Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2020 > Tips til hjemmeundervisning

Tips til hjemmeundervisning

Etter at regjeringen besluttet å stenge alle skoler og barnehager fra 12. mars, fikk mange snudd hverdagen på hodet. Stengingen ble særlig stressende for foreldre med barn som har lærevansker og ikke minst for elevene selv. Mange av disse barna har for eksempel sansemessige utfordringer, noe som gjør det ekstra slitsomt med digital undervisning. Imidlertid behøver ikke læring alltid å finne sted inne i et klasserom. Foresatte kan gjøre mye for at barn skal få meningsfull og morsom opplæring, noe som vil være nyttig også når barna er tilbake på skolebenken. Mange voksne kan skape arenaer som gjør at barna lærer viktige og smarte ting. Selv om barneskolene er åpnet igjen når du leser dette, kan dere fremdeles gjøre mye sammen hjemme. Dessuten er det snart sommerferie. Her er noen ideer du kan ta med deg videre resten av skoleåret, i sommerferien og når skolene starter igjen.

Naturen som klasserom

En stor fordel ved ikke å være på skolen er at man kan være mange andre steder. Naturen er et supert klasserom. Hvis du har mulighet til det, ta med barna ut i naturen og tren på å observere og oppdage hva dere finner der, for eksempel slik:

  • Ta en hvil og la barna observere det de ser. Sørg for at barna har med seg notatblokk og fargeblyanter og be dem om å skrive ned spørsmål og ideer de måtte få mens de er ute i naturen. De kan også tegne ting de ser. Bruk minst en time på dette. En slik øvelse er fint for å trene oppmerksomhet og for refleksjon, i tillegg til at det er god avstressing å oppholde seg i naturens stillhet.
  • Lek med steiner, biller, blader, kvister og vannpytter. Lukt og lytt. Bruk naturen til å snakke om begreper, for eksempel forandring, farger, former og tid: Hvordan endrer naturen seg? Hva med årstider, tider på døgnet? Se på skyene og be barna beskrive de ulike formene de ser. Snakk om begrepet ”forandring” ved å diskutere hvordan ting i naturen endrer seg gjennom årstidene. Husk å bruke begrepene ”form” og ”farge”, for eksempel ved å beskrive for eksempel mosen (grønn farge) og steiner (runde, kantet).
  • Be barna tenke gjennom kjennetegn ved likheter og som gjør at gjenstander får samme navn, for eksempel: Hvilke kjennetegn ved alle trær gjør at de har fått fellesnavnet ”trær”, eller fugler og insekter?
  • En tur i naturen gjør at barna beveger kroppene. Mange av oss, også barn, sitter alt for mye stille. Det er god hjernetrim å bevege seg i naturen og dessuten fint for øynene å la blikket fokusere på annet enn mobiltelefon eller nettbrett.

La barna holde familieseminar

Den beste måten å lære noe på, er å forklare noe til andre. Når man er sammen i hjemmet, kan man for eksempel gjøre følgende:

Annonse:
  • Finn fram ulike temaer det kan være interessant å lære mer om. Ha gjerne en idérunde med barna om dette, og la dem komme med forslag. Skriv ned en liste der alle bidrar.
  • Velg deretter et av temaene barna er interesserte i.
  • La barna lete etter informasjon i bøker, på nettet og ved å spørre andre i husstanden. Hjelp dem med disse undersøkelsene hvis ikke de klarer å gjøre alt dette selv.
  • Dernest kan man be barna om å forberede en liten presentasjon for de voksne.

En mulighet er å bestemme faste tider der alle veksler på å presentere? Det kan bli både mye læring, moro og hyggelig samvær ut av dette.

Uansett hvor dere er, kan dere meditere

Vi har lagt merke til at mange av våre elever lider av stress, og da er det ikke lett å lære. I slike tilfeller kan meditasjon være til hjelp. Det gjør at hjernen slapper av, og man trener på å øke oppmerksomheten i øyeblikket. Barn kan også meditere, og som voksen kan du hjelpe dem med dette.

Skriv dagbok 

En fin metode for å rydde opp i tankekaos og følelser er å skrive om dem. Alle trenger å ha oversikt over livet; det gjør at det er lettere å organisere dagene. Det er dessuten både meditativt og avstressende i seg selv å sette seg ned med papir og blyant og notere ned tanker og ideer. Lar du barna bruke tusj eller fargeblyanter, kan de få utløp for kreativiteten ved å pynte på tekstene i dagboka. Noen barn foretrekker å tegne framfor å skrive, hvilket er helt i orden.

PS: Vil dere lage oversikter og planer og trene på å få orden og oversikt, kan dere bruke en notatbok med prikker istedenfor linjer. Hensikten med bruk av notatbok er å lage egne lister, oversikter, kalendre og alt mulig ved å tegne og tusje og kose seg. Prikkene gjør det lettere å tegne bokser, tabeller og annet, og man kan lage linjer akkurat der man vil. Det gir en flott mulighet til å være kreativ, finne roen borte fra digitale medier og å kose seg med farger og inspirasjon, og ikke minst: man kan bruke notatboka til å trene på å organisere seg, slik at man får orden i hodet. Har man orden i hodet, får man lettere orden på livet.

Hjernefabrikken har lagd en notatbok vi kaller ”Bullet-journal”. I tillegg til sidene med prikker finner du et lite knippe visdomsord, samt blant annet illustrasjoner med tips til hvordan du kan sette opp budsjett, oversikt over gjøremål og hvordan man kan lage en kalender. Se hjernefabrikken.no for mer informasjon og bestilling.

Legg igjen et svar