Skip to main content

Lær noe nytt i ferien!

I ferier skal vi naturligvis koble ut, samle krefter, lade batteriene og skaffe oss påfyll og få oss rekreasjon (fra lat.: recreare, å gi nytt liv), gjerne i andre omgivelser enn ellers. Rekreasjon og hvile er imidlertid ikke ensbetydende med å gjøre ingenting – det er like mye å gjøre noe annet. For mange av oss betyr det at vi kanskje tar oss tid til å passe litt bedre på oss selv enn vi rekker i hverdagen og til å nyte andre aktiviteter enn vi bedriver når vi ikke  har ferie. Men glem ikke hjernetrimmen i sommer! Du slutter ikke å fôre kroppen i ferien, gjør du vel? ”Nei takk, ingen mat til meg de neste tre ukene, jeg har ferie.” Da hadde det for mange kanskje ikke vært mye til skrott å komme trekkende med tilbake på jobb (selv om noen ville hatt nytte av en spisepause).

Jeg overfører glatt denne ”naturloven” til toppetasjen og slår herved et slag for at sommerhodebry bør stå på menyen, og variasjon er av det gode også her. Hvis du vil ha avveksling fra din vanlige favoritthjernetrimgren, har jeg følgende ferietips til alternative øvelser for å holde nevronene i gang også på slappere tenkedager:

  • Hvis du er på reise utenlands: Lær deg minst ett nytt ord hver dag på språket i det landet du er i. Er du i Skandinavia, kan du oppgradere det til å være et uttrykk med minimum tre ord i hvert. ”Skål” teller altså ikke.
  • På stranda: Beregn vekten av eller antall sandkorn i ungenes (ditt eget?) sandslott. Alternativt kan du samle skjell i ei bøtte og arrangere strandkonkurranse der det er om å gjøre å gjette hvor mange skjell som er i haugen. 
  • Ordstokking – et alternativ til kryssord som er fin til både terrasse-, reise- og strandbruk: Velg to ulike ord med like mange bokstaver, for eksempel VANN og PEIS. Det ene ordet skal bli til det andre ved at du lager et nytt ord ved å bytte ut en og en bokstav slik at du til slutt ender opp med ord nummer to: VANN, VENN, PENN…osv. Konkurrerer du med andre, er poenget å komme fra det ene ordet til det andre på færrest mulige forsøk.
  • Når du er på handletur – regn ut summen av varene i hodet etter hvert som du legger dem i kurven. Det er fint for å repetere elementær hoderegning, og kanskje sparer du litt penger også. Alternativ for brøkelskere: Beregn hvor stor andel grillmat (eller en annen vare) utgjør av den totale kjøpesummen.
  • Les hver dag en avis du ikke pleier i tillegg til din ”vanlige”, slik at du får minst to ulike aviser med motstridende syn, og sammenlikn saker de begge skriver om. 
  • Sjekk hver dag hvem som har navnedag og hva navnet betyr. Du kan både komme til å lære noen nye navn og til å finne en unnskyldning for å gratulere noen med dagen. Hvis du ikke vet hva ditt eget navn betyr, kan du først starte med det.
  • Les en bok som du tror ligger litt ”utenfor” ditt nivå og interesseområde, for eksempel med en forfatter du tror er for ”tung” eller et tema du tror er kjedelig. Du kan bli positivt overrasket! 
  • Og vi har jo alltid 20 spørsmål-leken. Jeg har fremdeles ikke møtt noen som ikke synes at den er morsom: En av dere tenker på en person, en bok, en film eller noe annet dere blir enige om, og de andre får stille 20 ja-/nei-spørsmål for å komme fram til hva eller hvem du tenker på.
LES OGSÅ  Sterke bein = sterk hjerne

God sommer! Husk også å slappe av, du har tross alt ferie.

Om forfatteren
Anne Lene Johnsen (f. 1968) driver Saft Suse! og Hjernefabrikken. Hun og spesialpedagog Elin Natås har skrevet Hvordan fatte matte (Panta, 2017) og Hvordan fatte norsk (Panta, 2018) og har alene tidligere utgitt fem bøker på Kagge og Panta. Forfatteren er Handelsøkonom/MBM fra OHH/BI (1993) med en BA i psykologi (Argosy universitet, 2007), har studert kognitiv psykologi (masternivå) og sosialpsykologi (PhD-nivå). 


Denne artikkelen handler om…



Kanskje du også vil lese…? 


Del gjerne med dine venner