Skip to main content

Urinsyregikt forsvant med ketogent kosthold

[wcm_restrict]

Kenneth Øvrevoll (f. 1981) ble født med en hofteskade som kalles Calvé-Legg-Perthes´ sykdom1 og har tidvis slitt med voldsomme smerter gjennom oppveksten. Han var overvektig, noe som har vært av stor betydning for belastningen på en hofte som var defekt i utgangspunktet. –  Hvis bevisstheten og kunnskapene om kostholdets betydning for helsa hadde vært bedre, ville jeg hatt en helt annen hverdag da jeg vokste opp, forteller Kenneth.

Tekst Birthe Storaker

I tillegg til hofteplagene har Kenneth slitt med atopisk eksem og pollenallergi. Tidlig en søndag morgen i 2002 kom den forferdelige urinsyregikten krypende, og han følte seg ekstremt plaget. – Jeg husker jeg var sengeliggende omtrent annenhver uke, sier Kenneth. 

Han reiste på legevakta og ble undersøkt, men der trodde de det bare var væskeansamling i foten. Det gikk en stund før han forstod at det var noe mer alvorlig. Et besøk hos fastlegen avdekket raskt at han hadde urinsyregikt. 

– Jeg hadde fra før litt innsikt i hvordan urinsyregikt artet seg, siden min bestefar var plaget med det før han døde, forteller Kenneth. – Bestefar fikk sterke smerter om noe bare så vidt kom borti foten hans. I begynnelsen prøvde jeg å døyve mine egne smerter med ulike smertestillende medikamenter som Paracet, Ibux og liknende, men det gjorde vondt verre, forteller han videre.

Kenneth har forsøkt alle slags medikamenter. – Jeg husker ikke alt, men til slutt endte jeg opp med Allopur2 (allopurinol, som hemmer et enzym som trengs for å danne urinsyre) som forebyggende og Kolkisin3 (motvirker urinsyrekrystaller4) for å dempe smertene, sier Kenneth. – Det har jeg vært veldig takknemlig for. Selv om urinsyregikten fremdeles var til stede, fikk jeg langt færre utbrudd. Det var godt ikke å ligge syk annenhver uke med denne aggressive formen for urinsyregikt, forteller han.

Omlegging av kostholdet

Da Kenneths samboer Ena-Maria fikk påvist insulinresistens, fikk hun lyst å legge om kostholdet. Hun hadde vært borti lavkarbo tidligere og ville ha Kenneth med på å forsøke det. – Jeg hadde hørt litt om lavkarbo og ketogent kosthold og ønsket å miste noen kilo og stabilisere vekta, forteller Kenneth.

LES OGSÅ  Ketogen kost motvirker tallrike helseproblemer

Kenneth forteller videre: – Det ble litt av en berg- og dalbane. Først raste jeg ned 70 kg på 7 måneder, en sjokkerende opplevelse. Jeg gikk fra å drikke seks til åtte liter cola til tre-fire liter vann om dagen. Alt jeg tidligere hadde i kjøleskapet, ble byttet ut med kylling, fisk, kjøtt og en del grønnsaker. Når det gjaldt måltidsrytmen, spiste jeg hver tredje time. I tillegg reduserte jeg porsjonsstørrelsen på måltidene. Et vanlig frokostmåltid besto tidligere av en hel loff med en liten boks Soft Flora margarin, mens lunsjen kunne inkludere en ferdiggryterett med brød til, en halv kilo ost og margarin. Jeg kunne drikke tre liter cola til maten. Middagen besto ofte av pizza, gjerne to bestillingspizzaer og tre liter cola utover kvelden. Før jeg la meg, spiste jeg gjerne to pakker Gilde middagspølser med to pakker pommes frites.  Klarte jeg ikke alt på en gang, brukte jeg hele kvelden på å spise. Dette er bare en liten del av min dagsmeny. Jeg kuttet ut absolutt alt dette. 

Kenneth fortsetter: – Jeg holdt vekta en stund, men så begynte den velkjente jojo-effekten, og jeg gikk plutselig opp 12 kilo i rakettfart. Da fikk jeg panikk og startet på nytt med å redusere vekta. Det fortsatte sånn opp og ned helt fram til 2017. I 2015 mistet jeg jobben på grunn av oljekrisa, og i 2016 endte jeg opp på 135 kilo. Da måtte jeg begynne helt på nytt igjen. 

Slik holdt Kenneth på helt til han og Ena-Maria begynte på ketogent kosthold i 2017. Siden da har vekta hold seg stabil. Hun ville legge om kostholdet fullstendig og klarte å få Kenneth med på det nye kostholdet. Han har ikke angret et eneste sekund. – Nå, to og et halvt år senere, føler jeg at jeg er godt vant med det nye kostholdet, forteller Kenneth. Han er veldig glad for at de er to sammen om dette. – Det gjør det lettere. Vi kan motivere og støtte hverandre når det blir vanskelig, sier han. 

LES OGSÅ  Ketogen kost og blodtype

– Det er veldig lett å legge på seg, men utrolig vanskelig å bli kvitt alle kiloene som man har lagt på seg over lang tid. Jeg har betalt min del i tålmodighet, rå stahet og en viljestyrke jeg ikke trodde jeg hadde, sier Kenneth, som måtte jobbe beinhardt hver eneste dag for å holde vekta nede. 

Han forteller videre: – Første steg på reisen var endring av kostholdet, ”resette” hodet, jobbe inn nye rutiner og bygge opp kroppen på nytt. Jeg måtte akseptere at alt smakte nytt og at det gamle kostholdet var historie. Dette ble en ny start på noe som skal vare livet ut. Jeg har for eksempel begynt å trene. I motsetning til tidligere driver jeg i dag bare styrketrening, som sammen med kostholdet har vist seg å fungere utmerket. Nå holder jeg meg i aktivitet, trener og nyter livet som et nytt, friskere og sunnere menneske. 

Kenneth er forundret over at han ikke savner noe. Forklaringen er at han tidligere ble oppblåst, følte seg dårlig i magen og var trøtt og slapp av hvete og sukker, poteter, brød og liknende. Siden alle slike symptomer forsvant, ble alt enklere. – Per i dag har ingen av oss sprukket en eneste gang, forteller han fornøyd. Urinsyregikten forsvant

I dag er Kenneth friskmeldt og har aldri følt seg bedre. Han gleder seg over at urinsyregikten er fullstendig borte, og at han er medikamentfri.  Etter at han la om kostholdet, har han ikke hatt noen utbrudd av urinsyregikt. – Jeg har med en pose medikamenter uansett hvor jeg drar, men trenger dem ikke, forteller han, selv om det er blitt en vane alltid å ha dem tilgjengelig. – Ena-Maria eller jeg har heller ikke hatt influensa siden vi la om, eller vært syke på annen måte. 

– Det har kommet uttalelser som ”helt utrolig”, ”det går ikke an” og liknende fra venner og bekjente, forteller Kenneth. – De som har vært på tribunen og sett den kampen jeg har spilt gjennom 25 år, uttrykker glede på mine vegne. Noen har påpekt at jeg ser friskere ut i dag enn for 20 år siden, og det fikk meg til å tenke en hel del på hvor ute av kontroll situasjonen var, fortsetter han.

Motivert for helse

LES OGSÅ  Kosttilskudd, trening og keto

– Siden eralle er ulike, er det vanskelig å gi råd til andre, sier Kenneth. – Mange faktorer kan spille inn og gjøre det vanskelig for noen å legge om kostholdet. Manglende motivasjon, lite tid, dårlig økonomi, et komplisert familieliv og andre forhold kan spille inn, fortsetter han.  

Kenneths motivasjon kommer helt og holdent av at den nye livsstilen har gitt ham bedre helse. Han går ikke mer ned i vekt og aksepterer at vekta kan variere ± 2–3 kg.

– Mange tror kanskje at de ikke har tid til å lage lavkarbomåltider, men dette tar ikke mer tid enn å lage andre retter. Med god planlegging kommer man veldig langt. Det kan ta litt tid å sette seg inn i hvordan lage bakervarer og liknende av helt andre ingredienser enn vanlig bakst. Ved siden av dette handler det om å spise renere mat, sier Kenneth. 

– Sammenliknet med tidligere har vi kuttet matbudsjettet drastisk, forteller han. – Mye av det som selges i butikkene, ønsker vi ikke å spise, siden vi nesten bare bruker råvarer. Vi kaster aldri mat og lager nye retter av rester, fortsetter han. 

Kenneth hadde aldri trodd at mat og kosthold ville påvirke helsen i så stor grad som det har gjort. Han ser fram til å holde seg frisk og ha et godt liv langt inn i alderdommen. Ena-Maria og Kenneth lager oppskrifter som de deler på nettstedet fettogforstand.no for å gjøre det enklere for andre å legge om til lavkarbo eller ketogent kosthold. I begynnelsen kan det være en utfordring å komme inn i det. – Vi er umåtelig glade i å lage mat, og det er jo ekstra hyggelig når vi kan legge ut oppskrifter og dele tips fra vår hverdag. Derfor har vi aldri vurdert å gå tilbake til vår tidligere livsstil. Vi trives der vi er i dag, og savnet etter det gamle har vinden visket bort i sanden, avslutter Kenneth Øvrevoll.

Kilder:

1. Wiig O, Svenningsen S, Terjesen T. Calvé-Legg-

Perthes´sykdom. Tidsskrift Nor Legeforen 2011; 131:

946–9. https://tidsskriftet.no/2011/05/oversiktsartikkel/

calve-legg-perthes-sykdom

2. https://www.felleskatalogen.no/medisin/allopur-takeda-545950

3. https://www.felleskatalogen.no/medisin/colrefuz-actavis-615095

4. https://sml.snl.no/kolkisin

/wcm_restrict]

Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner