aktører. De fleste store produsentene i Norge eies av dagligvarekjedene. Produsentene i Norge har med andre ord liten makt, siden det er få kunder. Fra nettbutikken  leveres mye av de samme varene som man får i klassiske dagligvarebutikker. I tillegg finnes matkassene og morgenleveringer.

Dyrket.no befinner seg på siden av de klassiske detaljhandlerne og matkassene. De tar for seg nisjemarkedet og spesialforretningene. – Her er det også et veldig stort marked hvor kundene er mer bevisste på kvalitet og sortiment, forklarer Jørgen. – Dyrket.no gir kundene våre adgang til et mye større utvalg enn de har hatt før.

Vinn-vinn for alle

Målet videre er å etablere seg i nye byer og vokse organisk ved å bygge gode, langsiktige bånd mellom produsenter og kunder. Dyrket.no ønsker å vokse sammen med produsentene sine slik at det blir en vinn-vinn-situasjon for alle som deltar.

LES OGSÅ  ”Problemet er ikke kua, men hvordan den lever og spiser”

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner