Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2015 > Viktig initiativ til en sukkerfri barneidrett

Viktig initiativ til en sukkerfri barneidrett

Hvert år arrangeres det fotballcup for tusenvis av barn. Når de skal lade opp mellom kampene, blir de vanligvis tilbudt kaker og andre søtsaker. Trenger barna sukker som «premie»? Hvilke vaner er vi med på å skape når vi tilbyr sjokolade, kaker, brus og boller på idrettsarrangementer?

Tekst og foto Birthe Storaker

Jeg befinner meg på en fotballcup arrangert av Heming Fotball på Slemdal i Oslo. Det er fotballspillende barn overalt, men noen har pause. De stimler rundt matutsalget som har en  lekker og sunn profil. Initiativtager Heidi Enga Eriksen (f. 1966) så en mulighet til å tilby noe annet enn det vanlige utvalget på fotballcuper som kaker, is, brus og pølser. – Heming Fotball har 1000 spillere. Vi har som klubb et samfunnsansvar her, sier Heidi. Gode kostholdsvaner dannes tidlig.

Sukkerfri sone

Heidi tok kontakt med Lars Kogstad (f.1961) fra Fotballklubben Frigg, som står bak selskapet Idrettsmat.no, og bestemte seg for at det var på tide å endre menyen. Hun ønsket å tilby barna sunn hjemmebakst (med oppskrifter fra Sunn Jenteidrett), toast (med grovt brød, skinke og ost), burgere med 98% kjøtt og grovt hamburgerbrød, grove vafler og frukt i beger. Av drikke ble det servert Isklar vann, Smartfish energidrikk med omega-3-fettsyrer, Bendit Smoothie og Nespresso kaffe.

Annonse:

Ved utsalget treffer jeg Lars Kogstad, som selv er fotballpappa og har tatt initiativ til å tilby bedre mat på idrettsarrangementer. Han fikk med seg klubbene Snarøya og Heming som samarbeidspartnere om å bedre mattilbudet på deres fotballcuper i høst.

Dette er god samfunnsøkonomi, sier Lars. Vi må tenke på barnas helse for framtida og bidra til mindre samfunnsøkonomisk belastning for livsstilsykdommer blant den oppvoksende generasjon. Det er så mye misforstått «kosespising». Vi er omringet av sukkerholdig mat på alle kanter, og det må vi få en slutt på. Engasjementet mitt er idrettsrelatert, og det her på den arenaen jeg gjerne vil og tror at jeg kan gjøre noe.

På Heming-cupen er barn og voksne fornøyde med menyen, og det har vært minimal etterspørsel etter kaker og brus. Bare ett fotballag har etterspurt brus. De gikk rundt og lette, og det virket som om de hadde abstinenssymptomer da de ikke fikk i seg brus. Ellers er den nye menylinja blitt veldig godt mottatt blant spillere og foreldre.

Vi starter med idretten fordi det er så åpenbart feil å spise kaker og andre søtsaker ved idrettsarrangementer, fortsetter Lars. Jeg har lyst til å bidra til å skape en sunnere generasjon. Vi starter med å fjerne 3–4 dårlige ”fiender”, og blant dem er sukker den viktigste og mest innlysende. Alternativene må bli sunnere, og det er vi voksnes ansvar.  Det er vi voksne som bestemmer utvalget.

Leverandører

Bama gir 60 prosent rabatt på frukt og grønt til idrettsklubber som inngår en avtale som kalles ”Idrettsfrukt”. Dette er en veldig fin ordning å benytte seg av. I tillegg har Heming inngått avtale med Smartfish, som blant annet selger næringsdrikker med omega-3-fettsyrer til aktive mennesker. Isklar vann syntes dette var et så bra initiativ at de like godt sponset to paller. Ellers er foreldre blitt oppfordret fra arrangementskomiteen til å bake noe fra Sunn Jenteidretts oppskrifter. Det ble i forkant av arrangementet sent ut lenker til nettstedet.

Ideen er at klubbene begynner å gjøre noe med det. Selskapet Idrettsmat.no er opprettet for at det skal bli enklere for klubber å «adoptere» et ferdig konsept. Vi ønsker å gjøre en bedre jobb for neste generasjon på en enkel måte ved å forbedre tilbudet og kutte ut sukker. Det er vi som viser barna hvordan vi skal leve.

Lars er ute etter flere som vil jobbe med konseptet. Foreløpig er tiltaket å betrakte som en pilotstudie med et konsept som er under utvikling. Noen som melder seg?


Markedsundersøkelse

Markedsundersøkelse utført på tre fotballcuper høsten 2014 viser at de fleste barn og foreldre er positive til å spise sunnere alternativer når de er på fotballcup.

Debatten om hva som bør serveres til barn og ungdom når de samles på idrettsarrangementer, fikk stor dekning i media i 2014. Trolig er en av årsakene at neste generasjon spås å få dårligere helse enn sine foreldre.

Idrettsklubbene Snarøya, Heming og Frigg bestemte seg for å ta noen enkle grep i forbindelse med sine respektive tre fotballcuper sist høst. Det viktigste var å redusere sukkeret i produktene som ble tilbudt i kioskene. Det ble stort sett vann og smudies i stedet for brus, og kakene ble byttet ut med frukt og grønt og sunnere, hjemmebakte alternativer.

En uformell markedsundersøkelse utviklet av Norstat og utført av fotballforeldre ble gjennomført på alle tre cupene. Undersøkelsen inneholdt 10 spørsmål og ble presentert på iPad/smarttelefon, og til sammen 257 barn og voksne svarte. Svarene ga et interessant innblikk i hva idrettsforeldre og barn synes om menyer på idrettsarrangement.

De viktigste spørsmålene var: «Vi forsøker å tilby litt sunnere mat og drikke, hva synes du om dette?» og «Vi har kuttet ut brus, godteri, is, kaker og slikt, hva synes du om dette?» Svaralternativene var følgende fire «fjes»:

Hele 94% var positive og valgte «stort smilefjes» på det første spørsmålet og 80% på det siste. Svarene varierte ikke mye mellom de yngste, de eldre barna og voksne, og det var heller ikke store forskjeller mellom gutter og jenter. Det synes som om de mest negative reaksjonene kom fra arrangørene av cupene og til dels fra de eldste barna (11–17 år).

Omkring en tredel av de som svarte, tar med seg mat/matpakke hjemmefra. Noen av de muntlige kommentarene som dukket opp, gikk på at barna måtte spise «brødskivene» før de fikk gå i kiosken. Dette kan vel fortolkes som om det man får i kioskene, ikke oppfattes som særlig sunt.

En av foreldrene bak initiativet, Lars Kogstad i Frigg Oslo Fotballklubb, sier at det kom svært mange positive tilbakemeldinger og at det syntes som om folk er veldig klare til å endre menyene til noe som i større grad harmonerer med det aktive barn trenger. Det er ikke enda mer sukker, sier han, for det får barna våre mer enn nok av i det daglige. Vi vil følge slike initiativ videre, for neste generasjons helse er viktig for oss alle.

You may also like
Muggsoppgifter i innemiljøet
Myseprotein
Bikarbonat
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake

Legg igjen et svar