Skip to main content

Tretti dagers anti-inflammatorisk spiseplan

Føler du deg energiløs og lider av en eller flere kroniske sykdommer, kan det være verdt å forsøke mat som behandling i stedet for medikamenter. Hvis du følger Berit Nordstrands råd en måned, vil du antakelig få deg noen positive overraskelser. Ikke bare kan du oppleve å få en friskere kropp, men du vil også kunne bli kvitt eventuelle psykiske plager. 

Tekst Thore K. Aalberg

Tretti dagers anti-inflammatorisk spiseplan / 2021 / Helsemagasinet vitenskap og fornuft

Bokfakta

Forfatter: Berit Nordstrand
Tittel: Omstart30: En 30 dagers anti-inflammatorisk kostholdsplan med mat som medisin
Utgiver: Gyldendal
Utgivelsesår: 2020 (304 sider)
ISBN: 978-82-0552-223-7
Pris: kr 399 (innbundet)

Boka består av fire hoveddeler og starter med det mest grunnleggende: Kroppen og tarmsystemet. Forfatteren redegjør for hvilke oppgaver bakteriene har i tarmen og hvilke lidelser et redusert bakteriemangfold kan føre til. Det er blant annet kreft, hjerte- og karsykdommer, allergier, diabetes type 2, autisme og autoimmune sykdommer som blant annet leddgikt, enkelte tarmsykdommer, AD/HD, diabetes type 1 og multippel sklerose (MS). Nordstrand forklarer hvilken rolle en ”lekk tarm” spiller for sykdomsutviklingen. Noen årsaker til lekk tarm inkluderer et næringsfattig kosthold, enkelte medikamenter, vaksiner, miljøforurensninger og stråling. Dårlig søvn og stress kan forsterke helseplagene. Nordstrand har flere gode råd for å gjøre noe med det også.

Kortversjonen

Berit Nordstrand ga i 2021 ut boka Ren nytelse. Undertittelen sier det meste om hva boka inneholder: 88 nye antiinflammatoriske oppskrifter, og kortversjonen av Omstart 30-teorien. I denne boka skriver forfatteren mer utfyllende om sin faglige bakgrunn. Hun har også henvisninger til hjemmeside, Facebook og Instagram.

For dem som foretrekker en repetisjon eller en kortversjon av Omstart30, er denne en ypperlig bok. Boka er skåret over samme lest som Omstart30. For dem som ønsker å utvide repertoaret sitt når det gjelder oppskrifter, er det en meget inspirerende bok. Flere av oppskriftene er ikke ulike dem i den foregående boka.

LES OGSÅ  Tidsskriftet som tør der andre tier

Omstartsmetoden

Ifølge forfatteren egner hennes metode seg for alle som har forhøyede inflammatoriske verdier. Det ser ut til å gjelde mange. Mellom 60 og 70 prosent av alle nordmenn er overvektige, og irritabel tarmsyndrom ser ut til å ramme 25–30 prosent av befolkningen. Metoden passer også for dem som har lite energi, føler uro, har psykiske helseplager, dårlig hukommelse, for dem som har gjennomgått flere antibiotikakurer, brukt andre medikamenter som har ført til en ubalansert tarmflora, eller som vil forebygge kreft.

Boka gir en oversikt over basisvarer, anbefalte kryddere, gode fettkilder og utstyr på kjøkkenet som hører med. Nordstrand anbefaler at tre firedeler av det som legges på tallerkenen, består av grønnsaker, frukt og bær. Én firedel kan være animalske matvarer. En slik sammensetning rimer ikke helt med hennes råd om å spise lavkarbokosthold, særlig ikke dersom man ønsker å følge rådene til den polske legen Jan Kwaśniewski (1937–2019), en av etterkrigstidens pionerer innen høyfett-/lavkarbokosthold.1

Hun gir også råd om en rekke matvarer du bør unngå, blant annet alt som inneholder gluten, melkeproteiner og som er tilsatt sukker. Belgfrukter, ikke-fermentert soya, ferdigmat, alkohol, tobakk, snus og unødvendige medikamenter hører heller ikke med. Men sunt fett og kjøtt fra beitedyr og kraftsuppe kan inngå. Boka gir også en rekke basisoppskrifter og mat du bør ha i huset, inkludert ghee, kimchi, fermentert ketsjup og kraftsuppe. Den beskriver i tillegg en sjudagers måltidsplan. 

Boka har også cirka 140 sider med oppskrifter, med fotografier av frokost, drikkevarer, lunsj, middag, helgemiddag og dessert og snacks. Et eget kapittel handler om hvordan du kan løse problemer som kan dukke opp i løpet av omstartsperioden på 30 dager. Den er full av tips og informasjon, som for eksempel at mager mat reduserer opptaket av fettløselige vitaminer og mineraler, antioksidanter og polyfenoler.

LES OGSÅ  Det er vanlig å være akkurat litt deppa
BERIT NORDSTRAND

Forskning og dokumentasjon

Berit Nordstrand er lege med særlig interesse for ernæring. Hun har i flere år arbeidet med rusavhengige, men har også drevet som allmennlege. Nordstrand er også kjent fra tv-programmet ”Bra godt” med Klaus Sonstad. For tiden er hun først og fremst forfatter og kurs- og foredragsholder. Nordstrand har en egen Facebook-side og hun selger egne merkevarer, noe hun er redelig nok til ikke å anbefale i boka.

Allerede for cirka 2 500 år siden skal legekunstens far, Hippokrates, ha uttalt: ”La din mat være din medisin, og din medisin være din mat”. Imidlertid er svært få leger villige til å anbefale mat som profylakse og behandling, ikke minst i stedet for medikamenter. Forfatterens råd slår jo grunnen under det meste av skolemedisinsk virksomhet i Norge. Dette har ført til at allmennlege Kaveh Rashidi og professor ved FHI, Signe Flottorp, har klagd henne inn til Legeforeningens etiske råd, som ga dem medhold i at Nordstrands råd bidrar til helseangst.2

Forfatteren baserer innholdet i boka både på forskning og egne kliniske erfaringer. Noen av hennes argeste motstandere vil nok hevde at hun kun velger fagartikler som støtter egne synspunkter, selv om internasjonal forskning i årtier har vist at mettet fett ikke er helsefarlig, i motsetning til sukker og høyglykemisk mat og drikke. Nordstrand skriver at lavkarbokosthold er bedre enn mager mat mot sykdommer og lidelser som knyttes til inflammasjon i kropp og hjerne. Hun nevner også at mange medikamenter gjør mer skade enn gagn. Hvis Omstart30 ikke er nok, anbefaler forfatteren å ta kontakt med en behandler med kompetanse innen funksjonell medisin.

LES OGSÅ  Små grep – mer livskraft

Det sies at i begrensningens kunst, viser mesteren seg. Nordstrand er grundig og systematisk. Hun vil mye og få resultater så raskt som mulig. Noen ganger kan det gi seg utslag i at viktige detaljer blir ufullstendig forklart. For henne som er en mester på kjøkkenet, vil det som kan virke selvsagt for henne, kunne fortone seg som krevende for en som aldri har levd på annet enn ferdigmat. Å lage kraft av oksehaler kan by på utfordringer. I oppskriften står det ikke noe om når laurbærblad og eplesidereddik skal tas med i prosessen, ei heller hva som kan gjøres med det som er igjen etter at kraften er silt av.

Nordstrand skriver godt og forklarer stort sett komplisert stoff på en enkel måte. Boka inneholder en to siders ordliste, cirka 200 referanser og et omfattende stikkordregister. Boka er logisk oppbygd og inneholder knapt skrivefeil. Pedagogisk er den en fulltreffer, noe de fantastiske og illustrative fotografiene av oppskriftene understreker. For svaksynte er imidlertid skriften i minste laget, spesielt når det gjelder sidekommentarene til høyre for teksten. Du skal da ha gode grunner til ikke å starte på Omstart30, hvis du er av dem som vil ha minst mulig plager og best mulig helse i framtiden.

Tretti dagers anti-inflammatorisk spiseplan / 2021 / Helsemagasinet vitenskap og fornuft

Om anmelderen

Thore K. Aalberg (f. 1946) er cand.polit. (1977) med hovedfag i sosialpedagogikk, fagbokforfatter og utdannet homøopat fra Arcanum (1982). E-post: thorekaalberg@gmail.com

Kilde:

1 Poleszynski DV. Høyfettpioneren Jan Kwaśniewski. VOF 2019; 10 (5): 28–1.

2 Børstad J. Berit Nordstrand får kritikk: Mener metoder kan skape helseangst. Nrk.no 6.1.2021. https://www.nrk.no/trondelag/radet-for-legeetikk-kritiserer_-mener-berit-nordstrands-rad-kan-skape-helseangst-1.15314878


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner