Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2016 > Vektreduksjon og gentest

Vektreduksjon og gentest


Naturlig helbredelse

I denne spalta får ulike terapeuter ordet for å fortelle om resultater fra deres praksis. Denne gangen slipper vi til fastlege Stig Bruset, spesialist i allmennmedisin, Regnbuen helsesenter i Lier kommune, Buskerud.

Ellen er 50 år og har slitt med vekta i mer enn tjue år. Hun har forsøkt mange typer dietter, men de har hatt kortvarig effekt. De siste månedene har hun levd på lavkarbokosthold, som i studier har vist seg å være mest effektivt, og trent regelmessig. Hun har gått tur hver dag i 30 minutter og trent yoga og styrke to ganger per uke. Likevel er det svært vanskelig å bli kvitt de ekstra kiloene.

Vi har derfor foretatt en omfattende undersøkelse, der vi blant annet har målt hennes kroppssammensetning ved hjelp av en spesialvekt som blant annet viser fettprosent og muskelmasse. Vi har også tatt en rekke blodprøver, inkludert av hormonstatus, som er med på å regulere kroppsvekta. Resultatene viser for mye fett rundt buk og innvoller, insulin- og leptinresistens. Sistnevnte er et hormon som skilles ut fra fettvev og normalt skal føre til redusert matinntak, men Ellens kropp ser ikke ut til å respondere på dette. Hun er med andre ord en slankeresistent person. Et alternativ er å gå på en lavkaloridiett på rundt 500 kcal per dag i form av en pulverdiett (Eurodiett) for forsøke å gi vekttapet en kickstart. Blodprøvene viser også at hun har en fettlever som sannsynligvis ytterligere vil bremse alle forsøk på å gå ned i vekt, og det samme gjør det høye insulinnivået hennes.

Etter å ha fått informasjon om ulike alternativer bestemmer hun seg for å ta en gentest for å se hvilket kosthold og hvilken treningsform som er best tilpasset hennes genetiske forutsetninger. Hun blir henvist til en ernæringsterapeut som forklarer henne mulighetene og begrensningene som ligger i gentester. Det vil alltid være snakk om å undersøke et mindre antall gener enn de som er involvert i et så komplisert samspill som vektregulering kan være. Derfor er det viktig med grundig informasjon av fagfolk på forhånd.

Forskning fra Stanford-universitetet i USA har tidligere vist at det var store forskjeller mellom dem som deltok i et vektreduksjonsprogram når de fikk en kost som var tilpasset deres gener, og en kontrollgruppe som ikke fikk genetisk tilpasset mat.1 Disse forsøkspersonene hadde opptil tre ganger så stort vekttap i løpet av et halvt år og hadde lettere for å beholde sin nye vekt enn deltakerne i kontrollgruppa.

Annonse:

Vi tok en prøve av Ellen ved hjelp av en børste på innsiden av kinnet og sendte den til et laboratorium i USA. Etter tre uker forelå resultatet. Til sammen fem forskjellige genvariasjoner ble undersøkt, og betydningen av hvert av genene for vektkontroll var dokumentert i minst tre ulike studier. Resultatet viste at Ellen burde trene med høy intensitet og dermed hadde lite nytte av turene med bikkja for å gå ned i vekt. De viste også at hun kunne spise blandet kost med både langsomme karbohydrater og fett. Hun ble derfor anbefalt en middelhavsinspirert kost rik på grønnsaker og enumettede fettsyrer, noe som også kan være gunstig ved leptinresistens. Ellen begynte deretter å trene kondisjon med høy intensitet i 25 minutter tre ganger per uke.

Etter tre uker hadde hun langsomt begynt å gå ned i vekt og følte at hun hadde mere energi. Kroppen begynte langsomt å gi slipp på fettdepotene, og kondisjonen hennes hadde etter tre måneder bedret seg betraktelig. Genene endrer seg ikke, men det er mulig å påvirke hvordan de uttrykkes. Ellen hadde endelig ved hjelp av riktig epigenetisk livsstil klart å finne en måte å leve på der vekta ble redusert med en inntil halv kilo per uke, og bukfettet ble redusert. Hun måtte også innse at hennes fettlever og hormonelle ubalanse gjorde det veldig vanskelig å gå ned i vekt.


Om forfatteren

Stig Bruset (f. 1955) er utdannet lege fra Universitetet i Oslo (1985) og spesialist i allmennmedisin. Han har 30 års erfaring som lege og arbeider som fastlege på Regnbuen helsesenter i Lier kommune, Buskerud, som han grunnla i 2011 sammen med sin kone, akupunktør Kari Lise Bruset. E-post: lege@regnbuen.nhn.no;
nettadresse: www.regnbuenhelsesenter.no

Kilde:

1.  Gardner CD, Kiazand A, Alhassan S mfl. Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN diets for change in weight and related risk factors among overweight premenopausal women: the A to Z weight loss study: a randomized trial. JAMA: The JAMA 2007; 297: 969–77. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17341711

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Jevninger
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake

Legg igjen et svar