Støtt Helsemagasinet med en donasjon

Helsemagasinet utgis av Stiftelsen vitenskap og fornuft. Du kan bidra til at flere får tilgang til faglig baserte kunnskaper om hvordan du kan bedre din egen helse og folkehelsa generelt, og samfunnet bedre kan ivareta enkeltindividers behov for velferd, frihet, sikkerhet og identitet.
Stiftelsen trenger økonomisk støtte for på en best mulig måte kunne utføre slike oppgaver. Vi er takknemlige for ethvert bidrag eller donasjon uansett størrelse.

Stiftelsen vitenskap og fornuft
Bjerkelundsveien 8 B
1358 Jar

kr.
Personlig informasjon

Kredittkortinformasjon
Dette er en sikker SSL-kryptert betaling.

Totalt bidrag: kr. 20 One Time

Forside > Arkiv > 2018 > Magen min og meg – hvorfor irritere tarmen?

Magen min og meg – hvorfor irritere tarmen?

Mellom 15 og 20 prosent av befolkningen i Norge sliter regelmessig med dårlig mage. Mange har redusert livskvalitet med mye engstelse. Blant legen blir slike bekymringer ofte møtt med skuldertrekk og antydninger om at man har dårlige nerver. Da jeg en gang spurte ”Hadde ikke du også blitt nervøs hvis du hadde diaré annenhver dag?”, ble jeg møtt med øredøvende taushet. Dessverre er mageproblemer ofte ikke blitt tatt på alvor, og det har endt med noe man bare måtte leve/overleve med på best mulig måte. Spøkefullt har jeg derfor lenge forestilt meg at jeg burde skrive en selvbiografi som skal hete Magen min og jeg.

Det kan være mange grunner til dårlig mage, og noen er mer alvorlige enn andre. Først utpå 2000-tallet dukket det opp artikler og bøker som skulle bli til enorm hjelp for veldig mange, selv om temaet har vært omtalt i uminnelige tider. De nye bøkene avslørte at mange som sliter med løs mage, eller eventuelt med for hard mage, ikke tåler å spise en del helt vanlig mat som inneholder korte karbohydratkjeder av fruktose (fruktaner) og galaktose (stakyose, raffinose), disakkarider av laktose (melkesukker), fruktose og sukkeralkoholer (sorbitol, mannitol, erytritol, xylitol, maltitol). Folk som ikke tåler matvarer med slike sukkerarter, kan gå over til en såkalt FODMAP-diett (FODMAP er en forkortelse for Fermenterbare Oligo-, Di-, Monosakkarider og (And) Polyoler). Enkelt forklart er problemet for mange at disse kortkjedete karbohydratene absorberes dårlig i tynntarmen og derfor går ufordøyd videre til tykktarmen. Der fører de til gassdannelse og ubehag med påfølgende smerter, oppblåst mage og hyppige eller ”eksplosive” toalettbesøk. Høres dette velkjent ut?

Dessverre omfatter listen over matvarer med et høyt innhold av FODMAP omtrent halvparten av matvarene mange bruker i et vanlig kosthold. Skuffelsen over å se hvilke matvarer som er på denne lista, overgås kun av gleden ved at mange av de matvarene man selv har innsett eller mistenkt ikke er bra for en, finnes på den. Der legene ofte ikke har kunnet gi hjelp, får man her umiddelbart bekreftet det man lenge har ant eller fryktet.

Hva så? Jo, man må jo lære seg å leve med tilstanden, og da trenger man hjelp. Heldigvis finnes folk som har tenkt og gjort noe med det og skrevet mange og gode bøker. Vi begynner med Julianne Lyngstads LAVFODMAP – en komplett håndbok for deg med sensitiv mage. Tittelen holder hva den lover – så dette er boka for deg som vil vite mer om hva FODMAP er, samt også hvordan du kan gå fram dersom du vil teste om det er dette du sliter med. I tillegg inneholder den tips om hvordan man kan lage god FODMAP-mat i form av et kapittel med oppskrifter.

Neste bok er LAVFODMAP – folkets favoritter, skrevet av 70 forfattere som alle har opplevd og tatt FODMAP på alvor. Bokas oppskrifter er kontrollert av en fagperson og presentert på en flott måte. Dette er en kokebok for deg som allerede vet/forstår at du må holde deg på en lav-FODMAP-diett og som trenger masse oppskrifter til bruk i alle mulige sammenhenger. Oppskriftene er enten helt fri for matvarer med de kortkjede karbohydratene eller inneholder svært lite av dem.

Annonse:

Julianne Lyngstad har også skrevet Godt for magen – for deg med en sensitiv mage. Her bygger hun videre på mye av det hun hadde i den første boka, men har også tatt for seg de som har laktoseintoleranse, soyaallergi og cøliaki. Her går hun enda mer i dybden på problemstillingene rundt FODMAP og inkluderer flere nye oppskrifter. Lyngstad bruker også mer tid på generelle råd for å få en bedre hverdag. Dette er en bok for deg som ønsker enda mer informasjon og bakgrunnsforståelse.

Julianne Lyngstad har skrevet enda en bok: Tarmstyrkende lavFODMAP-mat. Denne boka inneholder en rekke oppskrifter, men har også en generell del. Den inneholder flere fargefoto og gir dermed flere assosiasjoner til en vanlig oppskriftsbok.

Til slutt vil jeg nevne Cecilie Hauge Ågotnes´ bok LavFODMAP – god mat for sensitive mager. Som de andre forfatterne har også Ågotnes slitt med dårlig mage og har derfor en forståelse som noen ganger kan mangle hos helsepersonell. Hun har også inkludert en generell del om FODMAP og en oppskriftsdel. Ågotnes blogger om sine erfaringer på lavfodmap.no.

Det er vanskelig å anbefale en av disse bøkene framfor andre. Jeg håper å komme tilbake til dette etter at jeg har fått prøvd oppskriftene. Da vil jeg også kunne legge mer vekt på magefølelsen. Inntil da gir alle bøkene et godt og tiltalende inntrykk. Det faktum at alle forfatterne selv har kjent problemene forbundet med visse karbohydrater på kroppen, er betryggende.


Om artikkelforfatteren

Henning Røed (f. 1955) er marinbiolog og forfatter av sakprosabøker om havet. Han har arbeidet mer en 30 år med marine spørsmål og har skrevet boka Fiskehistorier – hvem skal eie havet? (Manifest, 2013) samt fire bøker for barn i alle aldre om det utrolige livet som finnes i havet.

E-post: herringroe@hotmail.com.

Tittel: LAVFODMAP – folkets favoritter

Forfatter: 70 forfattere av oppskrifter

Utgiver: Frisk forlag

Utgivelsesår: 2016 (239 sider)

ISBN: 9788293428022

Pris: kr 399 (friskforlag.no)

 

Tittel: LAVFODMAP – en komplett håndbok

for deg med sensitiv mage

Forfatter: Julianne Lyngstad

Utgiver: Frisk forlag

Utgivelsesår: 2015 (231 sider)

ISBN: 9788299885195

Pris: kr 349 (friskforlag.no)

 

Tittel: LavFODMAP – god mat for

sensitive mager

Forfatter: Cecilie Hauge Ågotnes

Utgiver: Aschehoug

Utgivelsesår: 2015 (175 sider)

ISBN: 9788203295317

Pris: kr 199 (aschehoug.no)

Tittel: Godt for magen – for deg

med en sensitiv mage

Forfatter: Julianne Lyngstad

Utgiver: Gyldendal AS

Utgivelsesår: 2016 (224 sider)

ISBN: 9788205489363

Pris: kr 399 (gyldendal.no)

Tittel: Tarmstyrkende lavFODMAP-mat

Forfatter: Julianne Lyngstad

Utgiver: Gyldendal AS

Utgivelsesår: 2018 (184 sider)

ISBN: 9788205499669

Pris: kr 349 (adlibris.com)

 

Kilde:

1.  FODMAP. https://en.wikipedia.org/wiki/FODMAP

Legg igjen et svar