Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2014 > Bedre av fibromyalgi med steinalderkost

Bedre av fibromyalgi med steinalderkost


Naturlig helbredelse

I denne spalta får ulike terapeuter ordet for å fortelle om resultater fra deres praksis. Denne gangen slipper vi til Mona Haugen-Kind ved Kostholdsveiledning Østlandet, som har base på Vågå og Otta.

Anne fortalte meg at hun alltid hadde vært lubben, helt fra barnsbein hadde hun vært en av jentene som veide mest i klassen. Nå var hun 26 år og ganske overvektig. Med 165 centimeter over bakken var 90+ kilo i det meste laget, og livet føltes tungt. Anne bor alene og innrømmer at det blir en del trøstespising.

For to år siden fikk hun diagnosen fibromyalgi etter at hun måtte slutte i jobben på grunn av smerter. Det føltes på en måte godt å få en forklaring på smertene hun hadde slitt med i 10 år, men likevel føltes det som et nederlag.

Anne har prøvd mange ting for å bli bedre, fra vestlig medisin til alternative metoder: fysioterapi, akupunktur, osteopati og opphold på rehabiliteringssykehus. Ingenting har gitt særlig effekt, og legene har ikke flere råd å gi henne. Anne kom ved en tilfeldighet over en artikkel i en blogg hvor en dame med samme diagnose hadde blitt bedre etter å ha endret kostholdet, og derfor tok hun kontakt med meg.

Jeg brukte den første timen til å kartlegge Annes spisevaner og helsetilstand. Hun spiser typisk norsk og vestlig mat, det vil si mye brød og ferdigmat med mye karbohydrat, sukker og diverse tilsetningsstoffer. Under den første samtalen kommer det fram at hun har gitt litt opp når det gjelder kostholdet; hun klarer ikke å spise om morgenen og sliter med å trene.

Annonse:

Jeg forklarer at hun ikke må spise frokost for å være sunn, og både vekt og helse kan vi forbedre uten trening. Det er selvfølgelig best å trene litt i tillegg, men det kan bli lettere å komme i gang med det når man føler seg litt lettere.

Når jeg stiller en del kontrollspørsmål, forstår jeg at hun, som mange andre med fibromyalgi, reagerer ganske sterkt på en del tilsetningsstoffer. Jeg snakker litt om steinalderkosthold, hva det innebærer og hvorfor det kan ha god effekt ved hennes diagnose. En eventuell vektnedgang kan følge som bonus.

Anne er veldig motivert, og vi setter opp et ganske strengt kosthold i starten. All ferdigmat ekskluderes, og hun skal kun spise naturlig mat som ikke er bearbeidet.

På vårt neste møte uka etter merker jeg at Anne virker mer energisk og oppegående. Hun forteller at det har vært store forandringer hjemme: Hun kastet all mat som ikke inngikk i steinalderkostholdet og handlet følgelig inn kun fersk, naturlig mat. Hun hadde til og med kontaktet en nabo som er bonde for å kjøpe grønnsaker og kjøtt når det er mulig.

Anne forteller at de tre første dagene var hardest. Da følte hun seg slapp, sliten og tung. Så merket hun at hun fikk mer energi og at hun også begynte å spise mer av maten som var lov. Hun foreller at hun til og med har gått to lange turer den siste uka. Når hun går på vekta, ser vi at hun har gått ned nesten 3 kilo, et typisk resultat første uka på et slikt kosthold. Vi blir enig om å møtes igjen om to uker.

Den personen som kommer gjennom døra på kontoret mitt når vi har time tre uker etter vårt første møte, er en mye blidere, sunnere og friskere Anne enn hun som kom den første gangen. Hun kan fortelle at kostholdet går helt ypperlig og at smertene hun har slitt med i 10 år, har minsket drastisk. Hun har også mye mer energi og sover bedre om natta.

Vekta viser at hun har gått ned ytterligere 3 kilo de siste to ukene. Anne forteller stolt at hun faktisk er blitt medlem av det lokale treningssenteret og har begynt å trene to dager i uka. Hun har også fått mer interesse for mat og matlaging og eksperimenterer med steinalderkosthold og trives godt med det.

Når vi møtes en måned etter, forteller Anne at hun har fått seg en deltidsjobb. Hun har innført litt ost i kostholdet og savner egentlig ingenting. Smertene hun tidligere hadde døgnet rundt, er nå nesten borte. Anne har gått fra en stillesittende hverdag med trøstespising og overvekt til en aktiv hverdag hun nyter i fulle drag. Målet hennes er å skimte 7-tallet på vekta om noen måneder, og det tror jeg at hun klarer.

You may also like
Myseprotein
Bikarbonat
Jevninger
Kumelk- og glutenfri sjokoladekake

Legg igjen et svar

Bitnami